Smak i min gjutjärnspanna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Salttipset eller kaffesump-tipsen är nog de enda jag inte testat än. -Hoppas på att de funkar även för grilljärn.

Jag köpte nyligen en extra plättlagg på loppis. Den fick en grundlig behandling med stålborste kopplad till skruvdragaren innan jag diskade ur den med kokande vatten och diskmedel. Därefter infettning i ugnen två gånger. Den ser ut som ny och det finns inte antydan till bismak.

Hej,

Värma upp pannan väl och häll i sodavatten, den sägs tränga sig till porena och rensa pannan djupt.

Sen skall den fettas med osaltad fett/olja.

Mvh Simo

Ifall inget annat funkade och alternativet var att slänga pannan skulle jag testa att koka ättika eller citronsyra i den och sedan koka ur den x antal gånger med rent vatten.

Elektrolys är ju också ett alternativ om man kan/vill.

Om den efter alla försök smakar ättika, fisk, citron, oxfilé, sodavatten, salt, olja, socker, ketchup, diskmedel, tvättmedel, lakrits och allt vad det nu var man skulle ha för att göra rent den, ja, då är det nog fel på pannan. Så mitt tips är att du smälter ner den och gjuter en ny så sparar du pengar och miljön: två flugor på smällen.
Ett bra DIY-projekt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips