Skriande behov av en pulka!

Hej!
Jag ska till fjälls v. 9 eller 12 och behöver en pulka. Brukar låna morfars gamla Segebaden i glasfiber. Den sjunger tyvärr på sista versen och jag känner väl att det kanske är min tur att köpa en. Jag har ingen erfarenhet av andra pulkor och har fått för mig att det kan finnas bättre. Tacksam för svar eller kloka ord runt följande frågor:

-Vad finns det mer för märken än Segebaden och Fjellpulken?
-Är någon av ovanstående att rekomendera?
-Är ökad vikt i form av längre pulka en fördel med tanke på ökad bärighet när man i huvudsak undviker stigningar?
-Hur är Segebadens träpulkor i förhållande till glasfiber? (Det kan bli en temporär lösning om jag inte hittar något annat. Det finns ju ganska gott om dem till en rimlig kostnad.)

Tacksam för varje form av respons!

Fredrik
 
Paris the expedition sled?

Paris?

Har ingen erfarenhet av denna, men planerar att skaffa en. Prisvärd och lätt tycks det mig, särskilt om man inte ska skida så mycket upp- och nedför, då stabiliteten säkert blir ett problem.
 
Var och hur

Kanske lite lättare att du får bra tips om du berättar var du skall dra pulkan hur mycket du skall ha i den och om barn skall med.

Veckotur i stugor? Tälttur? Skall du ha ryggsäck tillsammans med pulkan?

Skaklar och dragbälte finns det många av och ofta kan man ha olika märke på draganordningar och pulka.

Försvarets träpulkor av Segebadenmodell kan vara ett billighetsalternativ. Jag köpte en sådan 170 cm lång för 250 kr på överskott. Jag har en rottingskakel i stället för orginalets stålskakel och helt enkelt ett läderbälte över höfterna med repsnörehällor där jag fäster karbinhakarna i rottingskakeln. En bra allroundlösning men är det lite vikt och volym att dra är förstås en lättare och kortare pulka smidigare. Skrapade bort den gröna färgen och försvarets gula siffror så nu är det inget som skvallrar om det militära ursprunget.

Har aldrig gillat dragselarna med axelband.

Thure
 
Re: Paris the expedition sled?

Strykarräven; sa:
Paris?

Har ingen erfarenhet av denna, men planerar att skaffa en. Prisvärd och lätt tycks det mig, särskilt om man inte ska skida så mycket upp- och nedför, då stabiliteten säkert blir ett problem.

Hur tror du det är med hållbarheten tro? Jag misstänker att den kan spricka alltför lätt. Men för 35 euro kanske det är värt att testa iaf.

I familjen finns en gammal pulka som jag själv legat i som liten. Den funkar ju iofs klockrent, den har ny duk sen några år tillbaka, men känns ju tung om man jämför med nyare grejer förståss..
[Ändrat av öringen 2006-02-16 kl 11:13]
 
I Sarek stötte jag en gång på några tyskar som hade packat all sin utrustning i plastkassar som de nödtorftigt hade stuvat i en vanlig barnpulka. Som draganordning använde de några snören / linor. Vet inte om de nånsin kom ut ur Sarek igen, men det såg inge vidare ut.
 
Rimforspulkan!

Hejsan!

-Vad finns det mer för märken än Segebaden och Fjellpulken?

Jag har de senaste 20 åren tuffat omkring med en Rimfors pulka, som på tiden då det begav sig tillverkades av ett förtag som jag tror hette Sollatun. Det är hur som helst en helt suverän fjälllpulka, som med sin platta och breda botten framför allt är helt fantastisk på skrå. Nu har jag inte hittat företaget på nätet, men om det fortfarande existerar är det en svårslagen fjällpulka.

-Är ökad vikt i form av längre pulka en fördel med tanke på ökad bärighet när man i huvudsak undviker stigningar?

Jag skulle definitivt satsa på en fullängdspulka. Bättre bärighet, lättare att packa och betydligt lägre tyngdpunkt. Vikten brukar hur som helst bli ganska hög på vintern.

-Hur är Segebadens träpulkor i förhållande till glasfiber? (Det kan bli en temporär lösning om jag inte hittar något annat. Det finns ju ganska gott om dem till en rimlig kostnad.)

Trä är blä. Ok dåligt skämt, men träpulkor blir gärna ganska tröga i blöt snö.

/ Stefan
 
Re: Paris the expedition sled?

Strykarräven; sa:
Paris?

Har ingen erfarenhet av denna, men planerar att skaffa en. Prisvärd och lätt tycks det mig, särskilt om man inte ska skida så mycket upp- och nedför, då stabiliteten säkert blir ett problem.

