Lavinfara längs kungsleden?

Hej

Tänkte höra mig för hur lavinrisken är när man färdas längs Kungsleden, vi tänkte gå Nikkaluokta till Abisko i påsk, alternativt ta vägen via nallo och vistasdalen. Hur mycket behöver vi tänka på lavinrisken när vi färdas i dalarna längs dessa vägar?

Vänliga Hälsningar

Robin Johansson
 
Jag rekommenderar dig att skaffa grundläggande kunskaper om laviner på egen hand och att du observerar omgivningarna när du gör dina fjällturer. Med ganska liten insats kan du då göra dina egna bedömningar och anpassa dina turer efter de risker du är beredd att ta. För hur vet du vad råden du får om eventuell lavinfarlighet är värda?
Jag har träffat många alpinister/skidåkare som har vistats en hel del i potentiellt lavinfarliga miljöer och som har/har haft mycket vaga uppfattningar om bedömning av lavinfara. Oftast händer inget, men när det händer så slutar det ofta tragiskt.
Förr turade jag en hel del i Lapplandsfjällen på vintern, huvudsakligen i större dalgångar, men även en del trånga tvärdalar, glaciärövergångar och toppbesök. Det är som regel mycket enkelt att undvika lavinfarliga stråk. Ha en GOD TUR!
 
Håller ni er till leden som du beskriver så bör ni inte vara överdrivet oroliga för laviner. Mesta av leden går ganska långt från branta fjällsidor med två undantag:
- sträckan mellan Nallo stugan och Vistas stugan, i Stuor Raitavagge åker ni direkt intill ganska branta fjällsidor.
- I Ladjovagge nedanför Singitjocka (sträckan kring vattendelaren) mellan Kebnekaise fjällstation och Singistugorna.

Det är dessa platser ni får vara uppmärksamma på och söka råd från stugvärdarna. Det är ju lättare på vinterna att söka sig en egen väg lite från brant terräng och leden om det finns anledning till oro;)
 
Tack för era svar, skall läsa på lite om lavinfarlig terräng och reka med stugvärdarna innan vi ger oss ut.

//Robin
 
Följer man kryssleder är chansen att råka utför en lavin minimal.

Då leden till stor del går i dalgång så är risken att ni där själva utlöser en lavin låg men visst kan andra åkare eller naturen själv dra igång en lavin (flak, slask eller lössnö) som drar ner över leden men det hade jag personligen inte oroat mig så mycket för men ni tar era beslut och gör era val.

Boktips som bör kompletteras med pratisk erfarenhet:
http://www.calazo.se/bocker/toppturer/lavinboken

/Patrik
 
Dessvärre kan flaklaviner med flak stora som flyglarr snabbt färdas på skaren och även nå den utmärkta leden, det har hänt och kommer att hända igen. Har sett i Rondane och i Syterskalen. Obehagliga saker.
 
Hur då, förklara närmare?

Menar så här. Risken för att förolyckas i en lavin när du följer led är så pass minimal att den inte är värd att ta upp som ett riskmoment under en fjälltur. Då finns det andra saker som ligger långt högre upp i riskskalan. Vilket färdmedel ska man välja till resmålet för att undanröja största möjliga risk för att förolyckas. Tåg, bil eller flyg?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jorpas Lavinfara??? Turskidåkning 0
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.