Tur/skate crossover

Finns det någon skida att tipsa om som funkar sådär halv-ok för lite klumpskate på skogsvägar, grövre sladdade spår osv? Med lite bättre känsla än mina Madshus BC 55 och lite mer stabilitet än mina Salomon SMax?

Lever mestadels i opistat land där skaren på sjöarna på våren är vinterns höjdpunkt för skidåkningen då kan ta fram skateskidorna och glida fritt.

Övrig tid blir det att stampa turskidorna på varierat underlag, ibland bara lössnö, ibland plogade skogsvägar, skoterspår osv.
 
Hejsan,

Har ingen koll på hur Madshus är att åka på så jag vet inte om Åsnes Mountain Race 48 är en förbättring. En turskida har ju som du säkert vet ett spann som skiljer sig en helt del från en äkta skateskida.

Det jag däremot kan säga är att jag själv kört skate lite till och från med mina Åsnes Mountain Race 48 och tycker att de funkar hyggligt. Känns helt klart mest som det är bindning, pjäxa och stavar som funkar sämst i min utrustning när jag kör skate, eftersom jag har ett par Rottefella BC bindningar med tillhörande Lundhags Turpjäxor (med plats för dubbla raggsockor....). Och dessutom turstavar med STOR truga för det mesta.

Min bedömning, utan att ha testat, är att om jag satte på ett par skate bindningar och körde med riktiga skate pjäxor och stavar hade det funkat helt ok trots allt.

/ Stefan
 
Hej! Intressant, jag har också BC/lundhags på mina Madhus BC 55 som ju känns som båtar på fötterna. SKidorna är lite bredare då än Åsnes, googlade lite snabbt och fick upp vikt på 1550g för Åsnes och Madshusen är på 1900g men beror ju rimligen på längden också :). Vanliga skateskidor verkar ligga alldeles under 1000g... och det känns ju väldigt lätt.. så nog gör 350g skillnad... Hur långa har du då jämfört med vad du kör riktig skate? Helst skulle man ju ha lite kortare också men det kanske blir knas med spann? Iofs åker man på så ojämnt så det ska inte spela någon större roll. Något problem med att ta lite kortare tror du? Förresten har inte Åsnes skins? Kan du ta bort dessa för skate? Eller funkar det ändå med rätt spann och längd?
 
Träffade Marcus Hellner med 3 kamrater vid Allesjaure för 9 år sedan. De skate-ade i god fart med 10 kg ryggsäckar trots 1 dm tung nysnö ovanpå Kungsledens spår.

Turskidor funkar sämre för skate i varje fall när det inte är skare eftersom motståndet genom snön blir större. En "motor" som hos Marcus, har åkaren förstås nytta av.

Eventuellt kan smala stålkantade skidor som Fischers E89 vara något att fundera på. Jag har ett par såna men vet inte om liknande modeller finns idag.

Thure
 
Hej igen.

Åsnes Mountain Race finns i två versioner. Den ena, med tillägget SKIN i namnet, har mycket riktigt en permanent stighud som är "nedsänkt" i belaget. Utan att ha testat den är min gissning att detta funkar mycket bättre än Åsnes klassiska lösning med korta stighudar som man fäster i ett par "slitsar" i belaget.

Den klassiska modellen har just denna lösning, dvs man kan välja själv att köra med valla, skate eller med lång/kort stighud. Självfallet kommer det bli mycket trevligare att köra skate om skidan är helt ren undertill och gärna vallad så man får bättre glid.

Vad det gäller längden är det som alltid en avvägning. Mina skidor är 210 cm eftersom jag ville ha lite bättre flyt i lössnö samt ett hårdare spann. Det bör dock påpekas att precis som på alla andra turskidor jag testat är spannet MYCKET mjukare än vad jag har på mina längskidor för klassisk skidåkning i maskindragna spår.

Min killgissning är att man medvetet valt mjukare spann för att få mer mångsidiga skidor. Om man till exempel söker sig bort från de maskindragna spårens värld och går helt ospårat uppe på fjället kommer skidan i princip alltid vara styvare/hårdare än snön. Det vill säga, hela vallazonen på skidan kommer hela tiden vara i kontakt med snö eftersom skidan sjunker ner i snön. Och då kommer ett styvare spann inte fungera som tänkt i alla fall.

Så till skillnad mot längdskidor för klassisk åkning är det betydligt svårare att gissa hur ett mjukare spann på en kortare skida påverkar upplevelsen. Min gissning är, precis som din, att skidan kommer vara klart trevligare när man kör skate. Sen kan man vara ganska säker på att bärigheten i lössnö kommer vara sämre. I övrigt får man nog bara svar genom att testa är jag rädd.

