Kungsleden i januari?

Hej allihop!
Någon som skidat kungsleden?
När är det som bäst, rent vädermässigt. Funderar på att åka upp men kan bara i Januari. Några erfarenheter?
 
Hela eller delar

Sallle; sa:
Hej allihop!
Någon som skidat kungsleden?
När är det som bäst, rent vädermässigt. Funderar på att åka upp men kan bara i Januari. Några erfarenheter?

Jag har åkt delar av Kungsleden, Abisko-Keb, Kvikkjokks-området, ej hela Kungsleden tyvärr.

När är det bäst, rent vädermässigt.
Tja, det beror lite på tycke och smak.
Om du är ute efter att åka i t-shirt så hade jag valt en senare tid...
Men å andra sidan beror det lite på hur tjocktpannben eller hud man har och andra läggningar.

Januari i den övre delen av Kungsleden är oerhört vacker,
härligt ljus, men lite ljus.
Du behöver inte trängas i stugor om du skall bo i stugor.

Vädermässigt kan du räkna med stora temperatursvängingar som för en del människor kan upplevas lite väl stora...

Januari är en underbar tid i fjällen.
 
Låter bra

Det låter bra. Lite kyla skadar inte. Det är mest vindar och nederbörd som oroar mig mest. Blir nog riktigt gött!
 
Håller med!

Jag håller med föregående talare, januari är en härlig tid i fjällen. Lustigt nog är min erfarenhet att de flesta som man träffar på i fjällen den här tiden på året (vilket är mycket få) är tyskar. Det verkar som om många tyskar som vill ge sig av till fjälls gärna gör det under ganska udda tider då de får uppleva ensamheten.

Det som man bör tänka på är vid den här tiden på året är att även om man går mellan stugor är man lämnad åt sig själv. Det finns inga stugvärdar i de majoriteten av stugorna och de flesta dagarna träffar man inte på en människa. Detta kombinerat med de korta dagarna och de mycket lynniga vädret gör att man bör ha med sig ett pålitligt tält. Personligen föredrar jag att hålla mig nere i fjällbjörkskogen då det är möjligt, så att jag slipper att bli fastblåst i någon snöstorm.

En annan sak som man bör vara beredd på är att man ganska ofta blir tvingad att skida fram i väldigt lös snö. Det finns ju knappt ett enda skoterspår att följa. Så långa och breda turskidor kan spara en mycket ont slit. Själ har jag ett par 2.6 meter långa Tegsnäs Rajd med rödträsula som jag är extremt nöjd med.
 
Kloka ord


Mycket kloka ord från Stefan.

En fjälltur i januari är på många sätt en annorlunda upplevelse, för en del på gott och för en del andra på ont.

Betänk verkligen att du är utlämnad, till dig själv av dig själv.

Men å andra sidan hoppas jag att detta är självklart om man fundera över en tur under denna årstid...

Skidtipset av Stefan bör absolut övervägas med tanke på det han säger.
 
Re: Håller med!

undvall; sa:
En annan sak som man bör vara beredd på är att man ganska ofta blir tvingad att skida fram i väldigt lös snö.

Nån som vet om snön är väldigt lös i slutet på februari också? tänkte då kvikkjokk-saltoluokta området som jag tänkte åka sista helgen i februari. har aldrig varit ute så tidigt innan.

Undrade också om nån vet vad temperaturerna (dagtid) brukar ligga på i slutet av feb. i dessa områden?
 
I slutet på midvintern

Det är aldrig lätt att prediktera vilka förhållanden som gäller i fjällen, men med tanke på att medeltemperaturen är lägre i februari än vad den är i december är risken ganska stor för att snön ska vara lös, i alla fall nere i skogen. Man kan ju till exempel nämna att vår lägst uppmätta temperatur vid månadsskiftet feb/mars är -45,8 grader (4:e mars 1973 i Vuoggatjoulme).

Visst är sannorlikheten större att fjällen har haft åtminstone ett par perioder med blidväder större i slutet av februari än vad den är i mitten av Januari, men det är fortfarande för tidigt på året för att man ska räkna med plusgrader under soliga dagar. Dessutom verkar det som om det kommer att bli en snörikt vinter i år. Snödjupet närmar sig metern med stormsteg på många platser i fjällvärlden och man har redan 1,5 meter i Ankarvattnet

/ Stefan
 
jo visst kan temperaturen variera kraftigt å det inte bara i fjällen. i min by så ändrades temperaturen med närmare 50 grader celcius på ett par timmar på nyår för ca 3 år sedan. gick från dryga 40 till närmare plus 5 på kanske 6-12 timmar. hade nog varit värre om det gått t andra hållet.

när du snackar om lössnö vad menar du då? för löst för att åka skidor i eller bara att man sjunker ner 1 decimeter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
vflygare Trafik längst jämtlandsleden i januari? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
D.Karin Häng med till Fulufjället i Januari! Turskidåkning 0
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
jontte00 Dovrefjell i januari Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.