Köpråd: Skidor för ospårad terräng

Hej alla,

Jag ska köpa nya skidor och vill då ha ett par som fungerar lika bra i spåret som utanför. Jag har tänkt dra pulka efter så det bör finnas möjlighet till att montera korta stighudar under spannet.

Vilka skidor rekommenderar ni som ligger i mellanprisklassen?
Vilken bindning bör jag titta på? Jag har funderat på en BC bindning då jag skulle kunna använda samma pjäxor till framtida långfärdsskridskor.

Vidare ber jag om tips på vad jag ska tänka på när jag sedan ska välja pjäxa, får räkna med att det blir en del snö på dom då jag går ospårat.

Tack på förhand!

// Jansson
 
Flera skidpar

är en bättre lösning. I maskingjord spår fungerar t ex Fishers E89 och E99 bredare plogar sig fram. BC bindning och skor är bra.

Thure
 
Problem...

...skidor för ospårad terräng går inte bra i spår, de brukar vara för breda och kan också vara för mjuka i spannet alt. så är de alldeles för långa (Tegsnäs/motsvarande) för att gå bra i spår.

Välj hellre ett par för spår, typ race-skidor, och ett par för ospårat (typ fjällskida med stålkant eller Tegnsäs/motsvarande för lös och djup snö).

//J
 
Håller med föregående. Det är svårt att hitta ett par skidor som klarar alla de användningsområdena.

För ospårad lössnö är ett par långa och ganska breda skidor bra, Tegsnäs eller liknande. På fjället behövs gärna stålkant. I motionsspår får skidorna inte vara för breda. Vissa turskidor funkar dock i spår.

Mest allround borde ett par bra turskidor vara, de funkar bra i ospårat så länge det inte är alltför djup lössnö. För skogsåkning har jag hittat ett par gamla träskidor på loppis som jag har bytt bindning på till Rottefella BC, funkar bra och blev betydligt billigare än nya tegsnäs. Många turpjäxor med BC-bindningar är ganska korta i skaftet men inträngande snö kan undvikas med damasker (gaiters på engelska).
 
Vet inte var du åker men att åka med skogsskidor i smala spår brukar inte uppskattas. Av skidor behöver man flera olika par, beroende på avsett bruk. Begagnademarknaden är alltid vär att skärskåda liksom loppisar.
Några bruk av skidor är höstsnö, skarföre, motions, fjällskidor, utför till att börja med.
Själv gillar jag turskidor med kanter och lössnöskidor mest. YMMV
go tur
 
Köpte vita blixten på Armyshopen i Umeå.
Finns nya och begagnade, jag tog nya och fick då tjära in dem själv. Gorde det i källaren med värme pistol, (är du gift el sambo så rekomenderar jag dej starkt att INTE göra det).
Kostade 400 kr med stavar, grannen köpte i veckan och då hade de gått upp nån krona.
Vi ska ut på annandagen och vintercampa med skidor och pulkor.
De funkar kanon i spårat och ospårat.
Mvh Johan.
God jul å Gott nytt år på er.
 
Håller med om att två par skidor är en bra idé i det läget. Jag åker gärna i skogen med mina tegsnäsare, men ibland faller det sig så att man följer ett längdskidespår (på skatedelen) eller ett skoterspår ett tag, och det är inget nöje. Faktum är att man mest känner sig lätt missanpassad när längdskidefolket åker förbi. I skogen är de dock ett sant nöje att åka på :).
 
Åpnes Amundsen er perfekte all-rund ski. Jeg har disse, fra den tiden da de het Rago. Skiene er akkurat så brede at de fungerer fint i maskinpreparerte løyper. Likevel er de så brede at de ikke synker ned i løs snø.

Med fellelås har du en slags smørefri funksjon som du kan ta av og på. Perfekt for isete løyper om våren og hvis du skal trekke pulk. Selvsagt kan du dra på heldekkende feller også, men da mister du all glid.
Otto
 
När du åker ospårat, är det lössnö i skogen eller på fjället?

Är det lössnö i skogen så bör du ha långa mjuka skidor. 250 cm eller längre för att få bärighet och slippa att skidspetsen åker under snön.

Tegsnäs och vita blixten är för styva och gör att du kommer behöva lyfta upp skidan ur snön vid varje steg om det är riktig lössnö.

Jag är väldigt nöjd med Peltonen Metsä som är nog mjuka. De finns i 230, 250 och 270 cm längd.
 
Om det är lös snö i skogen du är ute efter fungerar nog mjuka långa skidor bra, men det är j-t tålamodsprövande att gå med långa skidor och dra pulka i såna förhållanden...Om du ska gå på fjället ospårat och dra pulka och dessutom vill kunna använda korta stighudar för fäste kan Åsnes Amundsen vara det du söker, jag tycker att de fungerar bra till just det användningsområdet, och de är (nästan) smidiga nog att använda vid kortare sträckor i eller bredvid maskinfrästa spår, åtminstone om de inte är alldeles nyfrästa. Om det är riktigt lös snö fungerar det dåligt, då behöver du andra skidor, t.ex breda träskidor. Om du inte nödvändigtvis vill ha korta stighudar kan väl Fischers vallningsfria vara det du söker, min turkompis som går på Fischer E99 har nästan lika bra fäste som mig, med pulka, och tjänar in några stighud-on-stighud-off-pauser när terrängen varierar. Man kan ju komplettera med t.ex Black Diamonds korta kicker-skins när det behövs, vilka också fungerar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janneos Köpråd bibs skidbyxor Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.