kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka?

jag och en kompis från kanada tänker oss en tio-tolv-dagarstur på skidor med pulka nånstans i sverige, troligtvis längs med kungsleden eller där i närheten. vi är i valet och kvalet: ska vi köpa egen pulka (lite dyrt, tycker han, lite besvärligt på tåget, tycker jag) eller hyra på plats (lite dyrt, tycker han, lite besvärligt att planera rutt, tycker jag).

vi skulle allra helst vilja åka från abisko till saltoluokta. då måste vi antingen köpa egna pulkor och ta på tågen, eller hyra i abisko och sedan skicka tillbaka dem med bussgods från saltoluokta, samt själva ta buss till gällivare som inte passar särskilt bra tidsmässigt med tågen ner till göteborg. det ser ut som att det blir en natt i gällivare, och därmed kortare tid för oss i fjällen.

jag har också funderingar på att hyra pulka i saltoluokta och åka på akkajaure till ritsem och sedan via hukasjaure och kaitumjaure tillbaka till saltoluokta. osmidigheten med bussar från salto som inte passar med tågen från gällivare kvarstår, men pulkan kan vi då i vart fall lämna tillbaka utan strul.

planeringen av denna resa ligger förstås på mig, eftersom jag bor i landet och var fjällvandrat längs kungsleden några gånger. men det känns lite knepigt med alla val.

har ni några tips? jag vill ju gärna att vi får ägna så mycket tid som möjligt på skidorna, och så lite tid som möjligt i diverse vänthallar.
 
Synpunkter

Jag förutsätter att ni inte tältar utan bor i STF-stugor. Då är alternativet att starta i Salto lite bökigt. Det blir dessutom en tuff start till första övernattningen i Vakkotavare. Ni kan bara räkna med att komma över sjöarna på vinterleden vid Salto eller över Suorvadammen. Betyder att ni i tvingas följa landsvägen eller åka i dess närhet. Inte så kul. Tilläggas bör att backarna efter Kungsleden vid Vakkotavara och vid Teusajaure kan vara lite utmanande med tunga pulkor både vid färd uppför och utför.
Som jag ser det är bästa alternativet med hyrda pulkor att starta och sluta i Abisko. Löser problemet med bussresorna. Om man åker söderut efter Kungsleden finns många alternativ. Man kan man runda tillbaks via Vistasdalen med avstikkare (med eller utan pukan) till exvis Unna Alakas eller Nallo. Enda nackdelan är att ni åker samma väg sträckan från Abiskojaure till Abisko. Det blir ändå skillnad för sista gången är det svagt utför nästan hela vägen. Om ni inte redan visste det så kan jag meddela att svagt utför är pulkdragarns bästa terräng!
Lycka till!
 
Och ja, brant uppför vid vakkatovare med pulka är väldigt fostrande! ;)
Bra stighudar är krav men det är jobbigt ändå!

Vi gjorde det på en tur för ett par år sen.. det gick men.. det var väääldigt slitsamt!
 
vi ska tälta (men jag vill hålla mig någorlunda nära stugorna, om nu något skulle hända).

brant uppför till vakkotavare tänkte jag att vi kunde undvika genom att åka på akkajaure :) och på tillbakavägen från teusajaure till vietas.

kan man inte åka på akkajaure? jag tänkte att vi skulle ta de tre första dagarna där. stf i saltoluokta trodde att det skulle gå april ut.
 
Man kan man runda tillbaks via Vistasdalen med avstikkare (med eller utan pukan) till exvis Unna Alakas eller Nallo. Enda nackdelan är att ni åker samma väg sträckan från Abiskojaure till Abisko. Det blir ändå skillnad för sista gången är det svagt utför nästan hela vägen. Om ni inte redan visste det så kan jag meddela att svagt utför är pulkdragarns bästa terräng!
Lycka till!

tack för tipset! det ser ut som att vi kan åka via unna allakas in i norge, följa en led i norge cirka 30 km och sedan in i Sverige igen och till Hukasjaure. Därifrån kan vi gå till Sälka, och så via Nallo, Vistas och Alesjaure tillbaka till Abiskojaure. 185 km sammanlagt, vilket väl borde fungera om man har 10-12 dagar på sig. Skulle vi hamna i tidsnöd kan vi skippa Nallo och Vistas och gå mot Tjäktja istället och "tjäna" 10-15 km.

