Skate-skidor på Kungsleden?!

Jag och en kompis fick en vansinnig idé...
Går det att köra sträckan Hemavan-Abisko på skate-skidor?! Frågan är allstå om det finns möjlighet att utnyttja skoterleder på hela sträckan. Det är helt ok att avvika från leden vissa bitar för att hitta skoterspår där sådan saknas på kungsleden. Vi funderar då på att åka med lätt packning samt utnyttja stugor på vägen. Finns det nog tätt med stugor? Längden på dagsetapperna bör inte överstiga 7-8 mil, lite beroende på kuperingen förståss.
Jag gissar att det inte är någon större brist på skotrar i detta område i början av april?!
Tacksam för hjälp, sympunkter samt idéer!!
 
Kanon idé

Jag har själv tänkt tanken under en längre tid. Min idé går ut på att vänta till sent på våren och åka på nätterna på den då förhoppningsvis hårda snön.

Lycka till och rapportera gärna om hur förberedelserna och själva turen går.

/Johan
 
Nikka-Abisko

Jag träffa några som körde Nikka-Abisko sist jag var i keb, de skulle köra på tre dagar tror jag och bo i keb och allesjaure, så det funkar nog utmärkt!

Tråkigt om det kommer 15 cm tungsnö bara...
 
bitvis helt lugnt!

Jag känner mig rätt säker på att sträckan Hemavan-Ammarnäs, samt Singi-Abisko är lugnt (skotertrafik), men frågan är vad som händer där emellan?!
 
Lär fungera!

Fin idé!
Jag har själv skatat mellan Nikka och keb, några gånger, samt ett par gånger i Tjäktjavagge. Oftast fungerar det alldeles utmärkt, speciellt med bantad packning. Man bör ju dock inte vänta sig samma lättjefulla njutning som vid spåråkning! Var beredd på att köra "klassiskt" delar av sträckan, då snön ofta är av varierande slag. Mestadels gäller dock prima svensk "vindpackad" snö som underlag, vilket gör att man inte behöver bry sig om att leta skoterspår. Bara å gasa!
/Jonas
 
när?

Vilken tid på året har du åkt? Finns det väl trafikerade skoterleder hela vägen alltså?!
Hur är det med stugorna?! Tänkte skaffa mig lite kartor och kika, fattas biten mellan Ammarnäs och Singi...
 
Spårbredd

Att skejta i EN mattbredd går skapligt om det är kört några ggr, det blir ingen kraftfull åkning då man inte kan ta ut skären riktigt, nu pratar jag om spår i skogen eller som ligger djupt i förhållande till omgivande snö.
Spår efter en smalbandare i lössnö är svårt att skejta i, problemet som uppstår är att man sätter i stavarna ute i lössnön och sjunker ned.
En skoterled är för det mesta åtminstone två-tre mattbredder i skogen och kan vara ännu bredare på fjället, så där är det inga som helst problem.

/BAX
[Ändrat av BAX 2001-12-05 kl 08:34]
 
Lite erfarenheter

Hemavan-Ammarnäs är mycket väl uppåkt av skotrar. Från Servestugan lämnar man kungsleden och går rakt på Ammarnäs via Tjulträsk, Tjulån.
Ammarnäs-Adolfström finns det skoteråkare som åker t.o.r över dagen så det borde inte vara några problem där heller. Leden startar längs 'gamla' kungsleden från Norra Ammarnäs.
Sen vet jag inget mer förrän Kvikkjokk-Aktse som är väl uppkört även om mesta aktsetrafiken verkar utgå från Seitevare.

Det är himla trist om man hamnar i ett smalt skoterspår eller i mjuk snö och inget skoterspår finns. Se till att ni inte har tävlingstrugor på stavarna så att ni kan staka er fram läng besvärliga partier. Se till att träna armstyrka.

Lycka till
Tore
 
Did it....

Kanske ingen som läser detta längre, menjag och en kompis gjorde sträckan Hemavan-Abkisko på skejtskidor denna påslk (2003). Det tog oss 9 dagar och gick fint. Kan gott pressas mycket mer omamn är lite tränad och har lite tur.

Jag berättar gärna mer om någon vill veta hur...

Mvh Jakob
jakob@ipunplugged.com
 
Ja det vore roligt att veta hur man får med sig packning, man BORDE inte kunna ha så mycket på ryggen när man skejtar?
 
Mer detaljer

Verkar som om folk ville veta lite mer:

Potentiela problem med sträckan:

Vi var osäkra på sträckan melaln Ammarnäs och kvikkjock, men det blev bra. En natinalpark utan skoter och med 6 km pulsning mellan adolfsström och Jäckvik som vi lätt tog oss igenom (dock inte så fort). Vidare var sträckan Jäckvik Kvikkjokk rätt obebodd. Vi sov i Vounatjviken (?) 2 mil norr om Jäckvik innan den etappen. Sen är det 8 mil till Kvickjock. Vi kom dock ut vid Årrenjerka pga odrägliga snäöförhållande och brist på skoterspår. Mycket vatten på sjöarna ner till Årrenjerka också.

Pakning:
Vi packade lätt, dvs inga täkt och sovsäckar. Mat hade vi för 1-2 dygn hela tiden och köpte på vägen. Man passerar mycket samhällen där man kan köpa mer än vad som finns i stugorna.
Vi hade med oss allt som krävs för en säker fjälltur, dvs vindsäck, spade och varma kläder. Vi skulle ha lverleft en natt i -20 grader utomhus, men det skulle inte ha varit skönt.

Det största problemet hade varit skorna, så Salomons Race Skate pjäxor suger åt sig vatten som en svamp.

Annars är det bara att köra! En rikitg upplevelse! Kanske kan man ta det på 5 dagar om amn står i.

/Jakob
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gereonsson Abisko-Keb på skate-skidor Turskidåkning 11
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
Erik14 Skate Stavlängd Turskidåkning 3
thureb Utbytesskena Salomon SNS Profil Skate Turskidåkning 5
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.