Någon som har en sån här pulka?

Hej
Är i behov av en liten, lätt och billig pulka. Har bruk för en pulka väldigt sällan, kanske några gånger per år relativt korta svängar, kan dock vara mycket nedförs och uppförsbackar, ibland barkmarksstycken man måste gå över osv.

Började leta efter pulkor och googlade lite bilder på olika typer och råkade hitta info om en hemmabygd pulka för 200krs matrialkostnader, blev genast intresserad. Läste en del på den här killens hemsida, och det är kanske ingen pulka jag tagit med om jag tänkt korsa grönland, men för mina småbehov så tror jag att den kan funka. Lät till och med nästan FÖR perfekt för mina behov.

http://www.johanlundstrom.net/pulka/index.shtml

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa pulkor, sett eller använt? Har du isf byggt den likadant eller finns det några skillnader gentemot den här killens pulka? Hur mkt kan man lasta på den?

Hade vart kul om någon skulle kunna ta utförligare bilder av olika detaljer på pulkan, remfästen osv. Har svårt att förstå anvisningar utan bilder.

Mvh timo
 
Senast ändrad:
Kvarnträsk;336956 sa:
Jag har byggt en enl http://alpha2.bmc.uu.se/~markh/skiing/pulka_swedish.html med hopfällbara skaklar.
Billig, lätt och fungerar som tänkt.
Har inte använt den så mycket pga att vi har en Segebaden oxå som tar både barn och lite packning.

tjena
Såg även din sida när jag googlade efter pulkor, jag tycker att din pulka ser väldigt vettig ut. Men funderade lite vad som talar för och emot skaklar? Vad använder du för bälte/sele när du drar pulkan?
Har tänkt att använda den till mindre turer för fiske, så lasterna blir nog inte så tunga max 20kg. En sjö som jag varit till och ska till i år igen är det kanske 3km till, men i sin tur 400 höjdmeter stigning, och det här med att man även kan gå med den lockar. Vilka skaklar tror du passar bäst om man ska åka mycket uppför(och nedför)? Bör jag förstärka dem mer än andra gjort i.o.m att pulkan ofta kmr utsättas för höga tryck?

mvh timo
 
tjena
Såg även din sida när jag googlade efter pulkor, jag tycker att din pulka ser väldigt vettig ut. Men funderade lite vad som talar för och emot skaklar? Vad använder du för bälte/sele när du drar pulkan?
Har tänkt att använda den till mindre turer för fiske, så lasterna blir nog inte så tunga max 20kg. En sjö som jag varit till och ska till i år igen är det kanske 3km till, men i sin tur 400 höjdmeter stigning, och det här med att man även kan gå med den lockar. Vilka skaklar tror du passar bäst om man ska åka mycket uppför(och nedför)? Bör jag förstärka dem mer än andra gjort i.o.m att pulkan ofta kmr utsättas för höga tryck?

mvh timo

Hej igen
Sidan jag länkade till är inte min:)
Jag byggde med skaklar (VPrör = elrör) med den tanken att pulkan skulle vara lite lättare att styra i nedförsbacke - inget jag verifierat om det funkar bättre än rep dock, VP-rören är ganska mjuka.
Som bälte använder jag ett gammalt Haglöfs avbärarbälte från en Skarja-ryggsäck. Det bältet har 2 D-ringar som man enkelt kan fästa skaklarna i.
Men om du är osäker på hållbarhet på denna typ av pulklösning kan jag rekommendera att försöka få tag en beggad trä"barn"pulka. Vi hittade en ca 130cm lång Segebaden med skaklar/bälte för några år sedan för 800:- i nästan nyskick. Tyngre, stabilare och går bättre på snön. Inget du spänner fast på ryggan för att bära dock.
 