Men om jag antar att du tänkt behålla Madhus skidorna kan du ju satsa på ett par kortare lite mer skate optimerade Åsnes skidor :)

/ Stefan
 
Träffade Marcus Hellner med 3 kamrater vid Allesjaure för 9 år sedan. De skate-ade i god fart med 10 kg ryggsäckar trots 1 dm tung nysnö ovanpå Kungsledens spår.

Turskidor funkar sämre för skate i varje fall när det inte är skare eftersom motståndet genom snön blir större. En "motor" som hos Marcus, har åkaren förstås nytta av.

Eventuellt kan smala stålkantade skidor som Fischers E89 vara något att fundera på. Jag har ett par såna men vet inte om liknande modeller finns idag.

Thure
Hellner-klass är man en bit ifrån både när gäller balans och styrka. Det brukar kunna kompensera för dåliga underlag och material en hel del.

Men på skare har jag inga problem att åka med skateskidorna. Om det var på våren och det var skare under nysnön så kan jag tänka mig det var en fin åkning, det är vad man längtar till här. Åker då på sjöar mestadels, det kommer lite snö emellanåt men man har bra fäste under.

MItt problem är tidigare på vintern (nu och tills i vår) då jag söker lösning till är när man åker på ofta smala bäddar och väldigt ojämnt både längsgående och sidled. Alltså jag söker ingen perfekt upplevelse men om man kunde hitta nån hybrid lite bättre skate än turskidor så.. Jag gillar undvalls svar om att Åsnes skidorna är ett steg i rätt riktning om man får spekulera lite iaf, kombinerat med att gå ner i längd. Ett experiment... Men det ska kännas värt att satsa på det också givet osäkerheten :)

mvh
 
Tvivlar på att man kan få någon bättre upplevelse än med ett par riktiga skateskidor. Lite bredare skidor flyter väl inte så väldigt mycket bättre i lössnö än vad ett par race skidor gör och att allt är tyngre är en rätt stor nackdel.

Tvivlar på att man kan få någon speciellt bra upplevelse med skate i lössnö förutom då det är ett tynt lager lössnö med skare under. Blir väldigt tyngt på en gång, stavfäste är viktigt vid skate och det får man ofta inte tillräckligt i lössnö.

Skidor för skate får inte heller vara för långa, då kryssar man dem bak.

Det ända bruket jag egentligen tror för annat än skate skidor är om man vill gå skate när det är skare på en tur där man inte kan gå skate hela tiden, topptur, varierande snö etc.

Ett svindyrt tävlings randonne uppsätt kan också vara en ide för den användningen.
 
Tvivlar på att man kan få någon bättre upplevelse än med ett par riktiga skateskidor. Lite bredare skidor flyter väl inte så väldigt mycket bättre i lössnö än vad ett par race skidor gör och att allt är tyngre är en rätt stor nackdel.

Tvivlar på att man kan få någon speciellt bra upplevelse med skate i lössnö förutom då det är ett tynt lager lössnö med skare under. Blir väldigt tyngt på en gång, stavfäste är viktigt vid skate och det får man ofta inte tillräckligt i lössnö.

Skidor för skate får inte heller vara för långa, då kryssar man dem bak.

Det ända bruket jag egentligen tror för annat än skate skidor är om man vill gå skate när det är skare på en tur där man inte kan gå skate hela tiden, topptur, varierande snö etc.

Ett svindyrt tävlings randonne uppsätt kan också vara en ide för den användningen.

Hittade för övrigt riktigt gamla trådar i samma ämne med några som återkom i den här tråden :)


Tid till annan verkar folk fråga efter lite mer robusta skateskidor...

Alltså inte för skare, inte för finpistat, inte för lössnö utan för grovt packad snö, skoterspår, generellt ojämnt underlag med isiga och hårdklumpiga inslag.

Eftersom det inte finns än väljer jag mellan att prova med en riktigt kort vanlig skateskida och typ Åsnes. Någon som vet egenskaperna om man med 85 kg ger sig på ett par 179 cm skidor som kanske är klassade upp till 70 kg som mest?

Pistat och på skare åker jag Salomon Smax Carbon skate 192 cm som jämförelse.
 
Senast ändrad:
Eftersom det inte finns än väljer jag mellan att prova med en riktigt kort vanlig skateskida och typ Åsnes. Någon som vet egenskaperna om man med 85 kg ger sig på ett par 179 cm skidor som kanske är klassade upp till 70 kg som mest?

Pistat och på skare åker jag Salomon Smax Carbon skate 192 cm som jämförelse.
Jag skulle testa korta skateskidor. Att skidan är lätt, smidig och har bindning/pjäxa för skate tror jag klart överväger eventuella nackdelar (vilka?).
Om sedan snön blir några cm för djup fastar skidorna nog lika mycket i snön efter skäret oberoende av bredd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
Charlotte_LL Tur i Skäckerfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.