Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder

Jag söker tips på skidturer mellan stugor i södra Norge där avstånden mellan stugor är runt 10km och där helst lederna är permanent markerade. De relativt korta etapperna är till för att slipa ha ett uttråkat barn i pulkan och för att kunna göra annat under dagen.

Det finns ett område söder om Kongsberg som uppfyller dessa krav och det är Skrimfjella (http://ut.no/tur/2.4026/), men det är tradigt att åka till samma ställe så jag skulle behöva tips på andra ställen.

ANDERS

Hej Anders!
Vet ej om frågan fortfarande är aktuell och hur långt söderut ni letar efter en tur. Vi har gjort 2 turer i Huldreheimen någon timma nordväst för Lillehammer där dina önskemål delvis är uppfyllda även det kan bli 14 km någon dag också:
http://ut.no/tur/2.1251/
Inte permanentstakat men bra kvister och åtminstone i påskveckan var det skooterkörd båda gånger när vi var där. Inte var det mycket folk heller, alltid lediga platser i stugorna. Att ställa bilen vid Finbölesetra är dyrt, andra gången körde vi till Espedalen där vi bodde natten innan turen och kunde ställa bilen där.
floma

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset! Frågan är ständigt aktuell!

När jag inte fick några svar så tänkte jag bredda frågan till att inkludera ställen där man kan göra dagsturer från samma stuga/fjällstation/vandrarhem i mellersta sverige och södra norge. Du kanske har några tips på sådana ställen också?

ANDERS

Vi är inte bra dagsturåkare, föredrar langtur men "barnen" tycker själva inte att de är barn längre (14 och 16 år).

Gick en veckotur mellan Rondablikk och Hafjell norr om Lillehammar nyss, trevliga stugor som säkert skulle kunna vara en trevlig bas med barn. Vi hade samtliga 5 DNT stugor för oss själva (vecka 7). Kolla på ut.no: Gråhögdbu, Jammerdalsbu, Vetåbua, Djuplsia. Ffa de första två är mysiga, man kan inte bilar ända in men rätt nära.
I Sverige kanske Grövelsjön? Ska dit över påsk för en runda i Rogen nationalpark och Femundsmarka. Tyckte dock att deras priser var väl dryga varför vi bor hos grannen.
F

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips