Skida över bottenviken

Hej alla
Jag har fått en ide om ett tokigt äventyr. Det går ut på att skida över bottenviken, från Umeå via Holmögadd till finska skärgården.
Jag har uppskattat Umeå-Holmön till ca 2.5mil och Holmön-Finland till ca 3.5mil.
Detta borde inte vara något större problem. Problemet är följande.
Isrännor, isbrytare och istjocklek
Hur mycket båttrafik går det?
Hur breda kan man tänka sig att rännorna är?
Hur tar man sig över?
Liten gummibåt eller simma med torrdräckt?
Kan underströmmar vara ett problem?
Brukar det vara fruset hela vägen till Finnland om vintrarna?

Är det nån som har några tips/svar eller tycker att det verkar som en rolig ide och vill hänga på så är det bara att skriva.
 
Hej alla
Jag har fått en ide om ett tokigt äventyr. Det går ut på att skida över bottenviken, från Umeå via Holmögadd till finska skärgården.
Jag har uppskattat Umeå-Holmön till ca 2.5mil och Holmön-Finland till ca 3.5mil.
Detta borde inte vara något större problem. Problemet är följande.
Isrännor, isbrytare och istjocklek
Hur mycket båttrafik går det?
Hur breda kan man tänka sig att rännorna är?
Hur tar man sig över?
Liten gummibåt eller simma med torrdräckt?
Kan underströmmar vara ett problem?
Brukar det vara fruset hela vägen till Finnland om vintrarna?

Är det nån som har några tips/svar eller tycker att det verkar som en rolig ide och vill hänga på så är det bara att skriva.


Allt går, men jag är inte sugen :) Detta ska man nog planera extremt noggrant om man ska genomföra.

Liten gummibåt inte helt fel för detta: http://www.groundtruthtrekking.org/blog/?p=57
 
Senast ändrad:
Är nog inget jag skulle rekommendera då rännan (dåliga isen runt ) är ca50-100 m bred med pack is på sidorna men är man nog tokig går allt....
 
Kvarken

Skidade sträckan Vasa - Umeå 8 mars 1966 turretur och jag tror nog att jag kommer att bli den sista som gjorde det. Artikeln om skidningen finns i Vasabladets arkiv i Vasa.
koivu
 
Det var ett par killar som försökte för ett par år sedan. Det gick inte så bra och sjöbevakningen fick plocka upp dem mitt i natten då de flöt runt på ett isflak. Tror det stod om händelsen i foromet för den som orkar leta;)
 
Hej,,

Christer Boucht har åkt sträckan några gånger och skrivit om det ganska detaljerat i en av sina böcker,,minns dock inte i vilken bok det var. Christer har också skrivit andra böcker om äventyrliga tripper han gjort på skidor från Grönland till Canada o många andra underbara turer. Klart läsvärt.:)
 
I brist på övningsfält nyttjade

en äldre kollega till mig bottenviken till övningsfält för sitt Pskkomp. Han fick visst UD på sig efteråt....Men hans soldater talade lyriskt om det på flera Kfön efteråt har jag hört.....
Din ide´ är säkert genomförbar men räkna med att packis är jobbigt och speciellt den delen av den som inte är fastfrysen både vid iläggning och landstigning.
//J
 
Några kompisar gjorde ett försök för ett par år sedan, fick avbryta p.g.a hård vind.. Sku åka från Jakobstad till Lövånger...
 
Christer Boucht har åkt sträckan några gånger och skrivit om det ganska detaljerat i en av sina böcker,,minns dock inte i vilken bok det var. Christer har också skrivit andra böcker om äventyrliga tripper han gjort på skidor från Grönland till Canada o många andra underbara turer. Klart läsvärt.:)

Vill bara påpeka att jag var med Christer Boucht på hans skidtur från Grönland till Canada samt varit med på ett par av hans andra turer.
koivu
 
Inte optimalt

med gummibåt i en isränna. Det kan vara små isbumlingar som man inte kan peta undan. Simma med torrdräkt och att jumpa kanske funkar bättre?

Rätt dag kan det förmodlingen vara en fin tur men det torde vara risk att man blir fast på ett drivande isflak mellan Holmön och finska sidan och den risken torde vara betydligt större nu än på 60-talet.

Att ta sig till Holmön från svenska fastlandet torde däremot vara enklare och har gjorts på senare år på långfärdsskridskor.

Thure
 
Rännornas bredd

kan variera enormt. Det blir ofta breda släppråkar vid blåst i anslutning till rännorna och då kan det vara frågan om åtskilliga kilometrar med öppet vatten. Strömsättningen moturs kan påverka rätt mycket.

Aktuella satellitbilder eller flygspaning samt stabil väderleksprognos torde vara bra förberedelser.

Vid ett stabilt och långvarigt högtryck samt bra isförhållanden i mars-april kanske turen kan genomföras men vindprognosen måste vara bara vindar under 4 m/s och helst ännu svagare.

Hur var isförhållandena och väderförutsättningarna 1966 Hans?

Detta kan förmodligen göras något av de närmaste 10 åren men när är skrivet i stjärnorna.

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.