Kungsleden

Hej

Funderar på att gå Abisko-Keb turen i mars och vill ha lite tips om vad man ska tänka på eller bara små svar (eller för all del långa oxå) om hur leden är vintertid. Undrar också om det finns något ställe i Stockholms området där man kan hyra turskidor.
Tack för mig!
Anna
 
Kan var kallt i mars

Vet ej riktigt vad du menar med "hur leden är". Menar du olika dagsetapper, terrängen? Jag vet att det är ganska tomt där uppe i mars. Man träffar på mellaneuropéer på äventyr. Det är full vinter. Det kan också vara väldigt fint med härliga norrsken. Nu, när man inte kör så mycket med skoter, kan det säkert vara rätt fint, annars tycker jag att Kungsleden är trälig. Man halkar runt i skoterspåret. Det är finare runt om. Vistas-Nallo-Sälka t.ex Ganska lättorienterat om än orösat. Själv skall jag upp med en grupp i början av april. Vi har tänkt se Unna-Allakas denna gång. Sedan tråcklar vi oss ned till Kebnekaise på något sätt. Skall du bo i stuga. Du åker väl inte ensam?
\C
 
Info!

Hej!
Gå in på http://www.meraavsverige.nu som är STF:s hemsida. Där kan du hitta matnyttig information om priser, stugor och utrustning du behöver ha med dig. I slutet av mars har du större chans att få bättre väder och det är längre dagar. Kolla även http://www.abisko.nu där kan du hyra skidor och lämna tillbaka dem i Nikkaluokta när du skall åka hem. Kostar lite extra eftersom du måste betala frakten tillbaka.
Lycka till
Mathias
 
Laviner?

Hej Camilla

Självklart ska jag inte åka ensam. Vi hade väl tänkt gå kungsleden med utstickare och bo i stugorna. Vi kanske ska ta Vistas-Nallo-Sälka turen om du tyckte den var lite roligare. Hur mycket säkerhets utrustning behöver man, jag tänker då på laviner.
Anna
 
Hej Mathias

Tack för ditt svar. Tyvärr har Abisko inte öppnat när vi kommer dit så jag kan ej hyra skidor där. Jag får försöka på annat håll.
Anna
 
Re: Laviner?

fredriksson; sa:
Hur mycket säkerhets utrustning behöver man, jag tänker då på laviner.
Anna
Stuorräitavagge är en bred dal och jag har aldrig känt mig hotad av laviner där, man går ju i dalen hela tiden. Vi har alltid en spade per tre personer, liksom vindsäck. Vi är lite gammaldags och kör inte med elektronik. Försöker också hålla oss med mycket lätt packning. Om du vill veta mera detaljer kan du ju alltid mejla mig.
\C
 
Kan gå att hyra!

Om du inte har ringt upp så gör det för det är folk där. Du får fjäska lite för dem så kanske det går. De är alltid villiga att tjäna pengar.
Abisko har öppet nämligen på helgerna före det datum som står där.
Mathias
 
Jag startade en egen tråd under rubriken: "Ressälskap i början av april till Kebnekaise!" Vad sägs om en diskution om att göra en egen resa?
 
Jonas!

jag har mailat till dig angående din planerade tur! =)
(ursäkta att vi kommit bort från tråden, ska fortsätta diskussionen nån annanstans!)

Sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.