Jemtlander-pulka, någon som testat?

Är det någon som har hunnit testa Jemtlanders pulkor ännu? Hittar inte så mycket tester/utlåtanden om dem på nätet. Jag funderar på att köpa en pulka till kommande vintersäsong, både för användning i fjällen och i mer låglänt myrterräng, alltså ganska olika snöförhållanden. Tittar i första hand på deras J17 med 2st 150 liters väskor. Hur upplevs kvaliteten? Hur är skaklarna och sele jämfört med andra märken? Får man betala orimligt mycket för den typ av pulka man får?

Ytterligare en fråga: Ni som går med en ryggsäck tillsammans med pulkan, tycker ni att det fungerar att ha en vanlig ryggsäck ihop med ett separat sele/dragbälte eller drar ni med ryggsäcken?

Är det någon som har hunnit testa Jemtlanders pulkor ännu? Hittar inte så mycket tester/utlåtanden om dem på nätet. Jag funderar på att köpa en pulka till kommande vintersäsong, både för användning i fjällen och i mer låglänt myrterräng, alltså ganska olika snöförhållanden. Tittar i första hand på deras J17 med 2st 150 liters väskor. Hur upplevs kvaliteten? Hur är skaklarna och sele jämfört med andra märken? Får man betala orimligt mycket för den typ av pulka man får?

Ytterligare en fråga: Ni som går med en ryggsäck tillsammans med pulkan, tycker ni att det fungerar att ha en vanlig ryggsäck ihop med ett separat sele/dragbälte eller drar ni med ryggsäcken?
Lundhags ryggsäck med fästen för pulka i midjebältet. Istället för plastspännen är de i metall vilket jag inbillar mig håller bättre i kyla. Ryggen år också ventilerad vilket är skönt när man jobbar hårt med pulkan bakom sig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lundhags ryggsäck med fästen för pulka i midjebältet. Istället för plastspännen är de i metall vilket jag inbillar mig håller bättre i kyla. Ryggen år också ventilerad vilket är skönt när man jobbar hårt med pulkan bakom sig.
Tack för tipset. Är det Gneik du menar? Den ser trevlig ut.

Jag har pulka från Jemtlander, kan inte jämföra med så mycket då jag inte provat dra pulka sedan misslyckat försök för många år sedan (kom knappt ur fläcken), men den här pulkan kan jag dra - utan stighudar trots att det lutar uppför. Tyvärr var vädret kasst när jag var uppe i fjällen förra våren men hoppas på bättre tillfällen i framtiden.
Kvaliteten verkar bra, rejäla spännen mm, lite pyssel att montera efter transport i liten bil men lätthanterlig på turen.

Hej
Har inte testa eller sett pulkan i frågan, men jag använder pulka en hel del fast en fjellpulken 144
Är tveksam när man har lösa påsar och inte ett tyg som sitter fast i pulkan med risk för att få en hel del snö och vatten som samlas inuti pulkan som gir extra vikt en skall dra på.
Jag vill också ha en pulka som inte är för bred som glider in i skidspåret naturligt vid lössnö och inte lägger sig med ena sida nere i spåret och andra i "luften", men bredden gör den också mera stabil när det lutar åt sidan.
Har också fjellpulkans 25l ryggsäck som funkar bra att dra med.
20200406_114922.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips