isar längs kungsleden

hej, är det säkra isar så här dags, januari, längs kungsleden från kvikkjokk till abisko. jag tänker på isarna mellan pårte och aktse, aktse och sitojaure, saltoluokta och kebnats samt över teusajaure. är det bara att skida på om man håller sig till vinterledens "normala" sträckning över vattendragen? dum fråga kanske, för den som vet bättre. men jag vet inte själv iaf.

hälsningar sven, snart på tur
 
Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder. Innan dess är det upp till dig själv att avgöra om det är säkert att åka över, några garantier finns naturligtvis inte. Jag skulle gissa att det varit kallare än -20°C i över en månad längs alla vattendragen.
 
Om isarna är säkra nu vet jag tyvärr inte.

Men nedanstående undrar jag över
Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder.
-är det verkligen så? Jag har aldrig hört om någon ismätning under säsong, och skyltar informerar gärna om att färd på is sker på egen risk.
(Däremot har jag aldrig upplevt det som osäkert under säsong, möjligtvis blött o öppet vatten här o var framåt vårkanten ;) )
 

Bilagor

  • IMG_7863.jpg
    IMG_7863.jpg
    36.3 KB · Visningar: 388
På reglerat

vattenmagasin och nedströms kraftverk kan isarna bli osäkra mitt i en köldperiod. Därför kontrolleras sådana leder noggrant. En sådan passage är Saltoluokta-Kebnats över Langas. Tidigare var det Bill Öberg i Björkudden som skötte kontrollerna vill jag minnas. Saltoluokta har ju stängt så här års. Ring Bill för att få besked. Du hittar numret på t ex Eniro.

Övriga passager tror jag är OK men du kanske får mera svar här senare. Regelbundna kontroller tror jag inte sker där. Nån anledning till oro finns knappast fram till och med april.

Thure
 
Några bilder

som visar återkommande öppna partier utanför Saltoluokta. Här har det skett olyckor.

Thure
 

Bilagor

  • saltotelis.jpg
    saltotelis.jpg
    64.2 KB · Visningar: 369
  • saltolulep.jpg
    saltolulep.jpg
    46.7 KB · Visningar: 366
Istjockleken mäts kontinueligt och garanteras under säsongen längs markerade leder.

-är det verkligen så? Jag har aldrig hört om någon ismätning under säsong, och skyltar informerar gärna om att färd på is sker på egen risk.

Nja, det var kanske lite väl kategoriskt. Någon mätning av t.ex. Teusajaur eller jämförbara sjöar görs säkert inte. Som Thure sagt, bara där det anses vara någon risk för svag is (och är inom rimligt avstånd från civilisationen?)
 
Kan lägga till att när man passerar sjöarna mellan Svine/Tjåhke och Sitojaurestugorna är det viktigt att man inte tar samma väg som båten på sommaren, utan följer den markerade vinterledens sträckning, d.v.s. över den breda myrtäckta udden där Ábbmojåhkå rinner ut och sedan gör en lov över Gasskajávrre istället för att åka rakt på. Anledningen till detta är att det per standard är dålig/sprucken is i sundet Gálmme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vårvintertur över isar? Turskidåkning 6
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
majjen Säkra isar på Akkajaure/Langas? Turskidåkning 6
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...