17 kg på ryggen eller i pulka?

Skall ut nu i veckan på en tur.
Ryggan blev något tyngre än jag trodde.
17 kg visserligen det mesta mat och hundmat så det kommer att minska.

Min fundering är att ta pulkan i stället.
Kör med draghund så jag vet inte om det blir mindre jobbigt med pulka.
Hunden drar mig och jag drar pulkan.

Har kört med pulka förut och det går långsammare för mig i alla fall.

Åsikter?

/Jonas
 
Jag skulle ta pulkan, en fördel är bl a att du slipper vikten när du stannar och vilar. Dessutom får du en behagligare skidåkning när du slipper den höga tyngdpunkten från en ryggsäck.
 
Jag skulle också rösta för pulkan. Särskilt när du har hund så är det tacksamt att låta den dra lite. Även om den skulle dra dig när du har 17kg på ryggen, så avlastar det inte dina stackars axlar som brukar värka rätt bra efter en dags skidåkning med ryggsäck. Dessutom öppnar pulkan för att ta med lite extra god mat (för vad är väl ett kilo eller två extra när man ändå har pulka!)
 
Hvis du har en trekkhund (eller i alle fall en hund som er egnet til trekk) så ville jeg la DEN dra pulken og så kan du gå bak og henge etter den. Da får den ansvaret for pulken, og må trekke hele tiden. Hvis du bare har den foran deg som en ekstra trekkraft, vil den bare gå og kose seg og dra når det passer den.

Jeg kommer nettopp ned fra fjellet etter en fire dager lang tur i Saltfjellet, og hunden min (en Border Collie på ca 30 kg) har ingen problem med å dra 30 kilo. Hvis du går i skoterspor er det enda lettere for hunden. Da har den fast god grunn under føttene og har det faktisk lett. Det var på turen nå litt tyngere for min hund, for det fantes ikke spor, og skaren bar ikke. Men det gikk helt fint likevel, jeg fikk bare vente litt på den et par ganger.

Otto
 
Inte

så lätt att besluta vad som är rätt.

Jag har precis samma val själv går från Grövelsjön och norrut med min hund på söndag. Ett ytterligare problem för mig är att jag skall resa tillbaka kommunalt från Jämtland och det är ju byngligt att hantera både hund och en pulka på tåget.

Eftersom det är den första stugturen jag gör med hunden kommer jag sannolikt att välja ryggsäck som kommer att väga kring 15 kg. Jag vet att det snöat rätt mycket i området och kommer att fortsätta att snöa vilket ju också måste med i avvägningen.

Nästa gång blir det kanske pulka i stället då jag vet mera vad hunden klarar i form av dagsetapper etc.

Thure
 
Det blev ryggan, så när som på en bruten stav, vrickad fot och storm vid blåhammaren gick turen utan problem.

Hunden drog konstant hela dagarna så det blev en hel del väntan på kamraterna utan hund samt träningsvärk i triceps av allt stakande.

Nästa år tänkte jag försöka få hunden att dra en pulka framför mig, gillar trots allt färsk mat och lite vin vid dagens slut. Samt att jag till och från var lite nervös för stålkanterna speciellt utför och vid mjukt före då hunden hade en tendens att komma lite för nära.

/Jonas
 
Det blev ryggan, så när som på en bruten stav, vrickad fot och storm vid blåhammaren gick turen utan problem.

Hunden drog konstant hela dagarna så det blev en hel del väntan på kamraterna utan hund samt träningsvärk i triceps av allt stakande.

Nästa år tänkte jag försöka få hunden att dra en pulka framför mig, gillar trots allt färsk mat och lite vin vid dagens slut. Samt att jag till och från var lite nervös för stålkanterna speciellt utför och vid mjukt före då hunden hade en tendens att komma lite för nära.

/Jonas

Bromsar du pulkan på nått sätt utför eler låter du hunden sköta det? :)
 
Blir nog så illa tvungen att bromsa pulkan utför.
Alternativt ta pulkan själv under långa utförskörningar.

Det få vi fundera på tills nästa år.

Nu ligger fokus på jaktsäsongen, närmast vårträning på rapphöns.

Från 2 meter snö i fjällen till öppna skånska fält på en vecka, omväxling.

/Jonas
 
17 kg? Jag är glad om jag kommer under 30 kg i början av en vintertur. Pulka är visserligen skönt men har så många nackdelar att det oftast går bort nuförtiden, speciellt om ingen annan i sällskapet går med pulka.
 
Mina

erfarenheter från förra veckans långtur med hund utan pulka var lite blandade. Hunden drog bara när det var bra spår och skog. På kalfjället (jag åkte ensam) var han inte motiverad att dra om inte många åkare nyligen passerat i spåret.

Däremot brukar han dra barnen bra när vi gör familjeturer.

Thure
 
nackdelar med pulka?

17 kg? Jag är glad om jag kommer under 30 kg i början av en vintertur. Pulka är visserligen skönt men har så många nackdelar att det oftast går bort nuförtiden, speciellt om ingen annan i sällskapet går med pulka.

vad har du hittat för nackdelar med pulka, om vi nu pratar om vikter 17 ++??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.