Är det verkligen så prisvärt och lätt? I mina ögon verkar det mer prisvärt, lätt och flexibelt att köra med en så kallad ryggsäckspulka, t.ex.:

http://www.johanlundstrom.net/pulka/index.shtml
http://alpha2.bmc.uu.se/~markh/skiing/pulka_swedish.html
http://www.wolfgang-reinelt.de/Outdoor/PulkaHowTo/

Ska själv köra med detta alternativ under min kommande påsktur. Hållbarheten kan så klart ifrågasättas, men blir pulkan obrukbar är det ju bara att axla ryggsäcken igen. För <200 kronor kan man inte begära alltför mycket slitstyrka, men enligt uttalanden på ovan angivna sidor har denna typ av pulkor fungerat bra under flera turer. Har själv "byggt" en och tyckte den fungerade mycket bra. Verkar kunna hålla för minst en fjälltur också, så länge man är någorlunda rädd om den.

Att packa direkt i en sån pulka (dvs utan ryggsäck) som de ovannämnda Sarektyskarna gjorde är nog inte att rekommendera. Har man däremot ryggsäck med sig har man ju alternativ.

De där pulkorna från lynx design tycker jag verkar prissatta i överkant något så förbannat. I princip en större version av Reinelts pulka (tredje länken ovan), men priset runt 15 gånger så högt (räknar på 200 kronor totalt för Reinelts pulka). Säkert ingen dum affärsidé.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-16 kl 16:29]
 
Re: Re: Paris the expedition sled?

JonathanW; sa:
Är det verkligen så prisvärt och lätt?
Jamenkomigennu! 350 spänn är väl inte mycket för en riktig plastpulka? Det som kommer att kosta, oavsett om man väljer den eller ryggsäckspulkan, är väl draganordningen, om man väljer någon mer avancerad sort. Den stora skillnaden är när man jämför med glasfiberpulkor för 3000-6000 kr...
 
Egen pulka bra

Jag har själv gjort en tur enligt beskrivningen ovan med en barnpulka, VP-rör och ryggsäck och det fungerade kanonbra (särskilt jämfört med att släpa på allt på ryggen).

Det som man kan tänka på är att barnpulkor
* Har en "kardantunnel" i mitten av pulkan som gör att den rymmer lite mindre. Det är inte helt lätt att hitta en bra modell (sprang runt i många leksaksaffärer, ett tips är att leta nu och inte i mars som jag gjorde)

* inte är gjorda för att man skall dra dem. Hålen man gör i plasten kan vara försvagande.

* Systemet med skaklar och korsade linor skall man kopiera ordentligt och se till att underhålla under turen. Tvärlinorna gör ngt otroligt mkt för stabilitetn i utförsbackar.

Jag funderade själv på om inte Globetrotters variant skulle vara bra eftersom den har ordentliga infästningar för att sätta linor och remmar i. Inte så dyrt som en "riktig" pulka.

Om man skall ha barn i pulkan, då rekommenderar jag en riktig, för den slog runt ibland när man körde hårt utför!

/Andreas
 
Re: Re: Re: Paris the expedition sled?

Strykarräven; sa:
JonathanW; sa:
Är det verkligen så prisvärt och lätt?
Jamenkomigennu! 350 spänn är väl inte mycket för en riktig plastpulka? Det som kommer att kosta, oavsett om man väljer den eller ryggsäckspulkan, är väl draganordningen, om man väljer någon mer avancerad sort. Den stora skillnaden är när man jämför med glasfiberpulkor för 3000-6000 kr...

Jaså räven är inte så snål i alla fall? Men menar du att du får hem en pulka från Tyskland för totalkostnad 350 kronor? I så fall verkar det prisvärt. Jag trodde däremot att du fick betala 350 för pulkan, och ungefär detsamma för frakten. 700 för paris-pulkan tycker jag inte alls är prisvärt. Jag skulle i så fall hellre gå upp några hundringar till och köpa en gammal Segebaden eller liknande med skacklar, på blocket. Ett annat alternativ är att leta efter en gammal militärpulka på överskott, bl.a. har väl
http://scorpionshops.com/mod_perl/m...tPage&ViewSingleItem=nyhet-005&View=HTMLPage&
haft såna (de har för övrigt också oanvända tumvante 90 för 75 kronor).

Bristen som jag ser med Paris-pulkan är att den är stor och otymplig, men ändå bara en plastpulka. Frågan är om den är tillräckligt slit- och stryktålig för att man ska våga packa enbart i den, och lämna ryggsäcken hemma. Pulkan verkar också för stor för att man ska kunna spänna fast och bära den på ryggsäcken i svårframkomlig terräng.

Draganordningen behöver inte alls bli särskilt dyr. Bygg skacklar själv av VP-rör, i stil med Reinelts konstruktion. Kostar max en hundring. Behövs det mer avancerad sort? Kanske det i och för sig gör när man inte har möjlighet att vid behov enkelt spänna fast pulkan på ryggsäcken.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-16 kl 22:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.