Skriande behov av en pulka!

Re: Paris the expedition sled?

Strykarräven; sa:
Paris?

Har ingen erfarenhet av denna, men planerar att skaffa en. Prisvärd och lätt tycks det mig, särskilt om man inte ska skida så mycket upp- och nedför, då stabiliteten säkert blir ett problem.

Tack för svaret men jag har nog tänkt mig något rejälare. Jag tror det var en sån pulka jag och tjejen såg hängandes efter en bra tärd norrman förra året. Han hade också fixat med VP-rör som någon annan tippsade om. Vi rastade om varandra några gånger i närheten av Sylarna. Jag och tjejen skojade med honom om att det var hans fd. kompis som inte orkat med turen han hade inlindad i presseningen på pulkan. Hursomhelst såg pulkan nästan lika sliten ut som norrmannen. Dvs. båda hade varit med några år. Jag tror den är helt ok m.a.p. hållfastheten.

Fredrik
 
Tack!

Den ser helt ok ut men är lite liten. Jag tror den får anstå tills att det finns nån liten parvel som ska behöva tvingas med ut om den större pulka jag har då är full med prylar.

Fredrik
 
Vägran

Det ser ut som ett bra alternativ om man bara har sin egen utrustning att tänka på. Problemet är att min kära flickvän tycker att "det är roligare att åka om man inte har så mycket packning". Så jag behöver en större pulka...

Tack ändå!
 
Re: Re: Re: Re: Paris the expedition sled?

JonathanW; sa:
Frågan är om den är tillräckligt slit- och stryktålig för att man ska våga packa enbart i den, och lämna ryggsäcken hemma. Pulkan verkar också för stor för att man ska kunna spänna fast och bära den på ryggsäcken i svårframkomlig terräng.
Från http://www.skipulk.com/pulkbook.pdf (handlar främst om ett gediget skackelsystem):

"The same pulk was used as a high speed luge after it had hauled a load to one of the most difficult
of the Colorado 10th Mountain System Huts. Snowbound travelers had created a twisty luge run with a 150 foot drop. Before long, all the hut inhabitants were giving up their plastic sheets and snow shovel sleds and waiting in line for the Paris™ Expedition sled. Only after 25 hilarious luge runs by skiers wearing heavy plastic mountaineering
boots did the first breakdown appear. The heavy plastic boots repetitively being jammed onto the plastic by wipeouts eventually created a 3 inch crack in the plastic. In spite of the crack, the sled has continued to serve without problems for several years since."



Intressant prisbild på Paris-pulkan:
http://www.sportsnett.no 595 nok
http://www.globetrotter.de 35 euro
http://www.rei.com 22 usd

Om någon vill importera (eller ev. bära hem) ett storpack "Amerika-Paris-pulkor" så köper jag gärna en.
 
tigertamjaren; sa:
I Sarek stötte jag en gång på några tyskar som hade packat all sin utrustning i plastkassar som de nödtorftigt hade stuvat i en vanlig barnpulka. Som draganordning använde de några snören / linor. Vet inte om de nånsin kom ut ur Sarek igen, men det såg inge vidare ut.

Mötte en gång en engelsman i fjällen, utan ryggsäck. Han hade all utrustning i ett gäng plastpåsar som han bar med händerna!
Armarna hängde till knäna men leendet gick från öra till öra.OK, detta inlägg hör inte direkt ihop med tråden men jag kunde inte låta bli.
 
Re: Re: Re: Re: Paris the expedition sled?

ekis; sa:
Jag funderade själv på om inte Globetrotters variant skulle vara bra eftersom den har ordentliga infästningar för att sätta linor och remmar i. Inte så dyrt som en "riktig" pulka.

JonathanW; sa:
Men menar du att du får hem en pulka från Tyskland för totalkostnad 350 kronor? I så fall verkar det prisvärt. Jag trodde däremot att du fick betala 350 för pulkan, och ungefär detsamma för frakten. 700 för paris-pulkan tycker jag inte alls är prisvärt.

Jag ser i profilerna att vi nog bor i Göteborg alla tre. Får jag föreslå att vi gör ett gemensamt inköp från tex. Globetrotter (enklare innom EU) och delar på fraktkostnaden? Är ni intresserade? Någon annan i Göteborg?

Edit:
Testade att lägga tre pulkor i Globetrotters varukorg.
"Versandpauschale beträgt:
Inland: 2,45 EUR
EU-Ausland: Länderabhängig 7,60 EUR bis 17,75 EUR"
Borde betyda 6 euro var i fraktkostnad.

[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-17 kl 18:47]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paris the expedition sled?

JonathanW; sa:
Lasse Nilsson; sa:
...
Intressant prisbild på Paris-pulkan:
http://www.sportsnett.no 595 nok
http://www.globetrotter.de 35 euro
http://www.rei.com 22 usd

Om någon vill importera (eller ev. bära hem) ett storpack "Amerika-Paris-pulkor" så köper jag gärna en.

Ja i så fall blir priset bra, och då är jag också intresserad.
Jag är också med. Men, ni tror inte det är värt att ta dem från Globetrotter för 35 E istället, så slipper man tullar mm oförutsedda utgifter? Eller ska vi göra en räd tvärsöver atlanten?

/A.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Paris the expedition sled?

Strykarräven; sa:
Jag är också med. Men, ni tror inte det är värt att ta dem från Globetrotter för 35 E istället, så slipper man tullar mm oförutsedda utgifter?
Jag gissar att du postade innan du såg mitt inlägg? Håller med dig om USA vs Tyskland.

Du bor en bra bit från Göteborg om jag fattat rätt? I så fall blir nog inrikesfrakten nästan lika dyr som direktfrakten från Tyskland. Tänker jag fel?

Edit: Lustig timing!
 
Sambeställning Globetrotter

En sambeställning av Paris-pulkor till Göteborg är jag gärna med på. Frakten var billigare än jag trodde (och inte orkade jag kolla upp det heller =)), 6 euro per person är ju kanon.

Om vi ska styra upp det här, vilka Göteborgare är med? Räkna med mig.

Strykarräven du ville vara med, men hur ska vi i så fall göra med din pulka?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.