Sluta gnäll - lämna bidrag.

Raskesven; sa:
Fann förresten en stor relativt färsk studie över svenskars inställning till rovdjurspolitiken mm. Har inte själv läst den ännu, men håll till godo:
Det var en medelmåttling undersökning beträffande resultaten.

Av 100 poäng för bevarande fördelades de enligt följande:
Sverige 20/järv 24/Lo 24/Björn 25/Varg.
Vad jag förstår så har man fått välja mella dessa rovdjur men fanns det något val att inte ha några alls?

Det intressanta är att det finns en relativt stor procent som vill ha en ökning av antalet rovdjur.
"Å andra sidan tycker var tredje (34 procent) svensk att riksdagens mål för vargen bör ökas. Ungefär var fjärde (24 procent) svensk vill se att riksdagen ökar målen även för järv. När det gäller lodjur och björn är motsvarande siffror 24 och 22 procent."

Nu har jag inte lusläst hela dokumentet men det mesta framgår av sid 2 4 5 6. En slutsats som dras på sid 2 är:
"En viktig slutsats är att vi aldrig kan överföra resultat från nationella undersökningar till de län och kommuner som hyser rovdjur. För att få en rättvisande bild av folks inställning måste människorna som bor där rovdjuren finns också tillfrågas."
 
Raskesven; sa:
Fann förresten en stor relativt färsk studie över svenskars inställning till rovdjurspolitiken mm. Har inte själv läst den ännu, men håll till godo:
Delrapport om svenskars inställning till rovdjurspolitik och förvaltning

Jag har läst igenom den ordentiligt utan att gå in och läsa de enskilda länen desto mer. På sid 4 står följande:

"Ett sätt att mäta om folk ställer upp på dagens rovdjurspolitik är att fråga om de ställer sig bakom riksdagens mål för hur många rovdjur det ska finnas. När vi gjorde det i FjällMistras attityd-undersökning kom två viktiga resultat fram. Sett över Sverige som helhet finns en stor acceptans för målen på minst 1000 björnar, 1500 lodjur, 575 järvar och 200 vargar. 11 procent av svenskarna anser emellertid att målet är för högt satt för järv och lodjur, 14 procent att det nationella målet är för högt för björn och 15 procent att målet är för högt för varg. Å andra sidan tycker var tredje (34 procent) svensk att riksdagens mål för vargen bör ökas. Ungefär var fjärde (24 procent) svensk vill se att riksdagen ökar målen även för järv. När det gäller lodjur och björn är motsvarande siffror 24 och 22 procent."

Resultatet ser man på sid 4 "Andel i procent av de tillfrågade som anser att riksdagens mål för respektive art ska minskas." Hur är denna fråga ställd? Finns det bara ja eller nej alternativ? Vad har de svarat som inte tycker att riksdagens mål skall minskas?

Sedan skriver man att 34% säger att målet för vargen bör ökas. Hur man har fått detta resultat redovisas inte - eller så begriper jag inte hur man får fram detta resultat - utan den finns bara som slutsats.

Vad som saknas i rapporten är undersökningsmaterialet - alltså frågorna som ställdes - men det kanske var för omfattande. På nätet kunde man ju lägga ut det. Men utan att ha tillgång till detta vet man inte hur frågorna är ställda.

Men av rapporten drar slutsatsen:

Majoriteten av dem som lever där rovdjuren finns är positiva till rovdjur och hur vi i Sverige har valt att förvalta dem.

Där det finns rovdjur finns också betydande minoriteter som är kritiska till den förda rovdjurspolitiken.

En intressanta fråga jag inte hittar svaret på är om befolkningen som bor i rovdjursområden mer kritiska till rovdjurspolitiken än övriga landet. Att dom är mer villiga att lösa problem genom att skjuta rovdjur är i alla fall helt klart (sid 6)
 
Målet för vargen och järven är inte satta utand det är Delmål. Så inget slutgiltigt mål finns. Vargen har ung 15 föryngringar 2005 och frågan är hur pass många det blir nästa år.

Sen att Sverige har en Rovdjursproposition som sattes 2000 har att göra med att dom har EU på sig.

Det jag är lite nyfiken på är hur mycker har egentligen Sverige att säja till om när det gäller antaler rovdjur inom gränserna? Finland kommer att dras inför domstol gentemot EU kommusionen på grund av att Finland har delat ut jaktlicenser på varg. Och vad jag har hört så vill EU att Finland ska ha 1000 vargar?

