Sluta gnäll - lämna bidrag.

Alla ni som fasat över rovdjursdödarnas framfart kan kanlisera er enerig i form av pengar till en informatonsfilm om rovdjursdödares framfart.

Läsnstyrelsen i norrbotten är positiv och länstyrelsen i Dalarna har lämnat in 25 papp men sedan finns det inga pengar.

Det är en medlem på utsidan som vill göra filmen. Inget postgiro finns med men ni kan ju kontakta honom.

Film om grym tjuvjakt - Norrbottens Kuriren

Disclaimer: Inläggskrivaren har inga personliga kontakter med filmarna eller något vinstintresse i projektet
 
Bra

Här kommer ett par frågor som bör tas upp i filmen så att allmänheten kan förstå att detta faktiskt inte har med jägare att göra.

Varför består långt mer än hälften av de rovdjur som illegalt dödas i sverige av örn, järv, björn?

Varför finns det ingen varg i Sareks nationalpark?

Vem hatar örn, järv, björn? Ledtråd: Inte jägare, då dessa inte har några problem att vistas i naturen tillsammans med dessa rovdjur.

Vem åker runt med bössa/skoter i sarek?

Hur stor del av tjuvjakten sker när inga jägare finns i skogen? Dvs utanför jaktperioden aug-feb.

Det är intressant att dessa frågor aldrig tas upp till debatt. Ta nu tillfället i akt och behandla detta i filmen.
 
Blir den som dödar djur inte per definition en jägare?!

Och eftersom de flesta djur som dödas, i berått mod, skjuts och de flesta vapen som finns i Sverige (exkl. Försvars makten) ägs av jägare så undrar jag vem som tjuvskjuter om det inte är jägare??
 
Man kan också fråga sig varför det knappast kommer in en enda varg från Finland till Sverige. Det är väldigt öde där uppe på många ställen!

/mattias
 
mydeza; sa:
Blir den som dödar djur inte per definition en jägare?!

Och eftersom de flesta djur som dödas, i berått mod, skjuts och de flesta vapen som finns i Sverige (exkl. Försvars makten) ägs av jägare så undrar jag vem som tjuvskjuter om det inte är jägare??
¨

Om du definierar en jägare som du gör ovan är det helt klart så, men vad som efterfrågas i det inlägg du svarar på är om det möjligen går att urskilja en grupp bland den totala mängden jägare som står för huvuddelen av rovdjursdödandet. Enligt _Erik_ skulle denna grupp skulle ha speciella privilegier (t.ex. möjligheten att köra terrängfordon i nationalparker), vilket då skulle underlätta detta dödande samt ha ekonomiska motiv, andra än den reguljäre jägarens, för att ägna sig åt denna illegala verksamhet.
 
Är helt medveten om vad som insinueras men, hur feg får man bli?!

Om ni tror att detta problem beror på att en minoritets grupp är ansvarig så säg det rent ut, hur kan det annars behandlas! Sen vet jag inte om det är HELT sant, det har väl bevisligen skjutits en del utanför renland oxå, eller?

Det känns lite för enkelt att skylla på DOM, verkar mest vara ett sätt att försöka undvika att VI oxå har ett ansvar ..
 
mydeza; sa:
Det känns lite för enkelt att skylla på DOM, verkar mest vara ett sätt att försöka undvika att VI oxå har ett ansvar ..
Jag känner inte att jag har ansvar, det är DOM som skjuter som som har fulla ansvaret.

Det är säkert så att det finns folk med olika bakgrund som skjuter rovdjur. Jag tror inte att det är ett problem endast i Norrlands fjälltrakter. I Värmland/Dalarna har det väl försvunnit en och annan varg? Jag har även träffat folk från norduppland som inte tvekar med bössan.
 
Ja, ja .... (. nu finns det DOM som snackar ni skit insiunerar men fram med pengarna. Det var detta tråden handlar om. Skall DOM rassa så kan DOM göra det i fikrummen eller under möten där DOM har liknade klädsel och inte på en offentlig sida som denna. En sak till. Byt jacka, låt håret växa, dra upp hängslen på axlar och byt från kängor till gympadojor :) .)
 
Rungá; sa:
Ja, ja .... (. nu finns det DOM som snackar ni skit insiunerar men fram med pengarna. Det var detta tråden handlar om. Skall DOM rassa så kan DOM göra det i fikrummen eller under möten där DOM har liknade klädsel och inte på en offentlig sida som denna. En sak till. Byt jacka, låt håret växa, dra upp hängslen på axlar och byt från kängor till gympadojor :) .)

Jag är inte säker på om jag förstår vad du menar, men jag försöker mig på ett svar ändå: Är det inte rimligt att föra en diskussion här om vad den filmen du propagerar för bör behandla, om du nu tycker att vi ska bidra med våra privata medel till dess finansiering?

Vidare kan man också undra varför vi ska bidra med privata medel då tre av veckans arbetsdagar går till att bland annat finansiera en rovdjurspolitik. Men det är möjligen en annan fråga.

Att du sedan försöker raljera och påstå att vissa här skulle vara rasister bortser jag ifrån, eftersom jag inte förstår hur du kan dra sådana slutsatser givet debatten ovan.
[Ändrat av tjonsson 2005-11-18 kl 12:55]
 
hmm.. en sak har jag aldrig fattat, är jag rasist om jag tycker att det är puckat om vissa samer kör omkring med skoter och skjuter ihjäl rovdjur? är jag rasist om jag blir helt galen av att afrikaner på vissa ställen i Afrika könsstympar små flickor?

gör för fan inte en rasistdebatt av inget!!!
 
Frågan är väl om det är mer puckat bara för att man är Same, eller om det är lika fel oavsett vilken folkgrupp man tillhör.

Det blir rasism om man pekar ut en folk grupp, jämför med för att säga att den som tjuvskjuter rovdjur gör fel och borde sättas in om lås och bom, LÄNGE (vilket jag tycker). Samma sak med ditt Afrikanska exempel..

Om man vänder på det så skulle man ju kunna säga att alla Europeiska länder krigar i Irak och stöder USAs politik bara för att Engelsmännen och några till gör det..
 
njae, nu e det väl tyvärr så att det sker brott mot de mänskliga rättigheterna i vissa delar av världen mer till vana än undantag, det handlar dock inte om ras utan om utbildning. med andra ord, det svinas mykke i afrika! det e väl samma med samerna i så fall, obildade drufsar?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.