Expeditionsskida för långturer med pulka

Hejsan,

Jag är på väg att införskaffa mig en ny turutrustning för riktiga lång turer > 1 mån.
Jag vet att ämnet har disskuterats i många trådar sedan tidigare vad som är bra skidor mm.

Fast jag skulle verkligen vilja ha hjälp av med detta valet för att få det så optimalt för mig som möjligt när jag väl är ute på riktig långtur. (Så jag vet om jag har tänkt rätt om inte gjort någon tanke vurpa)

Jag är ute efter:

- Skida
- Stavar
- Bindning
- Känga/pjäxa

Pulka är även det välkommet på bra förslag.

Framför allt ska det vara av expeditionsklass och klara stora på frestningar.
Tänk polarskidning. (kommande plan). Mer för flacken än utföregenskaper.

Vore trevligt med en bra kreativ disskution där man kan disskutera varför man ska välja det ena framför det andra.
 
Var skall

du åka och när, vilka temperaturer? En rätt vettig skida och sko är Fischer E89 med vallningsfria belag och stålkanter samt Alfa Skarvet. Relativt smala skidor som går ganska lätt även i maskingjorda spår. Men skall du åka i skogsland eller i mycket lössnö behöver du bredare skidor. Skall du på expedition med pulka skulle jag välja två par stavar ett par lätta kolfiber/glasfiber med racingstuk t ex från finska Excel och ett par starkare i aluminium och med större trugor. Jag skulle inte välja teleskopstavar de blir onödigt svajiga och tunga.

Thure
 
Hejsan,

Jag är på väg att införskaffa mig en ny turutrustning för riktiga lång turer > 1 mån.
Jag vet att ämnet har disskuterats i många trådar sedan tidigare vad som är bra skidor mm.

Fast jag skulle verkligen vilja ha hjälp av med detta valet för att få det så optimalt för mig som möjligt när jag väl är ute på riktig långtur. (Så jag vet om jag har tänkt rätt om inte gjort någon tanke vurpa)

Jag är ute efter:

- Skida
- Stavar
- Bindning
- Känga/pjäxa

Pulka är även det välkommet på bra förslag.

Framför allt ska det vara av expeditionsklass och klara stora på frestningar.
Tänk polarskidning. (kommande plan). Mer för flacken än utföregenskaper.

Vore trevligt med en bra kreativ disskution där man kan disskutera varför man ska välja det ena framför det andra.
Håller själv på att bygga upp min utrustning för en längre tur. Så jag har själv köpt ett par skidor idag det blev Fischer E109 Crown, Vallningsfri .
Pjäxor har jag ett par Crispi Standard Turpjäxa, men de gillar jag inte riktigt. När det är dax för nya står jag och väljer mellan ett par Husky 75 eller ett par Alfa Mørdre Pro. Där de senare verkar riktigt trevliga men priset mindre roligt....
Bindingar, utan tvekan ett par telemarksbindningar, modell Riva 3 skulle jag nog köra om det skulle köpas nya, har själv Chilli på alla skidor så jag kör på med dessa trots brister.....
Stavar, rejäla, men inte teleskop, de är bara skit!
 

avslutad210712

Gäst
Vid en långtur på skidor så tycker jag att man skall ha mer än ett par stavar med sig. Inte nödvändigtvis olika utan gärna likadana för det är inte någon större konst att knäcka en stav om man tappar balansen.
 
Håller själv på att bygga upp min utrustning för en längre tur. Så jag har själv köpt ett par skidor idag det blev Fischer E109 Crown, Vallningsfri .
Pjäxor har jag ett par Crispi Standard Turpjäxa, men de gillar jag inte riktigt. När det är dax för nya står jag och väljer mellan ett par Husky 75 eller ett par Alfa Mørdre Pro. Där de senare verkar riktigt trevliga men priset mindre roligt....
Bindingar, utan tvekan ett par telemarksbindningar, modell Riva 3 skulle jag nog köra om det skulle köpas nya, har själv Chilli på alla skidor så jag kör på med dessa trots brister.....
Stavar, rejäla, men inte teleskop, de är bara skit!

Vad trevligt att vi är fler som funderar på riktiga långtursutrustningar!

Hoppas vi kan fortsätta att ha en bra dialog i ämnet och komma fram till en bra grund/standard utrustning.

