Hjälp nybörjare hitta skidor

Hej!

Som rubriken nämner, hjälp en nybörjare välja rätt skidor, stavar och pjäxor


Längd: 175 cm
Vikt: 64 kg
Ålder: 23
Tidigare erfarenhet: 2/10 (nybörjare)
Intresserad av: Komplett skidpaket, pjäxa, skida, stav
Skidans ändamål: Istället för att gå
Budget: ca 1300-2000:-

Vänder mig till er här då det känns som ni har den kunskapen som krävs.
Vill inte gå in i en sportbutik och prata med en finnig praktikant eller någon annan som låtsas kunna för att i efterhand inse att jag köpt helt fel.


Man kan säga såhär, jag vill ha hjälp att inte välja helt fel.


Finns säkert massa bra trådar sedan tidigare, men vill gärna få hjälp att hitta skidor som passar mig.




Drar hela historian.
Jag är 23 år och brukar gå i Skatås Göteborg med hunden och har lagt märke till alla skidåkare, plötsligt slog det mig att jag var RIKTIGT sugen på att åka skidor själv också, som ett komplement.


Har åkt lite längd tidigare men är fortfarande väldigt nybörjare. Har ju ingen åkstil så att välja skidor efter detta går inte.
Åkningen kommer ersätta promenad, alltså inte löpning. Det kommer vara jag och pensionärerna på 80 år i samma spår.




Kollat lite på skidpaket i olika sportbutiker och det borde kanske räcka med det billigaste för mig?
Skriver som någon annan som också bodde i Göteborg. Ser det som en liten investering och vill inte lägga flera tusen då snön lägger sig lite som den vill från år till år.

Finns det någon typ av skida/paket som är bra att börja med?

Länka gärna!!
(om forumreglerna tillåter)



Hade varit otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig!
 
Senast ändrad:
Det låter nästan som om du ska satsa på ett par turskidor och inte ett rent längdpaket.
Turskidor är lite bredare och kan användas i spår men även lite var stans, ex skogen och där du spårar själv.

Det är ganska svårt att hitta billiga turskidpaket. Skistart har detta paket för 2000kr, vet dock inte hur prisvärt det är, men tittar man hos mer traditionella friluftsbutiker så börjar priserna för turpaket vid 4000kr.

Längdskidpaket finns det betydligt mer gott om även om det verkar slutsållt, här är ett ganska typiskt längdskidpaket modell billigare med grip, lite oklart dock vilka storlekar som finns kvar. Motsvarande (oftast identiskt) paket brukar även finnas hos de vanliga sportaffärerna för samma pris, men eftersom de inte annonserar om det på sina hemsidor antar jag att de sålt slut. Jag köpte samma paket från Utrustad.se förra året, de är inte på något sätt avancerade men de funkar. Du ska gå efter vikt när du beställer, de kommer färdigmonterade.

Grip eller inte grip?
Grip betyder att det sitter små fjäll under skidan, de gör att du aldrig behöver tänka på fästvalla, å andra sidan gör de också att du aldrig har riktigt bra glid, iaf inte i denna prisklassen. Alternativet för oss som inte vill valla är att köpa ett par skidor utan grip och sedan sätta fästtejp under skidan, då kan man dra bort tejpen om man plötsligt får för sig att börja valla.
 
Om du inte tänker använda skidorna i fjällvärlden, utan enbart i färdiggjorda spår på hemmaplan så tycker jag att du ska välja ett längdpaket. Oavsett pris så är det hårdheten i spannet som är viktigast och det får du hjälp med i vilken butik som helst. Det de gör är att markera på din skida olika vallnings-zoner.
Har du sen inte lust att gå en vallakurs så tycker jag absolut att du ska köpa vallningstejp och sätta det den kortaste vallnings-zonen. Du får bra fäste utan att glidet försämras märkbart. Och fästet gäller i alla väder och håller minst 20 mils åkning.
Jag rekommenderar inte vallningsfria skidor. Det kan ju hända att du ångrar dig och faktiskt VILL lära dig valla en kommande säsong.

