Smak i min gjutjärnspanna

Vänner,

för 3 helger sen drog jag två fina torskryggar i min stekpanna gjord av gjutjärn. I lördags, vid kajakturen, skulle jag steka till två maffiga oxfileér.

Till oxen serverades en perfekt bakad potatis, smörslungade kantareller och en liten klick bearnaisesås.

Magiskt, MEN en del tuggor var riktigt hemska. En fisksmak hade satt sig på stekytan och blandningen var oväntad och äcklig.

Jag vet att gjutjärn är poröst och kan dra en del smak samt att de kan avge "järnsmak" eller rentav blodsmak så min fråga till er som besitter kunskapen är;

Är det bara att köpa en ny panna exklusiv för kött eller kan jag på något husmors-sätt rengöra pannan?

Jag har givetvis diskat pannan grundligt och jag låter den alltid, efter matlagning, få ligga i glöden så att den nästan blir lysande röd av värme.

Vad säger ni?
//b
 
Har ett liknande problem som jag inte lyckas lösa. Jag har en sån där mysig liten "grillpanna" som består av två delar som man klämmer ihop och lägger in i elden. Nånting har gjort så att allt smakar äckligt kemiskt som man tillagar. Har försökt att skura den rejält och bränna ur den hårt med matolja men det verkar inte hjälpa.
Hoppas nån har nåt bra tips!
 
Brukar

hälla vatten i pannan och låta det koka samtidigt som jag gnuggar med en diskborste.

Fisksmaken verkar sätta sig i ytan på något sätt men med den här behandlingen brukar det inte märkas nån bismak om man steker kött nästa gång man använder pannan. Fisk sätter sig mer som bismak än kött. Efter kött är det inte lika viktigt att gnugga med diskborsten.

Diskmedel brukar rättrogna förbjuda men jag menar att det är vettigt enstaka gånger i gjutjärnspannor och -grytor.

Thure
 
Diska invändigt med varmt vatten, borste och lite flytande diskmedel. Torka av med ett hushållspapper, låt sedan stekpannan torka på spisen på svag värme. När den är torr men fortfarande ljummen gnider du in lite matolja (Solros eller Rapsolja som är smaklösa) med en bit hushållspapper på insidan för att skydda stekpannan mot rost innan du ställer undan den.
 
Kan man inte "bränna ur" gjutjärnsgrejer med salt? D.v.s. pytsa i salt och värma upp?

Diskmedel "förstör" ju i princip den bra funktionen hos en en gjutjärnspanna (det är ju därför man behöver fetta in den igen, men det brukar dröja länga innan den är lika bra som tidigare) så det bör ju vara sista utvägen.
 
Fettet som står i porerna på en panna med smak är härsket, därav den vedervärdiga smaken. Att då fetta ut pannanan och direkt igen fetta in den med färskt fett är enbart avhängit om pannan skall användas innan det nya fettet härsknat. Mången brukar en fisk, en kött och en omelettpanna. YMMV
go tur
 
salt

Koka ur pannan med vatten torka med papper slå på en kopp salt och värm hårt låt sedan pannan kallna och låt stå över natten släng saltet eller ge bort det till svärmor.. problemet borta. har haft min skeppshultare i 25år:)
 
Kaffesump

När jag jobbade som kock på en krog ca 1990 så fick jag lära mig ett knep av husmor (chefen för kallskänken). Vi hade ett stort tippbart stekbord i gjutjärn där mycket tillagades på grund av volymerna.

Hon berättade och visade att varje gång vi stekt fisk eller leverbiff, så skulle vi först koka ur det med vatten (som man alltid gör). Sedan kom knepet, hon tog sumpen från melittafiltren på kaffebryggarna, detta spred hon ut på stekbordet och stekte som att det vore mat. Efter det ännu en avkokning Sedan var det bara att laga kött utan att känna fisk eller leversmak. (Jag gissar att det är garvsyran som gör tricket.)
 
Även jag använder mig av kaffe.
Jag tar vanligt bryggkaffe i pannan och låter det stå någon timma innan
jag sköljer ur.
/Glenn/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
såg Min fjällmat Friluftsmat 25
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.