Snöbrygga

Så härlåter det bland inläggen : kontrollera snöbryggans hållfasthet. Iaktag försiktighet.osv
Men hur ska man kunna kontrollera det? Iakta försiktighet ! Hur? man kan ju inte göra sig lättare.
Är det någon som kan ge råd. Så man inte behöver vara närvös när man går över snöbrygga.
 
Ha alltid med dig nån som är tyngre än dig och skicka honom först ;-)

Men annars är det väl genom att iaktta försiktighet som man kontrollerar. Ett steg i taget. Stampa lite med ena foten. Slå ner vandringsstaven och känn efter steg för steg.
 
Frågan är intressant! Jag tog upp den i en tråd tidigare, och det kom fram en del matnyttigt:

www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55686

Jag tror att man kommer långt i sin undersökning genom att man inspekterar med ögonen och försöker upptäcka om tjockleken är tillräcklig (en halv meter är inte alltid nog!), om det kan finnas urgröpningar och försvagningar, hur strid jokken är, osv. Att stampa i början tror jag också på. Jag har i något tveksamt fall kastat en tung sten framför mig.

En glaciärkurs skulle jag gärna vilja gå på, och jag antar att det är just okulär besiktning man lär sig då?
 
Jag brukar hålla mig ifrån glaciärer, så jag tänkte mest på snöbryggor över jokkar... så jag kanske ska ta tillbaks föregående inlägg.
 
På glaciär går man ju inte gärna över snöbroar alls med mindre än att man är inknuten. Ibland kan man också lägga mellansäkringar (t ex en isskruv) innan passage. Sen har man ju då också yxa att sondera med.

Ska man passera snöbryggor över jokkar så tycker jag man ska tänka på vad som händer OM man går igenom; slår man sig sönder och samman mot stenar? är det risk att man dras med under snön och riskerar att fastna? Okulär besiktning är nog tyvärr inte så mycket att lita på utan man borde ha något att sondera med. Isyxa eller åtminstone någon pik/lång vandringsstav, ibland kan en halvmeter vara nog, ibland räcker inte en meter. Personligen tycker jag just passage på snöbroar över jokkar är rätt så läskiga och kan utgöra ett ganska farligt riskmoment eftersom man som regel inte har någon back-up i form av ett replag som man ofta har på glaciär utan går man igenom så trillar man helt enkelt ner.

Men det är ju olika från fall till fall, men att man i förväg tänker på vilken konsekvensen blir om olyckan skulle vara framme tycker jag är rätt viktigt och om jag bedömer konsekvensen som för allvarlig så letar jag en annan väg, man kan aldrig fullt ut lita på en snöbro, särskilt inte under den tiden då de flesta vandrare är ute.
 
Risktagande

Jag brukar normalt inte lita på snöbroar och på glaciärkurs är det ju enkelt, var inknyten och räkna att åka igenom.

Snöbron nedan vid Räitavagge litade vi på, men det var läskigt ändå!

deb9e4262620251efca037ec68478421.jpg


Hade med glaciärrep, men vad skulle man säkra med och hur, snöbron är ju minst lika lång som repet, och dra i en isskruv i mjuksnön hade ju inte hjälpt direkt, på en glaciär har du i alla fall is att skriva i.
 
Fortsätter

att diskutera snöbrygga över jokk.

Att sondera med en stav eller liknande är bra. Att gå över utan tung ryggsäck först borde också vara vettigt. Kanske kan man då lättare kasta sig bakåt om snöbryggan / isvalvet är på väg att störta in.

Ett vad kan också innebära stora risker.

Att gå över en istäckt sjö / lugnvatten torde vara betydligt mindre riskfyllt än att gå över en snöbrygga ovanför en fors men varning för vårisstruktur.

Inte lätta beslut.

Lite synd att diskussionen sker i flera trådar kolla också tråden Hans länkat till.

Thure
 
Snöbron nedan vid Räitavagge litade vi på, men det var läskigt ändå!

deb9e4262620251efca037ec68478421.jpg

Intressant med ett foto på en snöbrygga över en jokk. Här tycker jag att man kan dra slutsatser enbart genom att se på fotot, ännu fler om man verkligen befinner sig där. Så jag gör ett försök och sticker därmed ut hakan lite. :cool:

Bryggan ser ut att bilda ett ordentligt valv. Vill man inspektera på plats kan man ju gå ner en bit i ravinen och titta in för att se hur tjockleken är. Jag gissar att det handlar om flera meters tjocklek. Det innebär att bryggan är en väldigt massiv historia, och bara under den promenad man gör på den (som på fotot) passerar man direkt ovanför åtskilliga ton is och packad snö (kanske tio, tjugo ton eller mer). En människas vikt extra betyder inte så mycket då. Vandrarens vikt spelar större roll på isbryggor med vikt på bara något eller några enstaka ton.

Vidare ser man att bryggan håller på att brista i den närmaste kanten, en slags "kalvning". Jag tror att en så här stor brygga rasar inte plötsligt ihop helt och hållet utan den kalvar (så kanterna ska man hålla sig ifrån).

Ibland ser man bryggor som sjunkit ihop lite i mitten, men ofta fortsätter bryggan att vara stabil och hållbar, ungefär som en bågbro där sidorna lutar mot varandra och tyngdkraften håller bron stark. Man får dock kolla att tjockleken är tillräcklig på dessa ihopsjunkna bryggor.

Vidare går jag utan minsta tvekan över på en snöbrygga om ett gäng renar nyligen gått över. Visserligen händer det att även renar gör misstag men färska renspår över en brygga tycker jag känns betryggande.

Till sist instämmer jag i det som dave1 skrivit om att man ska tänka sig in i vad som skulle hända om bryggan skulle brista. Förutom fastna, riskerar jag bli mos av ismassorna? Dras jag vidare i en fors? Inget av det här vill man ju vara med om.
 
Senast ändrad:
linvariant på snöbrygga

Många bra tipps och tankar om detta att korsa snöbryggar på jåkkar, även i fowwe's tråd 55686 nämnd i början.
Ibland får man korsa snöbryggar. Jag har prövat ett mindre antal varje gång jag är i Sarek. Största är väl den som bildas vid kanjonen i Sarvesvagge och som brukar finns kvar i slutet av juni. Jag hållar med om att gå över UTAN ryggsäcken först och sen hämta den. På testen kan man då stampa, lyssna osv - jag har aldrig upplevd att bryggan har kraschat. Man känner sig tryggare om bryggan har ett högre parti mittpå som kan brukas til korsningen, eller att renar har gått förrut.

Vad man aldrig vet och som är svårt att testa är HUR MYCKET MER ÄN DIG kan bron bära. Någon gång har jag då användt min alttmöjligt-lina - inte till att gå på:) men till at fordela vikten av dig och ryggsäcken.

Dessa foton är från Áhkájåhkå i Alggavágge 28 juli 2009 där snöbryggan fanns över ganska kraftig jåkk. Överfarten gick utan problem, men hitta och testa tar tid. Som ses var bron inte så bred och det var svårt att titta in under den för att se tjockleken
 

Bilagor

  • P1020209utsuts.jpg
    P1020209utsuts.jpg
    80.8 KB · Visningar: 773
  • P1020211mini.jpg
    P1020211mini.jpg
    48.3 KB · Visningar: 649
Drar eller o-drar

...
Dessa foton är från Áhkájåhkå i Alggavágge 28 juli 2009 där snöbryggan fanns över ganska kraftig jåkk. Överfarten gick utan problem, men hitta och testa tar tid. Som ses var bron inte så bred och det var svårt att titta in under den för att se tjockleken

En fråga.
På bild nummer 2, drar personen ryggsäcken i jocken över jocken med hjälp av en lina/rep ?
Det ser så ut men måste fråga.

/En som undrar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anomifo Snöbrygga Tjågnårisjåkkå, status? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.