Pulka i skidspåret, Stockholm

Hej!

Var i stockholmsområdet får man använda pulka i spåret? Jag har mailat Lida och frågat men inte fått svar.

/David
 
Ska bli intressant att höra men jag är tveksam. Köra drag med hund är helt OK, ej pulka, men kör du pulka så lär det vara risk att du mosar spåren. Om du kör med pulka borde du väl bara kunna dra ut i terrängen eller tänker du träna samtidigt?
 
Ingen spårläggare jag känner vill ha pulkor i spåret. Idee'n med pulka är ju att kunna köra ospårat.
För maximal frid gäller det att känna till etiketten i naturen och bland spåren.
Pulkspår dras av skidlöparna med byte av mittspår så att det blir 3-4 skidspår i bredd.
go tur
 

OK att få ut barn i friska luften är hedersamt. Undvik dock pistade klubbspår det brukar finnas familjespår som funkar dom brukar inte vara så kuperade heller. Ibland kan man hitta något ensamt skoterspår som också funkar. Se dock till att det inte är någon skoterled.

Är det lite snö kan man göra ett eget spår på någon golfbana.
 
Så länge du inte åker i maskindragna spår eller i skejtpisten så är nog lugnt. Brukar finnas många "spontan"skidspår i både nackareservatet och på Tyresta t ex. Många har barn i pulka eller bredvid.

...skoterleder lär du knappast hitta i Stockholm, så att åka i ett skoterspår är också ok :).

//J
 
Vandringsvägar fungerar

utmärkt t ex 5 kmslingan söder om Hellasgården och spåren mot Saltsjöbaden men undvik de maskindragna spåren på Saltsjöbadens golfbana. Spår på sjöar kan också funka. I Bagis och Älta är det inte etikettsbrott att gå eller dra pulka (cykla är gränsfall) där några åker skidor. Men nono som sagt på Saltis golfbana.

Snösäsongerna är så olika kring Stockholm vissa vintrar bra många veckor men andra bara några dagar så passa på.

Thure
 
utmärkt t ex 5 kmslingan söder om Hellasgården och spåren mot Saltsjöbaden men undvik de maskindragna spåren på Saltsjöbadens golfbana. Spår på sjöar kan också funka. I Bagis och Älta är det inte etikettsbrott att gå eller dra pulka (cykla är gränsfall) där några åker skidor. Men nono som sagt på Saltis golfbana.

Snösäsongerna är så olika kring Stockholm vissa vintrar bra många veckor men andra bara några dagar så passa på.

Thure

Instämmer med Thure. Bortsett från de maskindragna spåren vid Björkhagen och Kärrtorp så kan man åka på många spontanspår även i Björkis och Kärrtorp. Ängarna och golfbanan t ex. De maskindragna spåren går i elljusspåret, så lätt att undvika.

//J
 
På Lida skulle jag kunna tänka mig att det är ok att åka på sjön bredvid skridskobanan, om det finns lite snö där, men undvik de maskindragna spåren, likaså kan det gå på Orången vid Sundby i Huddinge eller andra skridskoisar.
Ger man sig ut i skejtspår som är väldigt breda så kan man komma undan med att hålla allra längst ut på kanten eller precis utanför, där man inte sabbar prepareringen, men bäst är att med pulka ha bra fäste, ev skinn, och trampa ett eget spår, i stockholm är det sällan så mycket snö att man sjunker igenom, och är det mycket snö kan man gå i ett gammalt översnöat spår för att inte sjunka eller störa.
Vid Tyresta by kan den sk barnvagnsslingan vara ett tips, den brukar ändå alltid vara upptrampad, men spåren på ängarna "antikrundan" kan man undvika, möjligen finns det vid god snötillgång plats mellan dubbelspåren för där drar dom inte för skejt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.