Bästa Vasaloppsträningen innan snön kommer?

Skall åka Vasaloppet för första gången nu i februari (öppet spår). Tänkte försöka slippa köpa ett par rullskidor så nu undrar jag vilken som är den lämpligaste träningsformen fram tills snösäsongen börjar? Hittills har det bara blivit någorlunda regelbunden allmänmotion (löpning, innebandy, simning).
 
Stavgång

Hej!

Jag såg Märsta Skidklubbs gubbar springa i motionsspåret med stavar. I nerförsbackarna hade dom stavarna under armen så där som man brukar se att dom gör på skidor, men dom sprang av bara tusan. I uppförsbackarna sprang dom också och använde då stavarna som man gör vid stavgång. Deras täningsspår är mycket kuperat, kan väl påpekas.
\C
 
Inlines

Om du inte vill köpa "rullisar" så råder jag dig att köpa inlines istället. Det går bra att köra dessa med stavar och dessutom har de ett betydligt bredare, och enligt mig roligare användningsområde...
 
Tack

Tackar för alla svar. Ett par gångstavar är inköpta så nu får det bli regelbundna långturer ut i skogen. Det kommer även att bli ett par "gummisnoddar" för ibland så är ju vädret på västkusten bara alltför tradigt.
 
Re: Tack

nsvensson; sa:
Tackar för alla svar. Ett par gångstavar är inköpta så nu får det bli regelbundna långturer ut i skogen. Det kommer även att bli ett par "gummisnoddar" för ibland så är ju vädret på västkusten bara alltför tradigt.

Se till att det inte blir "nåt fjantande" med stavarna bara! Du måste jobba med överkroppen för att det ska ge nåt! Många går och petar med stavarna i marken, det är meningslöst! Träna i uppförsbackar, se till att öka farten mha stavarna!

/Håkan
 
Träning

Såklart bäst om man kan träna de muskler du kommer att använda under loppet, men det finns "höst-substitut".

Långa promenader (4-5 timmar) i raskt tempo
Löpning ett par timmar
Annan långvarig fysisk ansträngning

För egen höstträning tänkte jag innan Vasaloppet naivt nog att "det räcker med min vanliga 1 mils löprunda i 45 min tempo och lite Friskis & Svettis intensivpass. Kan meddela att det var tungt första gångerna i spåret i december.

Nyckeln är att vänja kroppen vid den långvariga ansträngningen (om du inte åker på 5 timmar d.v.s...)

Peter
 
Tjenare

De första du måste göra är att sätta upp ett mål och skriva ner hur du ska träna.för dig som är nybörjare kan de räcka med att du tränar 5 timmar varje vecka. Om du vill bli bra skidåkare ska du träna 3 distans pass som är längre än 1,30 tim (Varje vecka). För att inte slita ner sig måste du träna 50% av din maximala kapacitet.De menas med att du ska känna i kroppen att du kan träna 1 timma till när du har varit ute i 1,5 timme.Ta stavarna och träna lycka till.
 
Re: Tack

nsvensson; sa:
Tackar för alla svar. Ett par gångstavar är inköpta så nu får det bli regelbundna långturer ut i skogen. Det kommer även att bli ett par "gummisnoddar" för ibland så är ju vädret på västkusten bara alltför tradigt.
Gummisnoddar kan rekommenderas för att stärka överkroppen, att träna stakning med.
/Mago
 
Cyklingträning

Hej,
Det var många fina tips. Min egen erfarenhet är att cykling är bra då det till stor del tränar samma muskelgrupper (läs ljumskar) som också ansträngs vid skidåkning. Gärna under lång tid, 3-4 timmar.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.