Lycka till!

HåkanF
 
Tittade just närmare på mina Salomon Elite 5 och de är ganska breda, måtten är ungefär
5,3 - 4,9 - 5,0. Skidorna i turskidpaketet jag länkade till ovanför har måtten 51 - 49 - 50. Dvs Salomon Elite 5 borde lämpa sig lika bra utanför spåret som dessa turskidor.
 
Tack för svaren!

Det är i första hand fina vägar och spår jag kommer åka på så turskida är kanske inte så aktuellt i detta fallet? Tror vanliga längdskidor passar bäst för mitt ändamål.
Jag kommer inte åka speciellt mycket heller, ungefär två dagar i veckan och kanske runt 2-3 kilometer varje gång.


Jag tänker inte köpa vallningsfria,. Om jag känner mig själv så kommer jag grotta in mig rejält i det där med valla när jag väl köpt skidorna, tycker det är kul att pyssla med sånt.

Jag gick in på XXL idag och pratade lite med personalen där.
Det första han sa till mig var att jag inte skulle välja vallningsfria skidor vilket jag inte heller tänkt göra.
Efter att jag pratat med en kille där så bestämde jag mig för att göra ett köp, det slutade med att jag gick därifrån utan någonting med ändå sjukt nöjd över personalen bemötande.
Han tyckte jag skulle köra på ett par billiga till att börja med för att sedan hoppa upp några prisklasser om ett år eller två när jag känner att jag blivit varm i kläderna.

Han tyckte att jag borde satsa på skidor för klassisk åkning då det verkar finnas väldigt dåligt med möjligheter till skate i Göteborgsregionen.

Så var jag nästan redo att köpa bara jag fick lite hjälp. Han plockade fram ett gäng, jag ställde mig på skidan och han började mäta och greja men hittade inga som passade till min längd och vikt.
Han sa nästan rakt ut att han inte ville sälja skidor till mig då han inte hittade några som passade mig.
Den ärligheten hade jag absolut inte väntat mig, trodde snarare att han skulle trycka på mig ett par bara för att få sålt någonting.



Så jag har resonerat såhär

Jag köper ett par billiga skidor (ca 500-700kr ) med bra pjux, sen när jag blivit varm i kläderna kan jag köpa ett par bättre skidor och behålla skorna. (eller pjäxorna?)
 
funderar på en sak, hur vet jag att jag får skida anpassad eefter min vikt när jag beställer över internet? hittade inget fält att fylla i detta, hittade bara min längd
 
jag beställde skidor härom veckan och det företaget tog ut skidor till mig efter längd, vikt och åkstil/vana. har bara åkt några mil på de nya än så länge, men det verkar ha fungerat bra!

(tänkte länka till företagets info om skidvalen när man beställer över nätet, men kom på att det nog blev reklam... bara att googla! :)

god jul!
 
funderar på en sak, hur vet jag att jag får skida anpassad eefter min vikt när jag beställer över internet? hittade inget fält att fylla i detta, hittade bara min längd

Vikten är viktigast när du tar ut skidor, sedan åkvana och längd. Om du inte kan ange vikt så är det konstigt, finns det något meddelande fällt där du kan skriva fritt?
 
Jag var inne på skistart som någon länkade. Hittade ingenstans att ange vikt där. Finns det andra alternativ ? Det borde inte vara reklam att nämna var du beställde skidorna?
 
Jag var inne på skistart som någon länkade. Hittade ingenstans att ange vikt där. Finns det andra alternativ ? Det borde inte vara reklam att nämna var du beställde skidorna?

När jag köpte skidor från dem var det lätt att få kontakt via mail. Fick smidigt svar på alla mina frågor på det sättet, då jag som du upplevde beställningsformuläret lite knöligt. Testa att maila dem!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
cloud76 Turskidorfrågor - nybörjare Turskidåkning 6
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
sanna.h Nybörjare Turskidåkning 8
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.