Början av juni

Hejsan!
Är student och tyvärr fastkedjad i storstaden tills efter sista tentorna i början av juni. Har galen turabstinens och ett grymt sug efter en vintertur!

Har någon gått på skidor i början av juni? Tänker mig första eller andra veckan, vara ute en dryg vecka med tält.

Förstår att risken för både rutten snö och "vatten ovanpå isen" är rätt hög, om det ens finns snö kvar. Planen blir nog tyvärr att gå mest på skidor, men att ett par kängor åker med i säcken ifall det är för långa partier med barmark..

Har studerat friluftsliv och ser mig som en relativt van vandrare/skidare, turer i oledad terräng är absolut inga större problem.

Min spontana tanke är att röra sig runt Abisko, kanske gå i en loop över till Norge och ut vid typ Katteratt eller nått. Har varit i Abisko i mitten av maj för några år sedan på skidor och det funkade fint, då låg även isarna kvar nog att gå säkert på.

Så, har någon varit ute första eller andra veckan i juni? Har ni tips på nån tur somna tror passar bättre då? :)
 
Högt upp, långt väster ut...

Hejsan.

Som du säkert redan vet skiljer det sig jättemycket från år till år hur snöläget ser ut i början av Juni. Vissa år är det i princip barmark över allt och andra (som 2015 t.ex) finns det massor av snö kvar. Men bäst odds för att kunna gå på tur är på hög höjd och långt väster ut.

Riksgränsenfjällen som du är inne på är ett bra alternativ. Men kan du tänka dig att bege dig till Norge finns det områden där det normalt faller mycket mer snö än kring Riksgränsen. Saltfjället är ett exempel. Annars brukar det även vara gott om snö i västra delen av Jotunheimen och gissningsvis ännu mer i Breheimen som ligger väster om Jotunheimen.

/ Stefan
 
Tack för tipsen!
Har absolut funderat på Norge, men det som begränsar mig är att det helst ska vara relativt lätt att ta sig med någon form av kollektivtrafik.
-Abisko med omnejd är ju oförskämt smidigt med tåget!

Ska helt klart se hur man tar sig till Breheimen, kul med något nytt! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.