Utflykter och alternativa vägar Vakkotavare-Keb

Jag har planer på att skida från Vakkotavare till Kebnekaise. Startpunkten är långt ifrån låst, det kan egentligen bli var som helst längs vägen genom stora sjöfallet.

Någon som har idéer på trevliga utflykter längs vägen, eller alternativa färdvägar? Jag tänkte gå med pulka och tält, så övernattning kan ske vart som helst.
 
Med vinden i ryggen...kanske :)

Hejsan,

Som du säkert redan konstaterat finns det mängder av alternativ och att följa Kungsleden är ju naturligtvis en av dom. Men personligen så föredrar jag att vara lite bortanför X-markeringarna och går du med pulka och tält är det ju möjligt.

Personligen hade jag startat i Ritsem och börjat med att skida upp till och sen genom den magnefika Teusavagge, ner till Teusajaurestugorna. Har personligen inte gått just den sträckningen på vintern, så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur skotertrafiken är i de västra delarna av Teusavagge.

Från Teusajaurestugorna är ett trevligt alternativ att följa Kungsleden i ett gäng km och sen vika av åt nordöst och gå ner mot väständen av Kaska Kaitumjaure via Livamjaure. Härifrån borde det även vara möjligt att bestiga Kårstjåkka om vädret tillåter.

Sen kan man antingen förtsätta i samma rikting och går raka vägen till Nikkaloukta, eller vika tillbaka åt nordväst och ta sig upp så man möter leden till Kebnekaise ungefär vid Unna Jierttas.

Ha en trevlig tur!!

/ Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.