Turförslag början av maj

Hej

Vi är ett gäng som försöker komma iväg några dagar varje vår.

I år kan vi dock ej komma iväg förrän i slutet av april början av maj.
Vi hade tänkt åka 1-4 maj, planerat var att åka en rutt uppe i Abisko.
Men snöförhållandet är då tydligen osäkert mellan Abisko och Abiskojaure.

Då det är omöjligt för mig att komma iväg tidigare på grund av barnleverans funderar jag på alternativen.

Behöver tips och hjälp för att få ihop en tur. Helst en rundtur mellan stugor men även en tur baserad på dagsturer får väl duga så sent på säsongen.
Jag har funderat på Norge men har dålig koll på var snön finns denna tid på året.

Alltså tar gärna emot förslag på 4-5 dagars turer i början på maj. Helst skall de gå att ta sig dit hyfsat enkelt vi bor i Stockholm, Sandviken och Umeå.

Hälsningar Jonas
 
Jämtlandsfjällen?

Hej
I år kan vi dock ej komma iväg förrän i slutet av april början av maj.
Vi hade tänkt åka 1-4 maj, planerat var att åka en rutt uppe i Abisko.
Men snöförhållandet är då tydligen osäkert mellan Abisko och Abiskojaure.

Alltså tar gärna emot förslag på 4-5 dagars turer i början på maj. Helst skall de gå att ta sig dit hyfsat enkelt vi bor i Stockholm, Sandviken och Umeå.

Hälsningar Jonas

Nu är det bästa givetvis att hålla så många dörrar öppna så länge som möjligt, men ett område där det alltid brukar finnas kvar snö runt första Maj är västra Jämtlandsfjällen. Och just nu är det ju mest snö i landet i just storlien enligt SMHI's mätningar. Så en rundtur med start och stopp i storuvån kan ju vara ett alternativ.

I Norge är det väl främst Jotunheimen som känns som ett alternativ så sent på säsongen. Där borde det helt klart finnas mängder med snö kvar i de inre delarna i alla fall.

/ Stefan
 

avslutad210712

Gäst
kring Riksgränen brukar det vara gott om snö.

Nackdelen om man vill göra en rundtur i det området är att det inte finns alltför många stugor att övernatta i, åtminstone inte på den svenska sidan. Har ingen aning om hur det ser ut på den norska.
 
Jo Storulvån är kanske ett alternativ.
Vi var dock där ifjol i slutet av april, runt 25 april och fick bära pulka och skidor bitvis.

Men som sagt det gäller kanske att ha dörrarna öppna.
Tänkte mest kolla av om någon hade koll på Norge.

/Jonas
 
En gång för 20 år sedan när det var ont om snö i Abisko tog jag tåget mot Riksgränsen, hoppade av en station innan Riksgränsen och skidade sedan in mot Kungsleden. Om jag kommer ihåg rätt kom jag in på Kungsleden vid Alesjaure. Den leden var det betydligt mer snö på än den via Abisko. Antar att detta antagligen stämmer nu också. Det var ett tag sedan så jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på stationen men det borde vara hyfsat lätt att ta reda på. Dock blir det en lite längre tur än 4-5 dagar då du måste fortsätta till Nikkaloukta om du inte ska traska tillbaka till Abisko.
 
En gång för 20 år sedan när det var ont om snö i Abisko tog jag tåget mot Riksgränsen, hoppade av en station innan Riksgränsen och skidade sedan in mot Kungsleden. Om jag kommer ihåg rätt kom jag in på Kungsleden vid Alesjaure. Den leden var det betydligt mer snö på än den via Abisko. Antar att detta antagligen stämmer nu också. Det var ett tag sedan så jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på stationen men det borde vara hyfsat lätt att ta reda på. Dock blir det en lite längre tur än 4-5 dagar då du måste fortsätta till Nikkaloukta om du inte ska traska tillbaka till Abisko.

Det måste vara leden från Katterjåkk söderut längs Norska gränsen du menar. Det är välbesökt av skoterfolket på vintern så det borde finnas fina spår.

/M
 
Varför inte Kebnekaise?

Från Nikkaluokta kan ni gå i nordvästlig riktning upp på högplatån Tjeuralako och upprätta basläger i Tarfala.

Med bara fyra dagar kan ni också göra rundtur i Riksgränsenfjällen via en kombination av norska och svenska stugor.

Riksgränsenfjällen är snösäkra i slutet av maj och ofta in i juni

Thure
 
Hytter i Narvikområdet.

Det er nesten samme antall hytter i Narvik-fjellene på norsk side som det er på svensk. Du finner et oversiktskart her http://www.narvikfjell.no/pages/Hytter.html

Det er noen år siden jeg gikk der selv, men det jeg husker fra den gang er at de norske hyttene er vel så koselige og velutstyrte som de svenske. Se bilder her http://www.narvikfjell.no/pages/cainhavagge.html

I tillegg er de mye billigere. Sist jeg lå på NOT-hytte for to år siden mener jeg at jeg betalte 100 kroner pr person/natt. Du må bare være medlem av Svensk turistforening eller DNT for å få medlemspris. Husk at hyttene er låste med DNT sin standard nøkkel http://www.narvikfjell.no/pages/Nokkel.html

Et siste argument er at siden det er generellt forbud mot skoter i Norge så er det mye mindre motorisert ferdsel langs løypene der. Nå skal dere gå i mai, og da er det også mange steder i Sverige innført restriksjoner på skoterkjøring. Om det gjelder ved Abisko vet jeg ikke, du får spørre ved turiststasjonen der, de vet sikkert.

Det er i alle fall sne nok til langt ut i juni, garantert. Du finner alt om vær og føre på denne siden, du får soome deg inn på kartet og bruke knappene til venstre.http://www.senorge.no/mapPage.aspx

God tur Hilsen Otto
 

avslutad210712

Gäst
Det måste vara leden från Katterjåkk söderut längs Norska gränsen du menar. Det är välbesökt av skoterfolket på vintern så det borde finnas fina spår.

/M

Åkte där för två år sedan och visst är det kanon att åka där (även om det nu egentligen inte är några spår förutom efter skotrarna)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
monterey Turförslag i Abiskofjällen Turskidåkning 7
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
helmutlotti Turförslag södermanland Turskidåkning 4
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
sara_31 Turförslag norra Västmanland Turskidåkning 3
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
Norris Turförslag i Fulufjället Turskidåkning 0
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
rannug Turförslag i ödsligt fjällnära skogsområde? Turskidåkning 1
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Jonas.O Turförslag Norefjell? Turskidåkning 0
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
rony Turförslag Turskidåkning 1
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4
MariaairaM Början av juni Turskidåkning 3
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2
peter1969 Vindelfjällen i början av maj? Turskidåkning 4
jesperj Vasaloppsträning i slutet nov/början dec? Turskidåkning 4
jonsa Ressälskap i början av april till Kebnekaise! Turskidåkning 7
Topptur med telisar i början av juni ? Turskidåkning 0
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
josia Sylarna-Helags i april/maj Turskidåkning 5
ErikThorsell Skidor Luleå skärgård i Maj? Turskidåkning 5
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bergochcykel Skidtur i April-Maj Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.