Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka?

Jag sitter och funderar på hur man kan hjälpa sin vän med att dra pulkan när man är på tur.

Om man bara hjälper till i uppförsbackar räcker det då med en lina eller ska man ha någon elastisk gummispänne kopplad till linan som jämnar ut rycken?

Klurade på någon typ av teleskoprör så man även kan hjälpa till på platten men svårt att hitta långa nog.
 
Finns det kanske något elastiskt rep, som tål kyla, att rekomendera?

Tanken är även att kunna hjälpa till att bromsa i nedförsbackar.
 
Draglinor och eget dragbälte är det effektivaste praktiska draghjälpmedlet.
För bromshjälp rekommenderas bromslinor, med flata knutar, under pulkan, samt en bromsare som plogar med låg fart bakom pulkan och håller in bromslinan som är fastgjord i dennes dragbälte. Är det riktigt brant kan bromsaren behöva förstärka bromsverkan med hjälp av att sitta på stavarna för att öka friktionen.
Ovanstående kan givetvis även dragaren göra.
 
Bror nog

på en massa faktorer t ex snöförhållanden och hur trött hunden är för stunden. Ett sätt är att tillfälligtvis dra hela ekipaget själv medan hunden "vilar". Svårt att få till bra tandemdragning men om du själv drar pulkan kan hunden gå framför med elastisk lina till ditt midjeband. Både du och pulkan kan glida bakom hunden.

I min erfarenhet svårt att dra framför hunden och hålla samma tempo/takt.

Thure
 
Nu svarar en del om hundar här, men jag jag tolkar första inlägget som att man ska hjälpa en annan person, men jag vet inte.
Använd isåfall två rep som kopplas mha karbinhakar så dom kan löpa enligt figuren nedan. När vi har hjälpts åt tillfälligt har vi bara kopplat vid ryggsäckens axelremmar på den som hjälper till.
 

Bilagor

  • pulkadrag.jpg
    pulkadrag.jpg
    17.6 KB · Visningar: 395

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.