Sluta gnäll - lämna bidrag.

Lodjursstammen tål jakt

Från http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2005/december/p051206nr2.htm

Riksdagens mål för lodjursstammen har inte nåtts än, men det finns vissa möjligheter till jakt i vinter utan att stammen påverkas negativt, enligt en rapport från lodjursforskarna till Naturvårdsverket. Forskarna anser att viss jakt kan tillåtas i renskötselområdet, övriga Norrland, samt delar av Mellansverige. Däremot bör ingen jakt tillåtas söder om spridningsområdet, dvs. söder om en linje från Dalsland till Uppsala län.
 
Kolla under >>Beslut om skyddsjakt

Naturvårdsverket beslutar om skyddsjakt baserat på jaktlagstiftningen som harmoniserats med EU-direktiv på området. Det finns tre typer av skyddsjakt efter vem som tar initiativet:

1. Naturvårdsverket beslutar om skyddsjakt på björn och lodjur. Skyddsjakten avlyses i ett län när kvoten är fylld. Därtill beslutar Naturvårdsverket om skyddsjakt på enskilda rovdjur - björn, järv, lodjur, varg - som orsakar problem.
2. Länsstyrelsen i län med fasta stammar av björn och lodjur kan fatta beslut om skyddsjakt på enskilda djur som orsakar problem.
3. Skyddsjakt på enskilds initiativ enligt 28 § Jaktförordningen.
 
chralm; sa:
Samebyns ordförande verkar inte vara så helt nyanserad han heller.
Håller med dig. Han är inte det minsta nyanserad utan anser rovdjursexperten vara en rovdjursextremist Men han säger även att de har 50 rovdjur inom samebyns marker och det är där diskussionen borde ligga. Har Njarke för många rovdjur inom sitt renskötselområde?

Rovdjursexperten är både nyanserad och insinuerande. Han har mest åsikter om renskötsel, jakt, samers jaktkapacitet, det jobb som ordföranden gör och minst av allt har han åsikter om antalet rovdjur.
Men han konstaterar i alla fall att man bör diskutera hur den jakt som får bedrivas ska kunna koncentreras till vissa områden.
 
Raskesven; sa:
Tarra; sa:
.....
Med "hos er" menar jag att attitydunderökningar som gjorts visar att stödet för vargen är starkt i storstäderna, medan det minskar ju närmare områden med vargförekomst man kommer...

Mest negativa var de som har vargen nära sig.
Jag vet inte vilka attitydundersökningar du sett. Kanske du sett någon färskare sådan än vad jag har? Men enligt den från Grimsö forskningsstation verkar det där mest vara en myt.

Citat från "Svenskarnas inställning till varg- en intervjuundersökning"; [url]http://www.viltskadecenter.se/[/url]
PDF-fil, så gå in på "Publikationer":

"Inställningen till varg skilde sig inte stort mellan boende på landsbygden och boende i storstäder. Av de tillfrågade landsbygdsborna kunde 64 procent acceptera en stam på åtminstone 100-200 vargar jämfört med 74 procent bland storstadsborna".

Raskesven


Man kan inte bara se till hur svaren sammanställts, utan även hur frågorna ställts och vem som tillåtits att besvara dessa. Till exempel om endast 1/4 (500 av 2000) av de tillfrågade var bosatta i områden med vargförekomst...

Läs även "Vargens utbredning och lokalisering:
en orientering" (2003 Göteborgs universitet).
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
Så då tycker du att vi ska slakta alla våra traditioner på vargens altare...?

Nej det tycker jag inte. Jag skrev bara att jämförelsen haltar.

Tarra; sa:
År 2003 utgick ersättning för 490 dödade tamdjur (inte renar), plus hundar. Då hade vi omkring 70 vargar. Det gör i runda slängar 7 tamdjur på varg.

Det fanns cirka 100 vargar i Sverige 2003/2004.

490 dödade tamdjur exklusive renar... kan du bevisa att de är varg som rivit ihjäl de får som ingår i den siffran? Vanligt är ju också att jakthundar river får.

Tarra; sa:
Med en föryngringsökning på 30% per år behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut konsekvenserna om fem år när vi har 500 vargar och ingen skyddsjakt...

Man behöver inte heller vara Einstein för att inse att med så omfattande illegal jakt som vi har i dag så lär det aldrig bli så många vargar heller...

Det var ersättningar för rovdjursdödade tamdjur exklusive hundar. Allt enligt BRÅ´s förstudie "Illegal jakt på rovdjur".

Enligt "Naturvårsverkets åtgärdsprogram för bevarande av varg"(2000) fanns år 2003 60-80 vargar i skaninavien.

Vargpopulationens tillväxt har varit omkring 30%, inräknat lagligt och olagligt dödade vargar.
 
Tarra; sa:
Enligt "Naturvårsverkets åtgärdsprogram för bevarande av varg"(2000) fanns år 2003 60-80 vargar i skaninavien.


Mina siffror var på antalet vargar i Sverige, de är dessutom färskare än år 2000. Se http://www.naturvardsverket.se för ytterligare information.

Tarra; sa:
Vargpopulationens tillväxt har varit omkring 30%, inräknat lagligt och olagligt dödade vargar.

Hmm, siffrorna kommer från?
 
Tarra; sa:
Raskesven; sa:
Tarra; sa:
.....
Med "hos er" menar jag att attitydunderökningar som gjorts visar att stödet för vargen är starkt i storstäderna, medan det minskar ju närmare områden med vargförekomst man kommer...

