Skidturer under påsken med barn i Norge?

Efter flera år av påskfirande i Funäsdalsfjällen har vi ledsnat totalt på skoteråkandet. Lagar och regler följs inte och ljudmiljön gör mig förtvivlad.

Nu vill min familj fira påsk utan skotrar och funderar på Norge.

Var kan man bo bra och äta gott på hotell med småbarn, tonåringar och vuxna samt göra dagsturer i fjällmiljö i Norge?

Vi har de senaste åren bott på Bruxvallarnas fjällhotell och kan betala vad det kostar med hög standard på framförallt maten! Vi gillar mat...

Finns det något motsvarande område i Norge där man kan göra korta turer med barn (<=15km) eller turer utan barn (<=40km) och där det finns stugor med servering och toalett (dass) på fjället?

Viktigt är också att man kan ta sig dit från Stockholm utan att behöva köra 90 mil bil på vinterväg. Tåg och flyg är trevligare.

/Skoterhata... eh.. mindre skotervänlige Martin
[Ändrat av marf 2006-04-18 kl 16:22]
 
Synd att jag kommer så sent!

Det var det jag visste, folk känner inte till Norge. Var på tur i Norge strax före påsk och har gjort en berättelse på vår hemsida http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna Här beskriver jag bl.a. Spiterstulen ett fantastiskt familjeställe, som har öppet även utanför påsktiden. Lätt att nå, speciellt om man kör bil, mycket barnvänligt och trevligt. (Dom har t.o.m. simbassäng!)
C.
 
Inför samma regler för skoterkörning som i Norge! Jag mötte en skoter 1 km från toppen på Kebnekaise för några vintrar sedan, skoterturister alltså... Befolkningen i Nordland, Troms och Finnmark verkar förstått att man kan vistas i naturen utan skoter eller hålla sig till skoterlederna när man nu kör skoter.
 
Vi har bara haft påskturen i Norge sedan sonen föddes, pga skotereländet.
Vi har bott i en hytta i Trollheimen, den låg 6 km från parkeringen (vet inte namnet). Vi har bott i Memerubu i Jotunheimen, kompisar har bott i Glitterheim. I år var vi i Svuckuriset, nordväst om Grövelsjön. I Jotumheimen kan man köra bil till bl a Gjendesheim och Spiterstulen.
De hyttor som inte ligger vid bilvägen kan man få transport till. Många hyttor har några transporter/vecka som man kan få åka med (åtminstone barnen+en vuxen). Skjutsen har arrangerats av stugan eller så har de tipsat om en officiell skjutsare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögumman sällskap på skidturer Turskidåkning 2
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
Arne L Skidturer nära Stockholm. Turskidåkning 0
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
johan5588 Vindsäck för skidturer...? Turskidåkning 6
Kalle Sigurd Kvanndalen under mellandagarna Turskidåkning 0
Gråbuse Fjällstuga/boende i Ramundberget under vintern? Turskidåkning 2
-Ruff- "snögaranti" under mellandagarna? Turskidåkning 5
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Moltebaer Mårmapasset under vintern? Turskidåkning 9
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
Arctic Fox Klibbar under skidorna. Turskidåkning 6
flierman Turskidor under 2000? Turskidåkning 11
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
Maurits Tura under Kristi flygare + nationaldagen Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
pzac Sällskap i Grövelsjöområdet under påskdagarna? Turskidåkning 0
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
D Har undvika att det bygger under stighudar? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
klasback Turtips för påsken, bussresa! Turskidåkning 2
Pelle Å Jämtlandsfjällen, 10 personer, påsken 2004 Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.