Söker en tröja för fjällvandring

Vindjacka, vindblus, tätvävd herrskjorta, träningsoverallsjacka. Kärt barn har många nämn men uppe i bergen är ett vindtätt skal nödvändigt ibland, enstaka gånger hela turen.
 
Slår ett slag för vanlig munkjacka, sån där man får gratis via företag eller som reklam. Den skyddar mot vind, släpper igenom luft, lagom vindtät i princip alla normala vindar, blir inte blöt av lätt regn och är skön, och oftast gratis och oftast väldigt hållbar. Och man slipper se ut som nån som shoppat sig till att bli "vildmarksguru", om man nu som jag inte gillar att ha den stämpeln på sig.

Köpte faktiskt en sån dära tjockare lite finare ull-mellanlags tröja (woolpower tror jag märket är) men den är inte så bra, den är för känslig, en tröja håller ungefär 2 veckor i fält för mig när jag har tung packning, vet inte hur det går till, men det blev hål i den lite varstans på 2 dagar. Annars väldigt skön, men ogillar skarpt saker som går sönder av normal användning. Har senare förstått att det är normalt att såna där sköna dyra ulltröjor har crapig kvalitet, det verkar vara mer regel än undantag att de mer eller mindre upplöses till damm av sig själva. Synd, för sköna är de, de första dagarna.
 
Slår ett slag för vanlig munkjacka, sån där man får gratis via företag eller som reklam. Den skyddar mot vind, släpper igenom luft, lagom vindtät i princip alla normala vindar, blir inte blöt av lätt regn och är skön, och oftast gratis och oftast väldigt hållbar. Och man slipper se ut som nån som shoppat sig till att bli "vildmarksguru", om man nu som jag inte gillar att ha den stämpeln på sig.

Köpte faktiskt en sån dära tjockare lite finare ull-mellanlags tröja (woolpower tror jag märket är) men den är inte så bra, den är för känslig, en tröja håller ungefär 2 veckor i fält för mig när jag har tung packning, vet inte hur det går till, men det blev hål i den lite varstans på 2 dagar. Annars väldigt skön, men ogillar skarpt saker som går sönder av normal användning. Har senare förstått att det är normalt att såna där sköna dyra ulltröjor har crapig kvalitet, det verkar vara mer regel än undantag att de mer eller mindre upplöses till damm av sig själva. Synd, för sköna är de, de första dagarna.

Det här nog det dummaste jag läst på utsidan. Hade min värmetröja 90 som är identisk med woolpower, i sex år. Och att säga att en profilhood (oftast i bomull eller bomullsblandningar av riktigt låg kvalisort) skulle skydda mot vind och regn och vara mer hållbara är rent av barockt. Finns en anledning att företag skänker bort sina profilkläder... Men visst, vill du inte se ut som en friluftsmupp utan tycker det är bättre att se ut som t.ex. en rörläggare på grönbete så är såklart ett bättre plagg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Mtess Varm tröja Kläder 20
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.