Mest negativa var de som har vargen nära sig.
Jag vet inte vilka attitydundersökningar du sett. Kanske du sett någon färskare sådan än vad jag har? Men enligt den från Grimsö forskningsstation verkar det där mest vara en myt.

Citat från "Svenskarnas inställning till varg- en intervjuundersökning"; [url]http://www.viltskadecenter.se/[/url]
PDF-fil, så gå in på "Publikationer":

"Inställningen till varg skilde sig inte stort mellan boende på landsbygden och boende i storstäder. Av de tillfrågade landsbygdsborna kunde 64 procent acceptera en stam på åtminstone 100-200 vargar jämfört med 74 procent bland storstadsborna".

Raskesven

Man kan inte bara se till hur svaren sammanställts, utan även hur frågorna ställts och vem som tillåtits att besvara dessa. Till exempel om endast 1/4 (500 av 2000) av de tillfrågade var bosatta i områden med vargförekomst...

Läs även "Vargens utbredning och lokalisering:
en orientering" (2003 Göteborgs universitet).
SIFO utförde studien. Att just 500 personer, dvs. 25 procent av de intervjuade, valdes ut från vargområden beror troligen på att SIFO vill ha ett representativt urval för befolkningen som helhet. Det är inte bara av intresse att veta hur inställningen till olika djur är hos människor som råkar bo där djuret förekommer. Men lite mer disaggregerad är ändå studien.

Citat från studien: "Bland tamdjursägarna i vargområden sa sig 91 procent kunna acceptera att ha varg i närheten av platsen där de bor jämfört med 44 procent bland tamdjursägarna i övriga landet. Orsaken till denna mer positiva inställning är troligen att länsstyrelsen i Värmland och Dalarna, har tillhandahållit elstängsel i vargområden. Rätt skötta elstängsel har visat sig ge ett mycket gott skydd mot rovdjursskador. Därför tycks fårägare i vargområden uppfatta vargen som ett problem som kan bemästras. Gruppen renägare var mest negativt inställda till varg i sin närhet. Endast 18 procent sa sig kunna acceptera varg i närheten av platser där de bor……"

Raskesven
 
Jag börjar tro på färdtjänst för rovdjuren: cammofärgade rovdjurstaxibilar som åker runt i landet och plockar upp rovdjur på ett ställe där de är lite väl många för att det ska vara bra, och kör dem till mindre rovdjurstäta platser (såsom Öfvre Östermalm och dylikt). Kan detta vara lösningen på rovdjursproblematiken?
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
Enligt "Naturvårsverkets åtgärdsprogram för bevarande av varg"(2000) fanns år 2003 60-80 vargar i skaninavien.


Mina siffror var på antalet vargar i Sverige, de är dessutom färskare än år 2000. Se http://www.naturvardsverket.se för ytterligare information.

Tarra; sa:
Vargpopulationens tillväxt har varit omkring 30%, inräknat lagligt och olagligt dödade vargar.

Hmm, siffrorna kommer från?

Åtgärdsprogrammet publicerades 2000 och reviderades 2003, varför man borde kunna betrakta siffran som officiell (om än kanske inte helt korrekt).

Vad gäller föryngringshastigheten finns det dokumenterat i snart sagt varenda publikation som getts ut i ämnet de senaste åren...
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
Vad gäller föryngringshastigheten finns det dokumenterat i snart sagt varenda publikation som getts ut i ämnet de senaste åren...

Jo, fast siffran på antalet illegalt dödade vargar blir ju bara en uppskattning. Mörkertalet vet vi ju inget om.

Sant, men likafullt ökar vargstammen med 30% årligen, vilket innebär att vi har hyfsat många vargar om inte allt för många år...

Tjuvjakten och dess mörkertal lär ju inte minska med dagens rovdjurpolitik, men det är ju alltid kul med uppskattning...

För övrigt tycker jag att Naturvårdsverkets, Svenska naturskyddsföreningens, CEFOS och BRÅ´s publikationer präglas av okunskap, gissningar och fördomar. Som när BRÅ drar alla jägare över en kam som kriminella, eller när man betraktar fredande av tamdjur som grov kriminalitet...


Hur man lyckats undanta hunden från gruppen tamdjur är ju bara en gåta...
 
Tarra; sa:
.....
För övrigt tycker jag att Naturvårdsverkets, Svenska naturskyddsföreningens, CEFOS och BRÅ´s publikationer präglas av okunskap, gissningar och fördomar. Som när BRÅ drar alla jägare över en kam som kriminella, eller när man betraktar fredande av tamdjur som grov kriminalitet...


Hur man lyckats undanta hunden från gruppen tamdjur är ju bara en gåta...
Förtydliga gärna var någonstans Naturvårdsverkets publikationer präglas av okunskap, gissningar och fördomar.

Vilka är "man"? Det gäller i alla fall inte Naturvårdsverket. Naturvårdsverket skriver på många ställen "Hundar,.....,och andra tamdjur". På Naturvårdsverket klassas hundar alltså som tamdjur. Så här formulerar de sig i Naturvårdsverkets författningssamling: "Tamdjur: alla tama djur utom renar." Källa:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs2002/NFS2002-13.pdf

Fann förresten en stor relativt färsk studie över svenskars inställning till rovdjurspolitiken mm. Har inte själv läst den ännu, men håll till godo:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2005/januari/svenskaroodjurspolitik.pdf

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.