Storlek på pulka

Hej!

Vi är en familj på två vuxna och en 2-åring som är nybörjare på vinterturer.

Funderar på hur man smidigast tar sig fram. Tänker mig att vi båda får dra pulka, en med barn och en med packning. Frågan är hur stor bör packpulkan vara? Målet är tälttur högst en vecka under nästa vinter.

Hur packar man smartast, ska man ha både pulka och ryggsäck? Vad bör man tänka på då man har med sig litet barn på vinterfjäll?

Ni verkar himla kluriga och kunniga på den här sidan, hoppas på många bra tips =) !
 
Jag har ett tips jag hittade på youtube. Om du använder en billig pulka och har ALLT (utom barnet) i e "sportsbag"/"dufflebag" så sparar du mycket pengar. Jag tänkte använda det systemet.
 
Om det ror sig om att ni ar ute nagon gang ibland hade jag satsat pa barnpulka plus tva parispulkor med losa packvaskor eller en expeditionspulka som ar minst tva meter lang. Barnpulkor brukar finnas pa Blocket. Poangen med tva parispulkor ar att de kan packas latta och darfor inte gar sa djupt och tungt i snon. En ordentlig ryggsack att lagga alla tunga saker i som bars av dragaren om det just har snoat ar bra. Vi blev fast i nysno i Sarek en gang. Pulkorna gick fyra dm ner i snon och ar extremt tunga att dra. Bromsrep ar en bra sakerhet.

Jag skulle aldrig ge mig upp pa kalfjallet med barn utan erfarenhet. Trana i lagterrang sa ni vet vad ni gor.
 
Senast ändrad:
Om det ror sig om att ni ar ute nagon gang ibland hade jag satsat pa barnpulka plus tva parispulkor med losa packvaskor eller en expeditionspulka som ar minst tva meter lang. Barnpulkor brukar finnas pa Blocket. Poangen med tva parispulkor ar att de kan packas latta och darfor inte gar sa djupt och tungt i snon. En ordentlig ryggsack att lagga alla tunga saker i som bars av dragaren om det just har snoat ar bra. Vi blev fast i nysno i Sarek en gang. Pulkorna gick fyra dm ner i snon och ar extremt tunga att dra. Bromsrep ar en bra sakerhet.

Jag skulle aldrig ge mig upp pa kalfjallet med barn utan erfarenhet. Trana i lagterrang sa ni vet vad ni gor.

Vi tränar i lågterren och skogarna nära där vi bor i vinter. Vi är vana att va mycket ute på vintern, kör hundspann, men har inte för i vinter tagit steget till att övernatta ute. Vi kommer självklart inte lägga ut på långtur i terreng vi inte känner med barn utan att vi känner oss säkra på vad vi gör. Har en bra barnpulka, och har tittat lite på en expeditionspulka från Fjellpulken, kan en 168 eller 188cm va något?

Då kan vi ju fortsätta med nästa fråga, det blir en del kondens i tältet efter natten, några tips för att minska kondensen?
 
En alltför stor punka har föruom större egenvikt den nackdelen att den ibjuder att bära/ta med sig för mycket. Lagom är bäst. Vill man kunna sova på en 1,5 lång pulka gäller det att ha rätt längd eller med lätt material förlänga pulkan till en lagom lång bädd. Be om hjälp om du tycker det blir svårt.
All försöka lyfta en tungt lastad 2m expeditionspulka brukar vara göra för 4 normala karlar. Så som vanligt väg, bedöm, skriv i ditt excelark innan du lastar.
Har sett mer än en stå ensamma utanför stationen med mer grejor än de kunde hantera i ett lyft och det är både vandringens och skidturens första förutsättning.
go tur
 
Senast ändrad:
Är inte så förtjust i Fjellpulkens nya pulkor som har fallit offer för designkonsultträsket. Snörningssystemet är tungt, samlar snö och vill fastna i uppstickande saker. Var väldigt missnöjd och investerade i tyg. Sydde helt nytt kapell och fick trots ökad funktionalitet en lättare pulka. Dyrt och tog några timmar men det var det värt. Snowsled har en hel del som ser trevligt ut. Acapulka också. Med tanke på vikten kanske en pulka från försvaret är ett alternativ finns kanske på: www.bjm.se

Fjellpulken Art 401 Modell 200 Sanitet Ser mer jordnära och funktionell ut. De nya expeditionspulkorna som utlovades lyser med sin frånvaro.

Se till att båda pulkorna har samma spårvidd så den första banar väg för den andra.

@Seobserver: Håller inte med dig. Den större egenvikten kompenseras av bättre bärighet. Om jag ska dra själv är 40-50 kg absolut max för en tvåmeterspulka. Lång pulka med låg packning vill jag förorda.
 
En barnpulka och en stor pulka förordas av undertecknad. En två meters pulka med samma last som en 140-pulka flyter högre på snön. Någon anledning att packa mer bara för att utrymmet finns har ännu inte manifesterat sig...utrustningslista får inte förvandlas till utrustningslusta ;)...

//J
 
Själv föredrar jag styvt drag framför rep. Här tycker jag att Fjellpulkens fällbara expeditionsdrag har gjort bra ifrån sig. Mitt har nu synbart slitage men efter tre års hård användning och ett otal vurpor samt firningar. En fin finess är att man kan vända draget uppochner för att snabbt kunna fälla ihop det ovanpå pulkan. Det blir då inte lika bra att dra men fungerar bra i svår terräng. Ett lättare och skörare alternativ är Segebadendraget.

Som sagt Parispulkor är budgetalternativet men de är inte lika följsamma som expeditionspulkor av glasfiber med styvt drag.
 
Vi har en kort variant som är ganska lik gamla fjällpulkan, där får man lätt plats med ett barn liggande och lite packning. Är barnet större (3år+) så vill de gärna sitta och då blir vår smala fjällpulkan allt för instabil och då tycker jag att de nya fjällbulkorna med sits och skärm funkar bättre.

Sen kombinerar vi pulkan (tunga saker) med två 50 l ryggsäckar med lättare saker..,

Som skaklar har vi vanliga elrör med klätterlina i, blir lagom styvt och billigt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Storlek på bränsleflaska Turskidåkning 8
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
afuecker Alpina BC 1550-storlek? Turskidåkning 7
akallebo Pulkans storlek och mängd bränsle? Turskidåkning 8
adolf Kabelbindning till Jörnkänga storlek 48? Turskidåkning 3
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.