I akut behov av turförslag!

Kan någon hjälpa mig med ett turförslag med kort varsel?

Mina goda schemaläggare har försett mig med ett delikat problem: Sannolikt får jag möjlighet att snika iväg från skolan 6-7 dagar med start onsdag 16/2, en chans jag inte tänkte gå miste om.

Min fråga till den samlade kunskapen på Utsidan är: Var får jag lättast tillgång till fjällvärlden med så kort ressträcka som möjligt? Eftersom jag vill hinna med så många utetimmar som möjligt önskar jag lite "tidsgeografisk effektivitet", dvs området måste vara nåbart med buss/tåg både vid "ingång" och "utgång", och snabbt ska det (helst) gå.

Jag bor i Umeå, vilket spelar viss roll. Tänkte mig en tur på skidor, sannolikt turskidor av grövre modell (ej telis dock). Tält, sovsäck, mat etc är inget problem.

De områden jag ser som lätta att nå är Jämtlandsfjällen kring triangeln, Västerbottensfjällen (förslag på tur!?!?!?) samt givetvis norra delen av K-leden från/till Abisko, som dock kräver en evighetslång resa med tåg.

Finns det något hopp för min tur?

mvh

/A.
 
Tycker Jämtland låter som ett vettigt val. Inte superlång iväg och hyfsat lätttillgängligt.

Skulle isåfall gå turen:
Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna(-Blåhammaren)-Storulvån.

Vägen förbi Blåhammaren kan slopas om tiden blir knapp, den är ändå ingen riktig hit. Eventuellt skulle du kunna gå in en bit i Norge efter Sylarna, men exakt hur det skulle se ut kan jag inte svara på på rak arm.

Låter riktigt trevligt iallafall, hoppas du kommer iväg!
/Harald
 
Vindelfjällen

Hejsan!

Om jag bodde i Umeå och var beredd på att bo i tält skulle jag helt klart satsa på Vindelfjällen om kort restid var av intresse.

Jag har själv bara gjort en tur i området och det var på sommaren men det var helt klart en tur som gav mersmak. Den gången startade vi en 3-4 mil nordväst (jag tror byn hette Strimasund) om Hemavan och gick rakt norrut in i naturreservatet. Sen följde vi i princip den Norsk/Svenska gränsen i ett par dagar, svängde sen rakt österut i lite drygt 1 dag och föjde sen dalen ner mot Tärnasjön (kommer inte ihåg namnet på den dalgången) till vi hamnade rakt väster om Strimasund. Sen var det bara raka vägen tillbaka.

Nu finns det massor av fina turer i området, men om snabba och enkla transporter är prioriterade skulle jag välja att utgå från Hemavan och om vädret tillåter kanske börja med att besöka Syterskalet. Väl på andra sidan skalet ligger hela naturreservatet framför ens fötter.

God tur, Stefan.
 
Kungsleden...

Vad tror ni om vindelfjällen - Kungsleden (Ammarnäs - Hemavan)? Någon som åkt där och har synpunkter?

Kanske en trist sträcka, men jag tänkte försöka lägga in någon avstickare från leden. Hur är det med skotertrafik på leden?

/A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AJOP Turtips, akut! Turskidåkning 6
Freud Skriande behov av en pulka! Turskidåkning 67
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
monterey Turförslag i Abiskofjällen Turskidåkning 7
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
helmutlotti Turförslag södermanland Turskidåkning 4
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
sara_31 Turförslag norra Västmanland Turskidåkning 3
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
gynner Turförslag början av maj Turskidåkning 9
Norris Turförslag i Fulufjället Turskidåkning 0
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
rannug Turförslag i ödsligt fjällnära skogsområde? Turskidåkning 1
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Jonas.O Turförslag Norefjell? Turskidåkning 0
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
rony Turförslag Turskidåkning 1
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.