Varför inte använda en Paris "The expedition sled" istället för barnpulkan. Kostar under 400:- på globetrotter.de och gräver inte ner sig lika lätt.

qi_7000101a.jpg
 
Vi försökte bygga en egen pulka (av en vanlig barnpulka, snören, pvc-rör) förra året. Om vi gjorde fel eller det var dåliga omständigheter vet jag inte men den togs inte med ut iallfall. När vi testkörde så välte den VÄLDIGT lätt. Snön var inte så bärig så vi spårade ju ordentligt - är väl föklaringen... Vi tog den riktiga pulkan iallafall, en träpulka - hemmabygge, och den gick perfekt.
Så det beror nog mycket på var man skall åka och hur förhållanderna är då. Men det går inte att jämföra med en riktig.
Jag fastnade inte för det men det verkar ju vara en hel del som är nöjda så....
 
Tackar för alla svar, kollade lite på Paris;en och den känns som ett ganska gott alternativ, för jag vet inte ens om det säljs den här typen av barnpulkor nuförtiden, ungarna vill kanske ha mer avancerade prylar idag? Har visserlige bara kikat på coop forum, där fanns det pulkor. Fast dem hade ratt och sånt så det hade inte gått bra att packa i en sån tyvärr.

En trä-pulka hade säkert kunnat vara bra, har en nu som är kanske nått emellan 150-200cm lång(försvarets gamla prylar), och den iaf alldelse för tung. Men det finns säkert bättre grejer, ett hemmabygge av plywood borde också funka tillfredställande om man kom över någon sådan.

Måste klura vidare, har ett par månader på mig till pulkan ska användas. Kom gärna med fler synpunkter om ni kmr på nått!

/timo
 
Tackar för alla svar, kollade lite på Paris;en och den känns som ett ganska gott alternativ, för jag vet inte ens om det säljs den här typen av barnpulkor nuförtiden, ungarna vill kanske ha mer avancerade prylar idag? Har visserlige bara kikat på coop forum, där fanns det pulkor. Fast dem hade ratt och sånt så det hade inte gått bra att packa i en sån tyvärr.

En trä-pulka hade säkert kunnat vara bra, har en nu som är kanske nått emellan 150-200cm lång(försvarets gamla prylar), och den iaf alldelse för tung. Men det finns säkert bättre grejer, ett hemmabygge av plywood borde också funka tillfredställande om man kom över någon sådan.

Måste klura vidare, har ett par månader på mig till pulkan ska användas. Kom gärna med fler synpunkter om ni kmr på nått!

/timo

Jag har en Paris som jag har använt under 3 säsonger. Jag drar med snöre.

Funkar hyfsat, lite mjuk så lastar man den för tungt så kan skrovet vrida sig och pulkan välta...men på det hela taget en bra och billig lösning som har fungerat. Meckigt dock med snöre i nerförsbackarna...

//J
 
Jag har en Paris som jag har använt under 3 säsonger. Jag drar med snöre.

Funkar hyfsat, lite mjuk så lastar man den för tungt så kan skrovet vrida sig och pulkan välta...men på det hela taget en bra och billig lösning som har fungerat. Meckigt dock med snöre i nerförsbackarna...

//J

Ok, jag tror att den kan passa mina behov, lär inte packa så mycket mer än pimpelutrustning, tjocka kläder och möjligen tält och sovsäck någon gång.

/timo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
BTR Någon som har erfarenhet att åka rullskidor längre distanser? Turskidåkning 2
kallbacken Någon som har skidat Vistasvagge? Turskidåkning 1
hawker Någon som har erfarenhet av tur med småbarn (1-3år)? Turskidåkning 2
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
Glännman Någon som använt både Alpina 1600 och Lundhags Guide ? Turskidåkning 1
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
Thrashback Någon som känner till området kring Bruksvallarna (boende, längdåkning)? Turskidåkning 3
LRC Majtur, någon? Turskidåkning 5
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dlan KÖPING, någon som är sugen att åka skidor? Turskidåkning 1
Lavin har gått i Cuhcavággi Turskidåkning 0
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
tango Har Start fästvalaltejp bytt kletighet i år? Turskidåkning 15
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
liquidmonkey har du prova de har?? Turskidåkning 0
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
D Har undvika att det bygger under stighudar? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.