Smak i min gjutjärnspanna

Salttipset eller kaffesump-tipsen är nog de enda jag inte testat än. -Hoppas på att de funkar även för grilljärn.
 
Jag köpte nyligen en extra plättlagg på loppis. Den fick en grundlig behandling med stålborste kopplad till skruvdragaren innan jag diskade ur den med kokande vatten och diskmedel. Därefter infettning i ugnen två gånger. Den ser ut som ny och det finns inte antydan till bismak.
 
Hej,

Värma upp pannan väl och häll i sodavatten, den sägs tränga sig till porena och rensa pannan djupt.

Sen skall den fettas med osaltad fett/olja.

Mvh Simo
 
Ifall inget annat funkade och alternativet var att slänga pannan skulle jag testa att koka ättika eller citronsyra i den och sedan koka ur den x antal gånger med rent vatten.

Elektrolys är ju också ett alternativ om man kan/vill.
 
Om den efter alla försök smakar ättika, fisk, citron, oxfilé, sodavatten, salt, olja, socker, ketchup, diskmedel, tvättmedel, lakrits och allt vad det nu var man skulle ha för att göra rent den, ja, då är det nog fel på pannan. Så mitt tips är att du smälter ner den och gjuter en ny så sparar du pengar och miljön: två flugor på smällen.
Ett bra DIY-projekt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
såg Min fjällmat Friluftsmat 25
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.