Skriande behov av en pulka!

Re: Re: Re: Re: Sambeställning Globetrotter

Strykarräven; sa:
Min otvungna och trogna vänskap för all framtid i nöd och lust? Din egen vikt i ris?
Min vikt i ris låter bra men det blir nog för tungt att släpa hem... ;)
Behöver du husrum eller så i samband med loppet skulle det kunna vara en variant. Har som du förstår ont om slantar, och det vore trevligare med någon sorts tjänst. Kom med förslag, jag är sällan omöjlig!
Jag får kolla närmare på tidtabellerna och hur det är smidigast att resa. Jag tror nog att jag måste ta mig till Vindeln på lördagen och sedan behöver jag ta mig från Robertsfors till Ume (och tåget) på söndagen. Hur överlämningen av en pulkan skulle kunna ske är än så länge höljt i dunkel med de förutsättningarna men tåget kanske kör genom Ume som det gjort ibland förut?
 
pulka

Är det jag som är pulksnubben??????

Har sett att jag fått svar på inlägg men inte hittat det, ber om ursäkt i såfall.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Sambeställning Globetrotter

haskell; sa:
Jag får kolla närmare på tidtabellerna och hur det är smidigast att resa. Jag tror nog att jag måste ta mig till Vindeln på lördagen och sedan behöver jag ta mig från Robertsfors till Ume (och tåget) på söndagen. Hur överlämningen av en pulkan skulle kunna ske är än så länge höljt i dunkel med de förutsättningarna men tåget kanske kör genom Ume som det gjort ibland förut?
OK, låter krångligt. Hör av dig till mig när du vet, kan även prova att ringa på 070-4958229.
 
Tack för tipset!

hej
och tack för tipset om försvarets träpulkor på ÖB....du räddade min vinter!

Eftersom det för tillfället är ebb i min börs, och jag förgäves sökt efter ett billigt alternativ till de nya 4000- kronors pulkorna, så kom ditt förslag som en skänk från ovan.......

Jag ringde till närmaste ÖB och Javisst hade de pulkor, så jag har precis varit och köpt mig en.

Visst är den lite tung, men den passar perfekt för mina ändamål.......
 
Re: Pulk-bok

Vandrare; sa:
Har inte orkat läsa hela tråden, kanske har någon redan länkat upp denna?
Jo, det finns en länk till den på sidan 2, men bara som referens till en åsikt om Paris-pulkans hållbarhet.


Har du erfarenhet av något hembyggt skackelsystem? Jag tvekar på hur mycket tid jag ska lägga ner på skacklarna. Just nu prioriterar jag lättbyggt högre än topp-prestanda.
 
Jaha, då står den här i vardagsrummet.

Vinterviddernas ödsliga storhet, snöflingors dansanta grace och den rytande obändiga vinden - allt detta fångat i ett konstverk av orange plast. Vad är Nike från Samothrake mot Paris the Expedition Sled? Aldrig har ni skådat sådan skönhet.

Tack allihop som varit med på sambeställningen, särskilt Lasse N som organiserade, samt Fredrik Granlund som drog med badbaljan upp till Umeå. Hoppas du får medvind och medlut hela 7-mila!

Roligt att se att "syndikatet" fungerar. Som i Hellers "Moment 22": Alla har en andel, så alla tjänar på det. Kanske ska göra fler sambeställningar i framtiden?

Ser fram emot bra förslag på hur man syr kapellet, och fixar bra draganordning. Tror det fanns en sån tråd någonstans, ska söka i eftermiddag.
 
Strykarräven; sa:
Jaha, då står den här i vardagsrummet.

Vinterviddernas ödsliga storhet, snöflingors dansanta grace och den rytande obändiga vinden - allt detta fångat i ett konstverk av orange plast. Vad är Nike från Samothrake mot Paris the Expedition Sled? Aldrig har ni skådat sådan skönhet.

Tack allihop som varit med på sambeställningen, särskilt Lasse N som organiserade, samt Fredrik Granlund som drog med badbaljan upp till Umeå. Hoppas du får medvind och medlut hela 7-mila!

Roligt att se att "syndikatet" fungerar. Som i Hellers "Moment 22": Alla har en andel, så alla tjänar på det. Kanske ska göra fler sambeställningar i framtiden?

Ser fram emot bra förslag på hur man syr kapellet, och fixar bra draganordning. Tror det fanns en sån tråd någonstans, ska söka i eftermiddag.
Ahhh, härligt.
Jag hämtade min häromdagen, pryder rummet här nu. Vackrare orange plast får man leta efter.

Jag kommer nog köra på modellen med ryggsäcken i pulkan, tänker mig att ryggsäcksregnskyddet kan funka som kapell då. Draganordningen är det värre med, men jag funderar på att köra med bara dragrep tills vidare. Men meddela gärna hur ni gör med skalmar, jag är väldigt intresserad av tips! Standardtipset är väl VP-rör, men det finns säkert bättre alternativ.
 
Paris sled

Förra året hade jag en sådan pulka köpt från globetrotter på en tur i Kebnekaise området. Jag drog 6mm repsnöre genom alla öglorna och genom två VP-rör (Biltema) som korsades bakom ryggen. I korsningen surrade jag ihop rören med gummi från en cykelslang. Detta fungerade förvånansvärt bra. Som sele använde jag en alpin ryggsäck och fäste skaklarna med karbiner direkt i avbärarbältet (på respektive sida). Genom att korsa skaklarna får man avsevärt bättre styrsel. Jag byggde också in lite fjädring i systemet med hjälp av gummicord, detta fungerade lite halvdant. Uppskattar att vikten på pulka med last var ungefär 40kg, mer än så ska man nog inte lasta. Det är viktigt att lasta med låg tyngdpunkt eftersom pulkan är rätt vinglig. På skrå är svårt att gå, på raksträcka eller ännu hellre lite lätt uppför är den perfekt. I branta utförsbackar är det bara att ta fart så att man är framför pulkan hela tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.