Sluta gnäll - lämna bidrag.

Raljera J A G? Vafan, har jag påstått att någon här är rasse ber jag allra ödmjukast om ursäkt. Det är ju D O M som är rassar jag vänder mig emot inte någon här, inte någon av OSS.

Jag skrev inlägget för att jag tycket det var roligt med ett initiativ för att informera om den illegala slakten.

Jag hade A L D R I G förväntat mig denna vinkling av debatten, att viss grupper skulle bli beskyllda för all illegal slakt. Att de finns de som inte vill betala för rovdjurspolitiken, afrikaner å hela baletten.

Nej, nu raljerar jag igen? Jag visste att det är bara att kasta in något så börjar alla dra sina vanliga visor så även jag.

Utsidans debatter är som en gammal garammofon, till vevdragarna räknar jag även mig själv.

Mitt ställningstagande är alltid enkelt, jag är emot!


[Ändrat av Rungá 2005-11-18 kl 16:38]
 
Ok, jag ber om ursäkt om jag missförstått dig. Möjligen läste jag ditt inlägg något slarvigt. Det må så vara. Ett tips är väl att inte anklaga någon för att vara rasist (även om det rör sig om några odefinierbara "DOM").

Så, vad gör vi nu då? Om vi inte ska debattera vad en film om rovdjurshat ska innehålla och inte diskutera huruvida vi borde kräva att staten borde kunna motarbeta återkommande lagbrott, såsom ständiga fall av illegal jakt: vad har vi kvar då? UL? Hilleberg?
 
Vilken sabla patetisk tråd!

Hur j*vla svårt kan det vara att fatta? Det finns samer som aldrig har rört ett vapen, kört en skoter, aldrig gjort en fluga förnär. Skärpnings..
 
Mepps1; sa:
Vilken sabla patetisk tråd!

Hur j*vla svårt kan det vara att fatta? Det finns samer som aldrig har rört ett vapen, kört en skoter, aldrig gjort en fluga förnär. Skärpnings..

Äntligen,jag ser ljuset :).

Så då var det gjort,taket har lyfts lite,det syns en liten glipa över sandlåde-sargen.Ska jag?

*pust,stånk,pust*

Woahahahaaa...jag är ute,hurraaaa jag kan skita i pajkastning,jag blir bländad...men...vafan vad är det här...bedrivs det saklighet...nääää...samtal.

*bang,bang,bang*

Släpp in mig igen,kom igen hörrni,snääälla.


peter
 
Mepps1; sa:
Hur j*vla svårt kan det vara att fatta?


Suck...

Du verkar inte heller förstå vidare bra. Nog är alla medvetna om att det finns samer som inte dräper rovdjur på fritiden. Till att börja med finns det 20 000 samer i Sverige och endast 2000 av dem är renskötare.

Men låt oss ta det från början: Vad som påstods i början av denna tråd var att renskötande samer har tydliga motiv till att döda rovsjur, eftersom björn, örn, järv och lo orsakar stora skador på rennäringen (skingrar renar osv.). Något man ytterligare bör ta i beaktande är att samer ofta känner sig missförstådda och motarbetade av staten, någonting som blir tydligt speciellt i rovdjurspolitiken.

Däremot sägs ingenting om att samer patologiskt skulle ägna sig åt att jaga och döda rovdjur. Det sägs bara att de i egenskap av renskötare (eftersom rättigheten att äga en renhjord är kopplat till medlemskap i en sameby och medlemskap i en sameby bara är möjligt för etniska samer kan det sättas ett likhetstecken mellan renskötare och same) har tydligare motiv till att döda de rovdjur som återfinns i norra delen av landet. Jägarna har samma motiv då det gäller varg (eftersom de utgör ett hot mot jakthundar), men någon vargstam finns det knappt i norra Norrland. Däremot utgör björn, järv, örn och lo inte samma problem för dem som för renskötare.

Men man kan inte på basis av detta anklaga alla renskötare för att stå bakom den illegala rovdjursjakten. Det rör sig förmodligen om ett fåtal individer som ägnar sig åt detta. Dessutom finns det säkert personer från andra grupper som också ägnar sig åt detta, än fast deras motivbild inte är lika klar.

Är det nog med nyans för dig eller kommer det ytterligare sorgliga inlägg?
 
tjonsson; sa:
Suck...

Du verkar inte heller förstå vidare bra. Nog är alla medvetna om att det finns samer som inte dräper rovdjur på fritiden. Till att börja med finns det 20 000 samer i Sverige och endast 2000 av dem är renskötare.

Men låt oss ta det från början: Vad som påstods i början av denna tråd var att renskötande samer har tydliga motiv till att döda rovsjur, eftersom björn, örn, järv och lo orsakar stora skador på rennäringen (skingrar renar osv.). Något man ytterligare bör ta i beaktande är att samer ofta känner sig missförstådda och motarbetade av staten, någonting som blir tydligt speciellt i rovdjurspolitiken.

Däremot sägs ingenting om att samer patologiskt skulle ägna sig åt att jaga och döda rovdjur. Det sägs bara att de i egenskap av renskötare (eftersom rättigheten att äga en renhjord är kopplat till medlemskap i en sameby och medlemskap i en sameby bara är möjligt för etniska samer kan det sättas ett likhetstecken mellan renskötare och same) har tydligare motiv till att döda de rovdjur som återfinns i norra delen av landet. Jägarna har samma motiv då det gäller varg (eftersom de utgör ett hot mot jakthundar), men någon vargstam finns det knappt i norra Norrland. Däremot utgör björn, järv, örn och lo inte samma problem för dem som för renskötare.

Men man kan inte på basis av detta anklaga alla renskötare för att stå bakom den illegala rovdjursjakten. Det rör sig förmodligen om ett fåtal individer som ägnar sig åt detta. Dessutom finns det säkert personer från andra grupper som också ägnar sig åt detta, än fast deras motivbild inte är lika klar.

Är det nog med nyans för dig eller kommer det ytterligare sorgliga inlägg?
Renskötande samer blir ju mildare, men om vi nu tar det från början så är ju du den första som säger "renskötande samer" i denna tråd, och det gör du Nu.

Man behöver inte vara etnisk same för att tillhöra samebyn och driva med renar. Man blir inte etnisk eskimå om man gifter sig med en eskimå heller.

Och sedan säger du "de rovdjur som återfinns i norra delen av landet"; - det är ju DÄR i princip ALLA rovdjur finns, och örn. Problemet med rovdjuren är väl snarare när de försöker sprida sig i landet, UTANFÖR renskötselområderna.

Och sedan behöver man inte leta länge för att hitta lite fakta runtikring antal varg i norra delarna av landet. För nationellt mål enligt riksdagen är att vargens förekomst i renskötselområdet i huvudsak begränsas till de områden utanför renskötselns åretruntmarker där den gör minst skada.

Så, det ska alltså helst inte finnas några varg däruppe! Inte än så länge iallafall, och det har vi; hela sveriges befolkning genom vår demokrati bestämt.

Att det springer omkring ensamma vargar däruppe är fullt möjligt. Att några av dessa dör förvånar mig inte, av flera orsaker. Jo, djur dör av naturliga orsaker också - så det blir ju bara löjligt att beskylla renskötande samer för något man tror/antar/gissar baserat på vad man själv skulle göra.

En ensam varg har det mycket tuffare att skaffa mat än vargar i flock, kanske hade ensamma vargar & andra djur som fjällräv haft större chanser att överleva om inte flera hundra tusen jägare varje år far runt och skjuter upp allt levande som harar & ripor i fjällen.. för skojs skull.

Så kolla upp vilka som tjuvjagar varg etc och ni hittar i princip ALLT sånt utanför renskötsel-områderna.. alltså som inte är gjort av renskötande samer.. men det vill ni väl helt säkert inte kolla upp!

Och sista nytt, Jägarnas Riksförbund kräver att alla ska ha rätt att döda stora rovdjur när de är på väg att angripa boskap eller hundar utanför inhägnader! Hur många skjutna vargar etc blir inte det i en 5-års period, och antal renskötande samer som är med i Jägarnas Riksförbund hade det ju varit spännande att få statistik på!
[Ändrat av Mepps1 2005-11-19 kl 17:30]
 
Mepps1; sa:
Renskötande samer blir ju mildare, men om vi nu tar det från början så är ju du den första som säger "renskötande samer" i denna tråd, och det gör du Nu.

Man behöver inte vara etnisk same för att tillhöra samebyn och driva med renar. Man blir inte etnisk eskimå om man gifter sig med en eskimå heller.

Ok, jag börjar förstå vad du reagerat på. Jag tror att vi slipper än mer missförstånd och tandagnisslan om vi refererar till denna grupp enbart som "renskötare". Jag tror dock att du överreagerar då du misstänker utsidan-skribenter för att inte tänka renskötare då de insinuerar att samer skulle vara ansvariga för huvuddelen av den illegala jakten. Få misstänker nog Börje Salming för att köra över järvar med skoter.


Då det gäller ditt resonemang om vargen så ser jag inga meningsskiljaktigheter oss emellan. Min tes är att jägare har samma ekonomiska skäl att hata varg som renskötare har för alla våra rovdjur, alltså går det inte att peka ut enbart en grupp att vara ensam om att ha tydliga motiv att ägna sig åt illegal vargjakt. Då det gäller björn, lo, örn och järv ser jag inte att jägarna skulle ha lika tydliga motiv som renskötare.

Jag ber alla att återigen notera att då jag diskuterar om motiv, så avser jag ekonomiska motiv (enbart).
 
tjonsson; sa:
Ok, jag börjar förstå vad du reagerat på. Jag tror att vi slipper än mer missförstånd och tandagnisslan om vi refererar till denna grupp enbart som "renskötare". Jag tror dock att du överreagerar då du misstänker utsidan-skribenter för att inte tänka renskötare då de insinuerar att samer skulle vara ansvariga för huvuddelen av den illegala jakten. Få misstänker nog Börje Salming för att köra över järvar med skoter.

Då det gäller ditt resonemang om vargen så ser jag inga meningsskiljaktigheter oss emellan. Min tes är att jägare har samma ekonomiska skäl att hata varg som renskötare har för alla våra rovdjur, alltså går det inte att peka ut enbart en grupp att vara ensam om att ha tydliga motiv att ägna sig åt illegal vargjakt. Då det gäller björn, lo, örn och järv ser jag inte att jägarna skulle ha lika tydliga motiv som renskötare.

Jag ber alla att återigen notera att då jag diskuterar om motiv, så avser jag ekonomiska motiv (enbart).
Ja, då blev vi antagligen eniga! :)
En annan intressant grej jag har läst är att många rovdjur är heliga för samerna, vilket gör dina tydliga motiv lite mer otydliga. Blir lixom som att skjuta prästen i kyrkan...

Faktiskt så börjar jag anta att alla eventuella framtida episoder där en renskötare tjuvjagar så är det ingifta nollåttor med bössa i ena handen & andra handen runtikring plånboken. :)
[Ändrat av Mepps1 2005-11-19 kl 18:51]
 
Om lappen

Bilden av den rovdjurshatande lappen sprids ivrigt av media och andra. Kanske för att det tar fokus från andra som kanske är större bovar i dramat...?

Om lappen hade velat utrota rovdjuren hade de varit utrotade för länge sedan.

Det var ju faktiskt i Sapmi sista vargen i sverige fanns fram till 1967. Järven är långt ifrån hotad, enligt den statliga rovdjursutredningen (SOU 1999:146). Majoriteteten av järvarna lever i renskötselområdet. Samma sak med björnen... Vill du vara säker på att få se örn så åk till stora sjöfallet...
 
mydeza; sa:
Frågan är väl om det är mer puckat bara för att man är Same, eller om det är lika fel oavsett vilken folkgrupp man tillhör.

Det blir rasism om man pekar ut en folk grupp, jämför med för att säga att den som tjuvskjuter rovdjur gör fel och borde sättas in om lås och bom, LÄNGE (vilket jag tycker). Samma sak med ditt Afrikanska exempel..

Så du menar som i könsstympningens fall att när 50 %av en folkgrupp gör något så pekar man ut dem och är rasistisk. Vart går grånsen för att man skall få genralisera? Måste 100 % göra det eller?

Jag undrar hur många av av de renskötande samerna som i det tysta stödjer tjuvjakt på rovdjur?

Jag snackade med en renskötare en gång som arbetat åt samerna och han bekräftade alla mina fördomar. Många var bara intresserade av att supa och pengar. Det är bara att inse. Det går inte att ha en renindustri som är ekonomiskt hållbar med dagens mått på lön och standard. Släpp renarna fria och lägg ned renäringen så kommer garanterat rovdjuren att återhämta sig. Samhället förändras och glesbygden kommer ändå att mer eller mindre dö ut.
[Ändrat av crazy 2005-11-24 kl 16:54]
 
öringen; sa:
crazy; sa:
Jag snackade med en renskötare en gång som arbetat åt samerna och han bekräftade alla mina fördomar. [Ändrat av crazy 2005-11-24 kl 16:54]

En renskötare en gång. Japp, det måste vara hans ord som är sanningen ;)

He he Kände på mig att någon dylik kommentar skulle komma. Jag nämner det ju knappast som någon vetenskapligt empiri men ur en kvalitativ synvinkel så går det nog att generalisera till en viss del. I detta fall så tjuvjagade de till och med Lo. Jag vet inte varför. Jag trodde inte lon var ett så stort hot mot renar.

Han slutade i alla fall på grund av den enormt dåliga moralen i de samebyarna. Det kanske var lokalt. Kanske inte?

Men en sak är säker och det är att det är väldigt tråkigt att höra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.