Bästa sätt att dra pulka?

Jag funderar på vilken typ av sele eller bälte som är lättast att dra pulka med.

En kamrat hävdar att det går lättast att dra med en sele runt axlarna, där infästningen till pulkan sitter i jämnhöjd med skulderbladen, eftersom det trycker dig ner mot skidorna och därmed ger bra fäste.

Själv har jag endast använt midjebälte med infästningen till pulkan i midjehöjd och har inget annat att jämföra med. Spontant tycker jag att en hög infästning skulle ge ett större moment när man kompenserar mot ryck och viktförskjutningar från pulkan, dvs det skulle bli jobbigare i längden även om pulkan drar dig nedåt.

Är det någon som har testat båda varianter och kan ge sina synpunkter?
 
Jag funderar på vilken typ av sele eller bälte som är lättast att dra pulka med.

En kamrat hävdar att det går lättast att dra med en sele runt axlarna, där infästningen till pulkan sitter i jämnhöjd med skulderbladen, eftersom det trycker dig ner mot skidorna och därmed ger bra fäste.

Själv har jag endast använt midjebälte med infästningen till pulkan i midjehöjd och har inget annat att jämföra med. Spontant tycker jag att en hög infästning skulle ge ett större moment när man kompenserar mot ryck och viktförskjutningar från pulkan, dvs det skulle bli jobbigare i längden även om pulkan drar dig nedåt.

Är det någon som har testat båda varianter och kan ge sina synpunkter?

det behöver man väl inte testa för att slå hål på..!?

det låter i mina öron väldigt märkligt, att dra pulka med axlarna, du "viker" ju ofta kroppen lätt framåt vid skidåkning, medans midjan i princip är den enda delen av kroppen som inte "rör sig".

sen får du ju en väldigt ökad kraft som drar dig bakåt om pulkan "tjurar" till och inte kommer över nån snökant eller liknande, frågan är om du inte kan dras i kull där midjeinfästningen annars hjälper dig att rycka loss pulkan.

näe, jag är skeptisk..
 
Jo, min instinkt säger exakt samma sak, men den enda person som jag vet har testat det praktiskt säger tvärt om. Därför jag frågar efter någon mer som testat det.
 
Vid plattåkning blir nog kraften neråt rätt marginell, eftersom pulkan glider. Det är liksom själva poängen med en pulka, annars kan man ju ta mer saker i ryggan.
 
Jag

har testat med höftbälte samt sele över axlarna och höftbältet är överlägset vid pulkadragning på skidor.

Om man drar till fots en extremtung pulka uppför och har mycket bra fäste för fötterna kan möjligen axlar konkurrera, dvs om man är mycket framåtlutad och använder kroppsvikten ungefär som vid dragkamp.

Hundar är glada att få dra pulka vi människor är inte alltid lika förtjusta.

Thure
 
För att nu vara lite mera dragarspecifik så föredras att dra med höftbälte, FMs kryssele sätter även den draget i höfterna, men utan skönt höftbälte, det omgjorda från Haglöfsryggsäcken tyckte ego var bekvämast. Men allra bekvämast var som sagt var vovar. Trevligt sällskap oxså.
 
Som andra redan har varit inne på så är höftbältet det centrala, även om det finns axelband. Höften är det parti som kraften utgår från. Att ha dragkraften mellan skuldrorna verkar inte särskilt smidigt eller energieffektivt.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.