Vinterled Vakkotavare - Teusjaure???

Tänkte gå på tur från Vakkotavare - Nikka i slutet på mars. Köpte en karta över området idag och såg att det inte var någon vinterled från Vakkotavare - Teusjaure utan bara en sommarled. Tyckte detta var konstigt i och med att det är Kungsleden. Dessutom börjar en vinterled i Teusjaure och fortsätter norrut. Kolla på STF's hemsida och de har markerat ut både sommar och vinterled mellan Vakkotavare - Teusjaure.

Vad är det som gäller egentligen? Någon som åkt/gått här och vet? Finns det vinterled eller inte (alltså röda "kryss")?
 
2003 fanns inga kryss, förmodligen inte idag heller, utan det är egen orientering som gäller. Vid fin sikt är det inga problem.
 
ja hitta precis lite bilder på internet från den sträckan å de va inga kryss där. orientering är ju enkel, rakt norrut bara, men de får nog bli en annan tur eftersom tjejen ska med på hennes första vintertur. stigningen i början är ju inte alltid skoj heller.
 
Var det mina bilder?
http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/k2003v/index.html

Om du inte är helt grön på orientering tycker jag inte att du ska låta dig avskräckas. I stigningen upp från Vakkotavare tar man det lugnt för det är ju inte så långt mellan stugorna. Ingen anledning att stressa. Sen blir det en backe upp från Teusa också men jag tyckte att min grupp klarade den utmärkt. Förmodligen är det mindre folk i dess stugor än på norra delen av kungleden. Jag säger förmodligen... När vi var där var vi 10 och samtidigt gick en STF-grupp på 12...

Per
 
Ehhh... Ser nu att du faktiskt gått på sommaren så du får väl avgöra själv om backen är för brant eller inte :)
 
snyga bilder. dom går in i mina bokmärken direkt. de va faktiskt en fransos hemsida jag hittade...

jag har bra koll på orientering så de ska inte va nå problem. Det största problemet är att vi ska bo i stuga å har inte med nått tält och att vi bara kommer ha ca 6 timmar på oss att åka 16 km. Kommer fram till Vakota vid 1230 och solen går ned ca 1800. Det ska ju normalt inte vara några problem med man vet ju inte...är det motvind å jävligt å man kör slut kroppen på första backen så kan det kasnke bli tajt
 
Vi övernattade i Vakkotavare så vi hade hela dagen på oss. Enda nackdelen med det, förutom att det tar en dag extra, är att enda vettiga eftermiddagsturen är vägen man ska åka dagen efter.
 
pery; sa:
Vi övernattade i Vakkotavare så vi hade hela dagen på oss. Enda nackdelen med det, förutom att det tar en dag extra, är att enda vettiga eftermiddagsturen är vägen man ska åka dagen efter.

med eftermiddagstur, mena du då teusajaure - kaitumjaure eller vdå? eller vakto - teus?
 
Ett stycke upp i backen bara och sen ner till stugan igen för att laga till all lyxmat vi hade med oss på bussen.

Som vanligt skriver jag lite kortfattat...
 
Inga kryss 2004 heller...

men nån vänlig själ hade satt en massa pinnar i marken istället, och de gick i stort sett hela vägen. Behöver ju inte betyda att de sitter där nu.
IMGP2275.JPG


[Ändrat av mspn 2005-03-01 kl 18:35]
 
hur lång tid?

ni som har skidat dom här första 16 kilometrearna, hur lång tid behöver man på sig ungefär? räcker 6 timmar?
 
Troligtvis behövs tid tills det mörknar, beror på när i mars du åker?! Fast man kan ju alltid göra en alpinstart =D
Ja ja, ha det bäst. Det är MYCKET snö där uppe nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.