Vad EU anser och tycker om rovdjureförvaltning i Europa går att läsa på följande länk:
http://www.lcie.org/

Ang inställningen till rovdjur i dom områdena som hyser dom så har jag märkt att det är rätt så blandat med övervikten lagd på dom som vill har rovdjuren där. Sen så finns det extremisterna som märks i media och på andra sätt.
 
Aardwolf; sa:
Ang inställningen till rovdjur i dom områdena som hyser dom så har jag märkt att det är rätt så blandat med övervikten lagd på dom som vill har rovdjuren där. Sen så finns det extremisterna som märks i media och på andra sätt.
Om detta är extremister eller inte låter jag vara osagt men det var i alla fall 3 500 drog genom mora i en manifestation mot vargen. Sedan vet vi ju vad upprorsmakare i Dalarna kan åstadkomma :)
Upp till kamp mot varg

Hoppsan! I Expressen är de bra 2000 och notis.
2 000 protesterade mot växande vargstam

I SR Ekot är de 3000
3 000 i vargprotest i Mora
[Ändrat av Rungá 2006-01-07 kl 08:36]
 
ja dom bussar in folk och får ihop nånstans mellan 2000-3000 pers. Något konstigt med det. Men det dom gnäller om är ALLA i dalarna och Värmland är emot rovdjuren och då skulle det väl har varit ännu mer folk på den demon?

Är ju samma taktik som LO och politiska organisationer kör med för det det ska se ut som en "folkstorm".
[Ändrat av Aardwolf 2006-01-08 kl 10:25]
 
Kunde inte lägga till i ovanstående inlägg så det får bli ett nytt.

Roade mig lite med att titta på lite statistik ang Dalarna och om det nu var +- 3000 i Mora så vart var dom resterande 273.000 i Länet? Befolkningssiffran i Dalarna är fallande jämfört med övriga riket så då borde det ju bli mer plats för viltet och rovdjuren? Rent åldermässigt så är det är det toppar vid 12 - 20 åringar och 55 - 60.
Dom som är runt 55 - 60 är som dom är. Och går på i gamla tankar och gamla banor. Men dom som är i den yngre åldersgruppen är utbildningsbara och det är det som gäller för att öka acceptansen för rovdjuren.

Det jag skulle tycka är intressant är hur fördelningen var bland dom protesterande. För vad jag vet var det folk från Värmland, Närke o.s.v.


Om det roar någon så finns länken här till Dalarnas Län statistik
http://www.dalarna.se/upload/30495/FickFaktawebbny.pdf
 
Aardwolf; sa:
Roade mig lite med att titta på lite statistik ang Dalarna och om det nu var +- 3000 i Mora så vart var dom resterande 273.000 i Länet?
Jag funderade på samma sak men orkade inte kolla. Dala Demokraten skriver i sin ingress "På fredagskvällen samlades jägare från hela Sverige med folk från trakten i en manifestation för en förändrad rovdjurspolitik." Men hur många jägare från hela landet som var med framgår inte.
 
Rungá; sa:
Vad som saknas i rapporten är undersökningsmaterialet - alltså frågorna som ställdes - men det kanske var för omfattande. På nätet kunde man ju lägga ut det. Men utan att ha tillgång till detta vet man inte hur frågorna är ställda.
.....
Jag har fått tillgång till undersökningsformuläret. Om någon vill ha det skickar jag det. Fanns t.ex alternativet 0 för de som inte vill ha ett visst rovdjur alls, och alternativ för såväl önskad minskning som ökning av Riksdagens mål.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-01-10 kl 14:11]
 
Raskesven; sa:
Jag har fått tillgång till undersökningsformuläret. Om någon vill ha det skickar jag det. Fanns t.ex alternativet 0 för de som inte vill ha ett visst rovdjur alls, och alternativ för såväl önskad minskning som ökning av Riksdagens mål.
OK det var nog det viktigaste att det fanns ett alternativ för inga rovdjur alls. Har du materialet digitalt eller på papper?
Just nu damp det ner "Rovdjursersättningar och inventeringar" - Information från Naturvårdsverket och Sametinget. Samt Naturvårdverkets författningsamling NFS 2004:17 "Naturvårdvserkets förskrifter och allmänna råd om inventering samt bidraag och ersättning för rovdjursförekomster i samebyar" Så jag har en del att plugga in :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.