Pulka för Vålådalsfyrkanten

Hej!

Vi kommer åka vår första stugtur med barn i vår. Planen är Vålådalsfyrkanten av flera skäl - för oss relativt lättillgängligt, vi vill gärna besöka Stensdalen där vi tidigare varit stugvärdar samt har inte tagit oss runt hela Fyrkanten tidigare. Vi kommer dra pulka för sonen och har på tidigare turer dragit en Thule Chariot Cross, en pulka/vagn han spenderat mycket tid i och trivs bra med. Men då har vi främst åkt på mer eller mindre preparerat underlag och vår fundering är vad vi kan vänta oss i Vålådalen.

Förstår såklart att det beror på väderläge med nederbörd och temperatur (Thules skidor är relativt smala och funkar sådär i ren lössnö) men alla tankar och erfarenheter är välkomna :). Har tänkt tanken att skaffa bredare skidor att använda för mer ospårad terräng men har inte kommit så långt ännu.

Ett alternativ är att hyra pulka men då vi redan har denna så kan det vara värt att fråga runt. Vålådalen hyr själva ut bl a Thules pulkor så helt hopplöst ska det väl inte vara.

Tack!
 
Två gånger har jag hyrt pulkor från Fjellpulken för att ha med barnbarnet på turer i Grövelsjön. Jag tyckte att det funkade bra, nu var det bara lätta dagsturer så det behövdes inte så mycket utrustning. Som knappt halvårsgammal låg den lilla skönt och väl skyddad i pulkan, det kändes tryggt att dra henne så. Pulkan hade "tippskydd" och dämpning i skaklarna som gjorde dragandet mycket bekvämare än med helt stumma skaklar. Dottern drog hellre sitt barn i Thule Chariot men då körde hon mer träningsturer i skyddad terräng. Ett par år senare ville barnbarnet mycket hellre åka "långskidor" själv, som vi vuxna gjorde, vilket innebar ett barn som inte alls satt stilla i pulkan... På fjället där det ju ibland kan vara sträckor som är isiga eller med hårdpackad snö är min erfarenhet att pulkan vill glida i sidled i backar så för mej känns det som ett tryggare val med Fjällpulkens lägre tyngdpunkt. Har dragit pulka med packning runt Fyrkanten men då är det ju inte så farligt om pulkan råkar välta.
 
Två gånger har jag hyrt pulkor från Fjellpulken för att ha med barnbarnet på turer i Grövelsjön. Jag tyckte att det funkade bra, nu var det bara lätta dagsturer så det behövdes inte så mycket utrustning. Som knappt halvårsgammal låg den lilla skönt och väl skyddad i pulkan, det kändes tryggt att dra henne så. Pulkan hade "tippskydd" och dämpning i skaklarna som gjorde dragandet mycket bekvämare än med helt stumma skaklar. Dottern drog hellre sitt barn i Thule Chariot men då körde hon mer träningsturer i skyddad terräng. Ett par år senare ville barnbarnet mycket hellre åka "långskidor" själv, som vi vuxna gjorde, vilket innebar ett barn som inte alls satt stilla i pulkan... På fjället där det ju ibland kan vara sträckor som är isiga eller med hårdpackad snö är min erfarenhet att pulkan vill glida i sidled i backar så för mej känns det som ett tryggare val med Fjällpulkens lägre tyngdpunkt. Har dragit pulka med packning runt Fyrkanten men då är det ju inte så farligt om pulkan råkar välta.

Tack för svar! Vi har dragit många mil genom fjällvärlden hittills och har än så länge klarat oss från att pulkan tippat eller glidit iväg så det varit besvärligt. Men visst känner man att tyngdpunkten ligger högre i vissa situationer. Barnet sitter dock med sele i pulkan så är inte så orolig. Något som talar för vår egen pulka är att sonen nu är så pass stor att han gärna sitter och tittar ut och han trivs verkligen bra inne i sin lilla koja:). Det som talar emot är risken för att det blir väldigt jobbigt att ta sig fram om det ligger mycket snö.
 
Hejsan,

Vi har varit på ett gäng turer med våran Chariot med vår lilla grabb till han blev så stor att tålamodet att sitta i pulka försvann :). På turer då det var risk för lössnö bytte jag helt enkelt Thules egna skidor mot ett par lite äldre turskidor som var runt 160 cm långa. Har aldrig varit några större problem att ta sig fram. En annan fördel med turskidorna var att de har stålkant och är stabilare, så risken att pulkan skall glida iväg om man går på skrå minskar något.

Det sagt är min gissning att ni inte kommer råka ut för några oöverstigliga problem med Thules egna skidor på Vålådalsfyrkanten. Som gamla stugvärdar är ni ju väl bekanta med att det går skotertrafik till samtliga stugor i viss utsträckning, så det är enbart om det skulle komma en väldig massa snö precis innan man ger sig av som det blir kämpigt.

