17 kg på ryggen eller i pulka?

Skall ut nu i veckan på en tur.
Ryggan blev något tyngre än jag trodde.
17 kg visserligen det mesta mat och hundmat så det kommer att minska.

Min fundering är att ta pulkan i stället.
Kör med draghund så jag vet inte om det blir mindre jobbigt med pulka.
Hunden drar mig och jag drar pulkan.

Har kört med pulka förut och det går långsammare för mig i alla fall.

Åsikter?

/Jonas

Jag skulle ta pulkan, en fördel är bl a att du slipper vikten när du stannar och vilar. Dessutom får du en behagligare skidåkning när du slipper den höga tyngdpunkten från en ryggsäck.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle också rösta för pulkan. Särskilt när du har hund så är det tacksamt att låta den dra lite. Även om den skulle dra dig när du har 17kg på ryggen, så avlastar det inte dina stackars axlar som brukar värka rätt bra efter en dags skidåkning med ryggsäck. Dessutom öppnar pulkan för att ta med lite extra god mat (för vad är väl ett kilo eller två extra när man ändå har pulka!)

Hvis du har en trekkhund (eller i alle fall en hund som er egnet til trekk) så ville jeg la DEN dra pulken og så kan du gå bak og henge etter den. Da får den ansvaret for pulken, og må trekke hele tiden. Hvis du bare har den foran deg som en ekstra trekkraft, vil den bare gå og kose seg og dra når det passer den.

Jeg kommer nettopp ned fra fjellet etter en fire dager lang tur i Saltfjellet, og hunden min (en Border Collie på ca 30 kg) har ingen problem med å dra 30 kilo. Hvis du går i skoterspor er det enda lettere for hunden. Da har den fast god grunn under føttene og har det faktisk lett. Det var på turen nå litt tyngere for min hund, for det fantes ikke spor, og skaren bar ikke. Men det gikk helt fint likevel, jeg fikk bare vente litt på den et par ganger.

Otto

Inte

så lätt att besluta vad som är rätt.

Jag har precis samma val själv går från Grövelsjön och norrut med min hund på söndag. Ett ytterligare problem för mig är att jag skall resa tillbaka kommunalt från Jämtland och det är ju byngligt att hantera både hund och en pulka på tåget.

Eftersom det är den första stugturen jag gör med hunden kommer jag sannolikt att välja ryggsäck som kommer att väga kring 15 kg. Jag vet att det snöat rätt mycket i området och kommer att fortsätta att snöa vilket ju också måste med i avvägningen.

Nästa gång blir det kanske pulka i stället då jag vet mera vad hunden klarar i form av dagsetapper etc.

Thure

Det blev ryggan, så när som på en bruten stav, vrickad fot och storm vid blåhammaren gick turen utan problem.

Hunden drog konstant hela dagarna så det blev en hel del väntan på kamraterna utan hund samt träningsvärk i triceps av allt stakande.

Nästa år tänkte jag försöka få hunden att dra en pulka framför mig, gillar trots allt färsk mat och lite vin vid dagens slut. Samt att jag till och från var lite nervös för stålkanterna speciellt utför och vid mjukt före då hunden hade en tendens att komma lite för nära.

/Jonas

Det blev ryggan, så när som på en bruten stav, vrickad fot och storm vid blåhammaren gick turen utan problem.

Hunden drog konstant hela dagarna så det blev en hel del väntan på kamraterna utan hund samt träningsvärk i triceps av allt stakande.

Nästa år tänkte jag försöka få hunden att dra en pulka framför mig, gillar trots allt färsk mat och lite vin vid dagens slut. Samt att jag till och från var lite nervös för stålkanterna speciellt utför och vid mjukt före då hunden hade en tendens att komma lite för nära.

/Jonas

Bromsar du pulkan på nått sätt utför eler låter du hunden sköta det? :)

Blir nog så illa tvungen att bromsa pulkan utför.
Alternativt ta pulkan själv under långa utförskörningar.

Det få vi fundera på tills nästa år.

Nu ligger fokus på jaktsäsongen, närmast vårträning på rapphöns.

Från 2 meter snö i fjällen till öppna skånska fält på en vecka, omväxling.

/Jonas

17 kg? Jag är glad om jag kommer under 30 kg i början av en vintertur. Pulka är visserligen skönt men har så många nackdelar att det oftast går bort nuförtiden, speciellt om ingen annan i sällskapet går med pulka.

Mina

erfarenheter från förra veckans långtur med hund utan pulka var lite blandade. Hunden drog bara när det var bra spår och skog. På kalfjället (jag åkte ensam) var han inte motiverad att dra om inte många åkare nyligen passerat i spåret.

Däremot brukar han dra barnen bra när vi gör familjeturer.

Thure

nackdelar med pulka?

17 kg? Jag är glad om jag kommer under 30 kg i början av en vintertur. Pulka är visserligen skönt men har så många nackdelar att det oftast går bort nuförtiden, speciellt om ingen annan i sällskapet går med pulka.

vad har du hittat för nackdelar med pulka, om vi nu pratar om vikter 17 ++??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips