Turförslag i Norge?

Skall oxå till NOrge, i jan / feb

Vill hitta en bra tälttur för fyra dagar, helst med bra komunikation via bil från Göteborg.
 
Jotumheimen

Mitt tips:

Åk till Spiterstulen. Parkera där. Möjlighet till tur
Leirvassbu eller Glitterheim. Övernatta där och ni har tre fyra oförglömliga dagar.
Åk inte över påsken. Då är ALLA norrmän där.
Passa på att ta skidorna till Galdöpiggen också. Högt
och frisk luft
 
Spiterstulen - februari???

Bra tips om spiterstuhlen, jag har varit där många gånger under sommaren, men inte vintertid - vet någon om det går att ta sig upp dit i februari?? man vill ju inte åka upp dit för att konstatera att det inte går att ta sig upp till stationen. Jag vet att stationen inte är öppen i februari, så åjag misstänker att det är dåliga odds....

/PEter
 
Tur till Fjærland.

Hejsan derolaf & PeterPan

Jag ville bara föreslå er att resa till fjærland. Ett trevligt lugn fjordsamhäll av 300 invånarer. Det som är bra där är att ni har tillgång till höga fjäll, telemark åkning, långfärds skidåkning över glaciären eller spåren, fjorden (fiske)och tält möjligheter. Själv har jag jobbat som glaciär och fjällguide i området i 7 år och darför vågar jag att säga att Fjærland har allt på samma plats. Gläciär armar finns också tillgängliga för besök, tyvärr glaciärvandring och sådant är slut för säsongen. Annars är ni välkomna nästa år fr.o.m juni månad.

Sänder er länkar värd att besöka för att besvara era frågor.


http://www.fjaerland.org
http://www.bre.museum.no/infono.html
http://www.bre.museum.no/fotono.html
http://www.fjordnorway.com/


GOD TUR GRABBAR!!!
// Andres
[Ändrat av admunsen 2002-12-06 kl 01:05]
 
Norge lockar!

Jag har under en längre tid undersökt möjligheterna i Norge. Det värsta är inte att hitta trevliga turer utan att ta sig dit. Sedan man drog in nattåget till Oslo blir det svårt att ta sig med allmänna kommunikationer på rimlig tid. Jag har inte så stor lust att köra upp till Spiterstulen på vintern! Jag har nu hittat en expressbuss från Stockholm http://www.nor-way.no som är rimligt billig. Sedan kan ma ta sig vidare till Otta och landa där en tidig morgon efter ca 16 timmar på bussen. Därifrån är det möjligt att ta sig till Mysuseter med hyrd minibuss (vi är 10 i vår grupp). För minibuss kontakta sel.rondane@online.no Från Mysuseter kan man ta sig till Rondvassbu på skidor och då är man mitt i Rondane, enligt min åsikt ett av de finaste turområdena i Norge. http://www.rondane.info/ Därifrån kan man gå turer till olika stugor betjent eller ubetjent som det heter, beroende på tidpunkt mm. I området finns en hel del s.k. kvistede ruter från slutet av februari framåt.
Närmare uppgifter om allt detta på norska turistföreningens hemsida http://www.turistforeningen.no/
Det verkade vara betydligt svårare att ta sig till Jotunheimen. DNT har bussar från Oslo på lördagar runt påsken, men då blir man tvungen att övernatta i Oslo, och man kommer till Gjendesheim med denna buss. Med lite mer tid och pengar kan man komma till Lom, där man kan ta taxi till Spiterstulen. Det är ju en fantastisk utgångspunkt för massor av turer, men det är svårt att få till en rundtur om man vill bo i stuga.
Om någon känner till andra sätt att någorlunda bekvämt och billigt ta sig till norska turområden är jag tacksam för tips!
Go tur!
\C
 
Re: Spiterstulen - februari???

PeterPan; sa:
Bra tips om spiterstuhlen, jag har varit där många gånger under sommaren, men inte vintertid - vet någon om det går att ta sig upp dit i februari?? man vill ju inte åka upp dit för att konstatera att det inte går att ta sig upp till stationen. Jag vet att stationen inte är öppen i februari, så åjag misstänker att det är dåliga odds....

/PEter
Jag har kört till Spiterstulen i februari vid två tillfällen. Första gången hade vi tur, det var en skola som var där på "friluftsvecka" och gick på tur och därmed kunde vi också komma fram. Året efter var bommen stängd några kilometer från Spiterstulen och vi fick reda på att det inte skulle öppna förrän till Påsk. Om jag skulle åka till Jotunheimen i februari igen skulle jag åka till Turtagrö (Hurrungane) eller Krossbu (Storebjörn m.fl) där chansen är större att man kommer fram.

Lycka till!
 
Tur til Norge

En tur til Rondane kan anbefales !! Men når du er i Oslo kan du også ta "Bergenstoget" til f.eks.Finse
Derfra går du sydover til Hardangervidda eller nordover til Skarvheimen.
Hilsen S.R.Oslo
 
Påske er bra, men...

Påsken i Norge er jo flott, men jeg har et enda bedre tips:
Fjellet i Norge på våren er helt fantastisk!
Skiturer når det er varmt og godt, må bare oppleves.
Jeg gikk i år (og flere andre år) fra Finse (det går tog dit), over Hardangerjøkelen, derfra til Remesdalsseter. Dagen etter opp igjen og ned til OSA. Da opplever du fruktblomstringen i Hardanger, og er du rimelig heldig kan du gå KUN i kortbukse hele vegen. Det gjorde vi i år, og det var vel den beste skituren jeg har hatt noensinne. Og jeg har gått mye i fjellet.
Og går du 17. Mai, kan du oppleve 17-maifeiringen til oss nordmenn på isbreen Hardangerjøkelen. I år var det 2500 mennesker der! På ski.

Prøv norske fjell på ski om våren.
 
Tack för norska inlägg

Tack för norska tips. Jag samlar på dem! På något sätt är dom norska fjällen så svåråtkomliga för oss. Kan det bero på att norrmännen är så väl införstådda med seder och bruk i sina fjäll och att vi inte alltid förstår nomenklaturen på norsk (betjent, selvbetjent, kvisteruter) och för att man uppger alla turers längd i timmar i stället för kilometer som vi är vana vid. Sedan är det förstås det där med resorna. Det är också otroligt synd att norrmännen är så bundna till påsken. Dom flesta hytter är bara öppna precis kring påsk och då är det trångt! Jag skall tänka på det där med Finse! Jag tar gärna fler tips!
\C
 
tack jag skall fundera på rondane med, annars lutar det nog åt beitostölen

fast det vore roligt med spiterstuhlen + galdhöpiggen i februari!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
monterey Turförslag i Abiskofjällen Turskidåkning 7
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
helmutlotti Turförslag södermanland Turskidåkning 4
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
sara_31 Turförslag norra Västmanland Turskidåkning 3
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
gynner Turförslag början av maj Turskidåkning 9
Norris Turförslag i Fulufjället Turskidåkning 0
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
rannug Turförslag i ödsligt fjällnära skogsområde? Turskidåkning 1
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Jonas.O Turförslag Norefjell? Turskidåkning 0
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
rony Turförslag Turskidåkning 1
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
mojson Gruppresor Norge Turskidåkning 6
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Kondoren Turtips sökes pga snöläget i Norge Turskidåkning 8
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
utesälen Skidtur i södra Norge? Turskidåkning 2
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Sandra W Turskidning i Norge Turskidåkning 5
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
160270 Hyra turskidor i norge (norefjell) Turskidåkning 0
snurr Planleggingskart - Norge Turskidåkning 0
vandring Snödjupskarta över Norge Turskidåkning 1
ricke 4-5 dagars skidtur i Norge? Turskidåkning 2
adventure_transport Turer i Rondane-Norge? Turskidåkning 6
PeterOom BOKTIPS NORGE? Turskidåkning 5
i4lean Storlien->Sylarna via Norge? Turskidåkning 1
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.