Sen vill jag tillägga att jag även släpat både barn och packning på massor av turer med vanlig pulka och skillnaden i slit mot Thule'n är inte gigantiskt direkt. Visst flyter en vanlig pulka lite mer ovanpå snön, men så länge som det finns fast snö under den mjuka "skär" Thules skidor riktigt fin genom snön.

/ Stefan
 
Hejsan,

Vi har varit på ett gäng turer med våran Chariot med vår lilla grabb till han blev så stor att tålamodet att sitta i pulka försvann :). På turer då det var risk för lössnö bytte jag helt enkelt Thules egna skidor mot ett par lite äldre turskidor som var runt 160 cm långa. Har aldrig varit några större problem att ta sig fram. En annan fördel med turskidorna var att de har stålkant och är stabilare, så risken att pulkan skall glida iväg om man går på skrå minskar något.

Det sagt är min gissning att ni inte kommer råka ut för några oöverstigliga problem med Thules egna skidor på Vålådalsfyrkanten. Som gamla stugvärdar är ni ju väl bekanta med att det går skotertrafik till samtliga stugor i viss utsträckning, så det är enbart om det skulle komma en väldig massa snö precis innan man ger sig av som det blir kämpigt.

Sen vill jag tillägga att jag även släpat både barn och packning på massor av turer med vanlig pulka och skillnaden i slit mot Thule'n är inte gigantiskt direkt. Visst flyter en vanlig pulka lite mer ovanpå snön, men så länge som det finns fast snö under den mjuka "skär" Thules skidor riktigt fin genom snön.

/ Stefan

Det är min upplevelse också, att så länge det inte är bottenlös puder så glider den på bra. Har någon gång kommit ut i så pass lös snö att pulkan ställt sig på botten och då blev det jobbigare.

Har börjat se över möjligheten att byta skidor vid behov. Hur gjorde du med själva fästet mot pulkan? Flyttade du över fästet från originalskidorna eller använde du någon form av hembygge? Har sett de som byggt som en form att sätta på hjulen (man låter då hjulen sitta kvar) som skidorna sedan fästs vid. Men skulle ju vara smidigt men mer av ett snabbfäste likt Thules lösning.
 
Hej, jag har använt vår chariot till flera barn. Upplever att den klarar ca 15 cm lössnö utan problem. Går betydligt tyngre när det börjar ta i underredet. Det jag upplevt som mest problematiskt är när det är lite fastare snötäcke så skidorna ibland skär ner och ibland flyter ovanpå, vilket gör att den vill tippa om man skråar när den ena skidan skär ner. Samma upplevelse att barnen trivs väldigt bra i vagnen och att det är lätt att reglera ventilation och ha bra kontakt med dem. Går ju att packa på lite grejor på vagnen med. Hade en lösning med bakskidor till stiga snowracer som jag fäste med spännremmar runt hjulen som fungerade bra. Men behövde väldigt sällan använda den combon.
 
Hej, jag har använt vår chariot till flera barn. Upplever att den klarar ca 15 cm lössnö utan problem. Går betydligt tyngre när det börjar ta i underredet. Det jag upplevt som mest problematiskt är när det är lite fastare snötäcke så skidorna ibland skär ner och ibland flyter ovanpå, vilket gör att den vill tippa om man skråar när den ena skidan skär ner. Samma upplevelse att barnen trivs väldigt bra i vagnen och att det är lätt att reglera ventilation och ha bra kontakt med dem. Går ju att packa på lite grejor på vagnen med. Hade en lösning med bakskidor till stiga snowracer som jag fäste med spännremmar runt hjulen som fungerade bra. Men behövde väldigt sällan använda den combon.

Har funderat på om man för enkelhetens skull kan använda såna miniskidor/trickskidor och bara spänna fast i hjulen med tillhörande spännremmar men det känns dels som att den korta skidan inte ger så stor bärkraft och dels som att det inte går att få skidorna att sitta så bra. Och helst vill jag inte behålla hjulen på, dvs inte släppa med dessa på hela turen. Även tänkt tanken om man skulle kunna bygga ett fäste för de vanliga skidorna ovanpå ett par längre och bredare gamla turskidor. Men det är bara lösa tankar än så länge :)
 
Hej igen.

Jag flyttade över Thules skidfäste från originalskidorna till turskidorna. Det var mycket enkelt, plastdelarna som aluminium-armen är fäst i sitter med 3 (eller om det nu var 4....) skruvar i skidan. Bara sätta den i mitten, borra små förhål och skruva dit. Väl fixat tog det sen bara en 20-30 minuter att byta tillbaka till de mindre skidorna.

/ Stefan
 
Snowracer skidorna är lite längre än trickskidor. Tror de jag hade var ca 90 cm och 11 cm breda. Kanske går att fösta dessa på skidorna !?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.