Vet du om det är mycket uppför och nedför? Jag har gått Kungsleden Abisko - Saltoluokta och kan inte minnas några fler grova stigningar än just den vid Vakkotavare.
 

avslutad210712

Gäst
Vet du om det är mycket uppför och nedför? Jag har gått Kungsleden Abisko - Saltoluokta och kan inte minnas några fler grova stigningar än just den vid Vakkotavare.

Kieronbacken efter Abiskojaure kan knappast kallas plattmark när man skall uppför med skidor och pulka.

Backen vid Teusajaure lär inte heller räknas som plattmark med skidor eller pulka

[Ändrat]

Även om det är nerför vid Teusajaure så innebär inte det att det är speciellt skoj när man kör skidor
 
185 km sammanlagt, vilket väl borde fungera om man har 10-12 dagar på sig. Skulle vi hamna i tidsnöd kan vi skippa Nallo och Vistas och gå mot Tjäktja istället och "tjäna" 10-15 km.

Själv känner jag att räkna med 15km per dag är rätt mycket, tänk på att dagen inte är så lång och det tar längre tid att både riva och bygga läger, laga mat och att ta sig fram. Riktigt hur långt man tar sig varierar ju, men att snitta 15km? Låter optimistiskt enligt min erfarenhet :)

Och jag tänkte skriva det i förra inlägget men ändrade mig..
Att ska man sova i stuga finns inte särskilt stor anledning att ta med pulka, därför tänkte jag att ni skulle sova i tält! Sen såg jag att ni tänkte vara ute 10-12 nätter.. Har ni tältat vintertid förut? Det är en rätt stadig tur, mycket kan hinna hända med vädret under så lång tid, så det är snarare dagar över ni ska ha! :)
 
Har för mej att det finns ett alternativ till Teusa så man slipper Vakkotavare backen,möjligen via sjöfallet och så kommer man till Teusajaurs östända;man må då följa längs den jokk som rinner ut österut.
Inget jag har erfarenhet av själv,men har sett det i nåt reportage;tror folk fick skotertolka tom.
I år får man ta rätt på isläget mer än vanligt.Varit mycket svagt allmännt.
 
Sen såg jag att ni tänkte vara ute 10-12 nätter.. Har ni tältat vintertid förut? Det är en rätt stadig tur, mycket kan hinna hända med vädret under så lång tid, så det är snarare dagar över ni ska ha! :)

ja, jag vet inte hur långt man kommer riktigt. nån sa att man kunde skidra lika långt som man går, och jag går glatt 25 km+ om dagen i terräng (som kungsleden). men jag vet inte hur det kommer att bli. Jag tänker mig att vi redan de två första dagarna kommer att kunna ana vad vi tyar med. men sen är det ju vädret också. det är därför det är så himla kinkigt med den här planeringen. jag vill inte att vi hamnar i tidsnöd men inte heller att vi är klara med vår planerade rutt för tidigt heller...

jag har nyligen varit på en femdagarstur med skidor och pulka och tält på hardangervidda (med ledare). jag tyckte alltid att vi gick för långsamt och slog läger för tidigt (men visst, det blev ju mörkt...). min kompis har gått över grönland. för mig är det här en testtur för att göra samma sak.
 
Smälta snö och borsta tar mycket tid varje dygn. Dagsetapperna på sommaren kan mycket väl vara 35 men vintertid med pulka så blir 12 styft för det mesta. God skare, lutning och vinden åt rätt håll kan enstaka dagar driva upp disansen till 20 km.
Rådet om reservdagar kan inte nog betonas.
go tur
 
Vietas-Satis-Teusa

...den leden kan man ju ta, är ju egentligen skoterleden upp till Teusa.

Blir betydligt längre än från V-vare men tältar man så spelar det ju ingen roll. Lite trist skidåkning efter vägen upp mot Satisdammen, men man kan ju inte få allt...
 

avslutad210712

Gäst
tack för tipset! det ser ut som att vi kan åka via unna allakas in i norge, följa en led i norge cirka 30 km och sedan in i Sverige igen och till Hukasjaure.

Om du menar den väg som är markerad på kartan så gick jag där i sommar och det är brant uppför på ett ställe, mycket brant upp på ett annat ställe och brant nerför på två ställen. Skall installera friluftskartan på min dator så kan jag förklara var.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.