Skida från Kaitum -Vakkotavare

Vi skall ut på vår sedvanliga tur i slutet av mars. Funderar på att skida mot Kaitum . Jag minns utförsbacken mot Vakkotavre som brant. Även ganska brant ner till Teusajaure. Någon som skidat/tagit sig ner där?/Brita
 
Senast ändrad:
Troligen lite smidigare att gå norrut från Vakkotavare / Vákkudavárre då nedförsbackarna då blir lite flackare.

Skrollar du nedåt så får du se några äldre trådar som är relevanta. Vissa rekommenderar att ta av skidorna i backen vid Vakkotavare.

Thure
 
Senast ändrad:
Från Vakkotavare är det brant uppför. Jag har bara promenerat, med skidorna på ryggsäcken, på skaren en aprilmorgon. Det var lätt. Nedför en aprileftermiddag i sol i lös snö tog längre tid. Backen mot Teusajaure har lagom lutning för fin åkning.
 
Tack för svar. Vi kommer att starta i Nikka och åka Vistasdalen norröver. blir fint att avsluta i Vakkotavre. blir väl en seg tur ner men vi har ju dagen på oss/Brita
 
Det blir två utmanande utförslöpor, det brukar alltid gå att ta sig ned, bara man är försiktig och anpassar sig efter rådande snöförhållanden. Vad som fungerar bäst är svårt att veta i förväg, jag tror jag provat det mesta. Är man orolig för branten ned till Teusa (kortare men brantare än i Vakkotavare) kan man ta skoterleden väster om Kungsleden. Det blir en omväg på 4 km men med något snällare lutning.
 
Kan rekommendera att gå norrut istället. "Korta" men branta uppförsbackar vid Vakkotavare och Teusajaure, som passar bra för hellånga stighudar, och längre sträckor med svagt utför eller platt. Mot söder blir det långa motlut och besvärliga utförslöpor istället. Samma sak med Tjäktjapasset t.ex.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.