Jag har märkt att många på forumet förespråkar Fischer framför Åsnes.
Fast kollar man de bloggar polarexpeditioner så verkar många hålla sig till Åsnes. Det ligger säkerligen en hel del i sponsringen av expeditionen. Viktigast är ju trots allt testa ut den utrustningaen som passar en själv bäst, och smaken är ju som baken ;-).

För andra som är i samma sits så kan jag rekommendera följande länk:
http://frederikpaatur.blogspot.com/search/label/Utstyr

Alfa, gör ju riktigt bra pjäxor för < -15 grader.

Frågan är vilken bindning som håller bäst och är mest pålitlig för en expedition genom våran Svenska bergskedja alt. Polartur.
 
Intressant diskusion.

Hejsan.

Nu är precis som redan nämnts smaken som baken och dessutom är ens personliga favoriter väldigt ofta beroende av vad man själv har testat. Det är ju få som har möjligthet att testa ett stort antal olika utrustningar på olika långturer för att se vad som verkligen fungerar bäst. Det sagt har jag själv fastnat för följande produkter på mina vinterturer de senaste 20 åren:

1: Vad det gäller stavar tycker jag det är ganska enkelt. Jag har bara hittat en som jag gillar nämligen Swix Mountain Extreme - composite. Lätt, styv, stark med tillräckligt stor truga.

2: På bingningssidan är det lite mer komplicerat. Egentligen föredrar jag på många sätt den enkla gamla NN-95 mm's bindningen. Den består av en enkel aluminium C - profil fram som håller pjäxan i sidled, en rem som går över pjäxan och håller fast den ner mot skidan och en flexibel kabel som spänns framåt med ett litet spänne typ 10 cm framför C- profilen. Finns inget enklare och mer pålitligt på marknaden och skulle något mot förmodan sluta fungera är den tokenkel att fixa i fält. Problemet är att jag misstänker att de slutat tillverka dessa bindningar, har i alla fall inte sett några på bra många år i någon affär. Dessutom blir onekligen skidkontrollen klart bättre med ett par Chili-bindningar eller liknande.

3: Även på skidsidan är jag som åsnan mellan hötapparna. En favorit är helt klart mina klassiska Tegsnässkidor med Rödsula. Funkar alltid, behöver aldrig vallas (eller tjäras in) och man får ett överlägset flyt i djup och torr snö. Nackdelarna är att de är långa och bängliga då man åker utför + att snö i vissa lägen tenderar att fastna under skidorna. Visserligen brukar detta bara inträffa i nysnö, men då det händer är det mycket irriterande. Jag har därför börjat fundera på att skaffa nya skidor och kommer då troligtvis att satsa på ett par Åsnes Ingstad Fjell med kort stighud. Tror att dessa kommer vara utmärkta både på platten och framför allt utförs.

4: Vilka pjäxor som är lämpligast beror ju till viss del på vilken bindning man skaffar. Kör man med ett par NN 75 bindningar är min uppfattning att Alfa Mördre Pro är svårslagna både i pris och i prestanda. Största risken är väl att de blir för varma under stora delar av året. Själv har jag för vårturer, då det ofta kan bli blött köpt mig ett par Scarpa T4:eek:r, men de är i alla fall för min del på tok för kalla för en midvintertur.

/ Stefan
 
Stavarna

verkar klart intressanta se http://www.swix.no/eway/default.asp...3038&MainPage_6266=6284:31160::0:6283:5:::0:0

Har du köpt dina i Sverige Stefan?

Jag har en variant av dessa med aluminiumskaft som heter Swix Mountain. Det problem jag har haft är att spetsen lossnat från plastdelen och jag fick tag i ny spets för 10 år sedan men när det hände igen fick jag inte tag i någon orginalspets utan epoxilimmade fast en hårdmetallsspik vilket hållt under en långtur.

Thure
 
Jajjemän :)

Köpte mina på Sportex på Hantverksvägen 10 i Askim i Göteborgsområdet förra året som ersättning för min gamla utslitna Swix Mounain.

/ Stefan
 
utan pjäxor?!

någon som har använt flexi plateau eller liknande bindning på långtur? har skaffat riktigt varma kängor som jag skulle vilja använda, i år blir det några kortare fjällturer men framöver kommer de bli längre och roligare,

tacksam för svar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.