Skida längs Kungsleden?

Funderar så smått på att ta mitt pick och pack och skida runt i abisko, längs kungsleden, någon gång till våren. Förlagsvis mellan Abisko och Nikkaluokta. Det skulle vara första gången för mig och jag undrar om någon mer erfaren har några tips på hur man ska gå tillväga? Hur brukar vädret vara där i april? Hur är terrängen? Av någon outgrundlig anledning verkar jag inte få med mig någon resekompis, men klarar man, som smått novis åkare, av att köra sträckan på egen hand?
 
Tackar

Åh, jag hade knappast kunna be om en mer utförlig redovisning! Skummade igenom det långa inlägget, men ska självklart gå igenom den hela i lugn och ro. Tack tack
 
Abisko-Nikkaluokta torde väl vara den tryggaste leden att färdas som ensam och novis. Du lär inte behövar vara ensam och som soloåkare blir det mycket lättare att skaffa nya vänner. Lycka till på turen!
 
Jag misstänkte nästan att det skulle vara gott om folk där. Behövde mest bekräfta dom uppgifterna för att lugna min oroliga kycklingmamma som inte inser att dottern lämnat grundskolan sedan många år :)
 
Hej Johanna

Hittade den här tråden av en slump.

Även jag är sugen på att ta mig ut på lite turskidåkning till våren. Dock inga datum bestäm och så men jag tror att april kommer passa bäst för mig med semester osv ?

Hur långt har du kommit i din planering? Bestämt datum ännu ?

Hur länge hade du tänkt att vara ute?
Är det stugor eller tält som gäller för dig ? Eller kanske en kombination.

Du kan väl höra av dig om det fortfarande finns planer på att göra turen..


MVH
Robin
 
Sitter och klurar på samma sak. Har gått Nikka-Abisko flera gånger och funderar på att skida åt andra hållet. Åkte turskidor för första gången i fjol i och kring Abisko (tillsammans med Tri här på Utsidan) och fastnade för det.

Jag tror absolut man orkar med Nikka-Abisko som nybörjare. Ser dock mig själv ramla ner från Tjäcktapasset med tanke på hur jobbigt det är uppför där åt andra hållet :)

Frågan är väl hur lång tid det kan tänkas ta.
 
Enda gången som jag åkt Kungsleden på vintern (1992) så åkte jag Abisko-Nikkaluokta. Vi hade då 7 åkdagar samt 1 topptursdag. Vi åkte ganska tidigt, startade den 28:e februari från Abisko. Senare på säsongen blir ju dagarna betydligt längre och föret brukar bli bättre.
 
Jag och en kompis skidar Abisko - Nikkaluokta v. 13. Vi går med stor pulka och tältar med undantag för en natt på stationen vid Keb. Vi har inte plats till fler i tältet men vi går gärna hela eller delar av sträckan i sällskap med fler. Om inte annat kan jag rapportera lite om förhållanden när vi kommit hem i början på April.

God tur!
 
Vilken typ av skidor rekommenderar ni som åkt skidor mellan Abisko-Nikkaluokta? Är det de breda turskidorna som gäller eller ska man ha telemarkskidor och stighudar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirak Skida från Kaitum -Vakkotavare Turskidåkning 6
zoubolo Single Camber Bc Skida Turskidåkning 2
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
Babsan Jämtland Skida sträckan Storulvån - Storerikvollen på en dag? Turskidåkning 2
alexz skida svenska fjällkedjan Turskidåkning 25
123411563 Skida över bottenviken Turskidåkning 31
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.