Söker en tröja för fjällvandring

Svettig på ryggen

För mig är det viktigaste att ha något som ventilerar bra åt ryggen eftersom ryggsäcken sitter där. Men däremot gärna lite vindtätt på bröstet. Har en väst med luva från arcteryx som har ull och är vindtät endast på bröstet men den har några år på nacken så finns nog inte kvar.
Men annars en polycotton skjorta (utan knappar) som vaxas framtill kanske? http://www.fjallraven.se/g-1000-shirt
Tycker Polartec har bra fleece och dom levererar sina tyger till Patagonia som mixar mer ventilerande/strechigare partier med mer värmande. Finns i flera varianter. http://www.patagonia.com/us/product/mens-r2-fleece-jacket?p=25137-0

Heltäckande mellanlager i ull har jag hellre vid mer stillasittande aktiviteter som fiske och när man jagar på pass. Jag blir för varm om jag vandrar i det men kanske passar dig bättre. Säg gärna till om du hittar nåt bra!
 
tycker vandringströjor är feldesignade överlag. vid vandring har man ett tjockt värmelager iom ryggan och således behövs ingen ytterligare värme där. Man skulle spara vikt om designen ändrades. Kanske ett speciellt ryggfoder som går att avlägsna med kardborre. Eller ett annat material på ryggen.
 
Även jag använder gärna en ledigt skuren flanellskjorta utanpå underställ av Merinoull, men som sagt den har ju knappar....
 
Suveränt bra är Woolpower Zip Turtleneck 200grams, frottestickad ("fluffig o luftig") i 60% merinoull. Väger inget, värmer bra, kroppsnära och superskön. Bästa jag har!

Försvarets värmetröja (tröja 90) står bra än idag och är min favorit.

Försvarets värmetröja är en Woolpower 400grams, också suverän! Tål glödhoppor när man eldar bättre än fleece
 
Jag brukar använda mina slitna merinotröjor som jag använder till vardags som andra lager över understället. Tycker att de funkar bra utan nåt under också. Annars är en tätvävd bomullskjorta bra också (fast den har ju knappar), håller sig fräch längre än syntet o mer mygg/vindsäker än ull.
 
Förstår jag frågan rätt: Du har redan ullunderställ, softshell, skaljacka och dunjacka med dig på sommarfjällvandringen men letar efter ytterligare ett värmande överkroppsplagg? Det låter som mycket kläder om du inte är extra frusen.

Jag tror att viktmedvetenhet ger trevligare dagar på fjället så det här blir mina överkroppskläder: T-shirt, merinotröja, vindjacka och skaljacka.

  • T-shirt, syntet, man får ha tur och hitta en som inte stinker. Ofta är det lagom med bara T-shirt så länge man rör på sig.
  • Merinotröja eller woolpower om man vill ha lite mer värme.
  • Vindjacka, tunn och detaljfri, tex. http://www.montane.co.uk/range/men/windproof/featherlite-smock men det finns säker något bra i närmaste sportaffär eller i din garderob. Vindjackan fungerar både med och utan merinotröjan under. Perfekt mot mygg.
  • Skaljacka, nödvändigt ont.
  • (Några gånger har jag tagit med mig lösa ärmar som man hittar i cykelaffärer. Ärmarna är inte nödvändiga men värmer skönt när det är lite svalt med bara T-shirt.)

På sommarfjället är värsta fallet att få hela dagar med snöblandat regn och hård vind. Då får jag ta på allt jag har med mig men ändå frysa eller ta en dag i tältet.
 
det där skulle iaf inte jag klara mig på i minusgrader och hård vind. då skulle jag kunna ha samma uppsättning här hemma i sthlm idag men icke. vill ha ett värmelager också. underställtröja i merinon räcker inte alls.
 
Förstår jag frågan rätt: Du har redan ullunderställ, softshell, skaljacka och dunjacka med dig på sommarfjällvandringen men letar efter ytterligare ett värmande överkroppsplagg? Det låter som mycket kläder om du inte är extra frusen.

Jag tror att viktmedvetenhet ger trevligare dagar på fjället så det här blir mina överkroppskläder: T-shirt, merinotröja, vindjacka och skaljacka.

  • T-shirt, syntet, man får ha tur och hitta en som inte stinker. Ofta är det lagom med bara T-shirt så länge man rör på sig.
  • Merinotröja eller woolpower om man vill ha lite mer värme.
  • Vindjacka, tunn och detaljfri, tex. http://www.montane.co.uk/range/men/windproof/featherlite-smock men det finns säker något bra i närmaste sportaffär eller i din garderob. Vindjackan fungerar både med och utan merinotröjan under. Perfekt mot mygg.
  • Skaljacka, nödvändigt ont.
  • (Några gånger har jag tagit med mig lösa ärmar som man hittar i cykelaffärer. Ärmarna är inte nödvändiga men värmer skönt när det är lite svalt med bara T-shirt.)

På sommarfjället är värsta fallet att få hela dagar med snöblandat regn och hård vind. Då får jag ta på allt jag har med mig men ändå frysa eller ta en dag i tältet.

Jag kan beskriva lite mer exakt vad jag redan har

Merinoullunderställ aclima av brynjemodell
Kommer nog att skaffa en til brynja eller ett vanligt tunt ullunderställ som ombyte
Softshelljacka klättermusen sejd väger strax över 200g
Skaljacka fjällräven. har för mej att den väger något liknande
Dunjacka marmot quasar. Väger ca 240g

Ja jag håller med om vikten. Jag har bytt stora delar av min utrustning just för detta så jag vill inte tynga ner min utrustning med någon onödigt tung tröja men jag vill heller inte frysa eller ligga i tältet bara för att jag lämnat kläderna hemma.
Marmotjackan provade jag igår under en skidtur, eller rättare sagt under matrasten. Det var ca -5 och blåsigt. Med ullbrynjan under och softschelljackan över så var det precis lagom varmt. Skulle det vara en dag då man är mycket trött och frusen så kan jag tänka mej att man skulle ha frusit. Men man får hoppas att det inte blir så många dagar då det är kallare än -5 på sommarfjället så jag tror ändå att det kommer fungera bra.
Tröjan jag söker ska nog vara ganska tunn och lätt och ska funka dom lite varmare dagarna som enda plagg. Att den är snabbtorkande är också viktigt. Gärna någorlunda myggsäker men ändå luftig. Men det kanske är önsketänkande?
Dom kalla och regniga dagarna bör tröjan fungera som mellanlager under skaljackan.
När man tittar på tröjor på nätet är det ofta svårt att få en uppfattning om hur tjocka dom är då det är sällan vikten anges.

Jag tackar för alla tips och tar gärna emot fler.
 
Ett skjortalternativ är fältskjortan M59. Bara en knapp framtill om man inte knäpper den översta. Ärmslutsknapparna kanske du kan lämna om du har normal handstorlek.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Mtess Varm tröja Kläder 20
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.