Smak i min gjutjärnspanna

Salttipset eller kaffesump-tipsen är nog de enda jag inte testat än. -Hoppas på att de funkar även för grilljärn.

Jag köpte nyligen en extra plättlagg på loppis. Den fick en grundlig behandling med stålborste kopplad till skruvdragaren innan jag diskade ur den med kokande vatten och diskmedel. Därefter infettning i ugnen två gånger. Den ser ut som ny och det finns inte antydan till bismak.

Hej,

Värma upp pannan väl och häll i sodavatten, den sägs tränga sig till porena och rensa pannan djupt.

Sen skall den fettas med osaltad fett/olja.

Mvh Simo

Ifall inget annat funkade och alternativet var att slänga pannan skulle jag testa att koka ättika eller citronsyra i den och sedan koka ur den x antal gånger med rent vatten.

Elektrolys är ju också ett alternativ om man kan/vill.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Om den efter alla försök smakar ättika, fisk, citron, oxfilé, sodavatten, salt, olja, socker, ketchup, diskmedel, tvättmedel, lakrits och allt vad det nu var man skulle ha för att göra rent den, ja, då är det nog fel på pannan. Så mitt tips är att du smälter ner den och gjuter en ny så sparar du pengar och miljön: två flugor på smällen.
Ett bra DIY-projekt!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.