Turförslag i Jämtlandsfjällen

Istället för en rundtur i Jämtlandsfjällen i början av april så tänkte jag slå mig ner några nätter i antingen Lunndörrstugan eller Stendalstugan (trevliga stugor) och ha dom som bas för dagsturer.
Har någon några förslag på lämpliga dagsturer, inklusive lättare toppturer, med dessa stugor som bas. Jag tar tacksamt emot förslag på annat lämpligt basläger, dock inte fjällstationerna.
 
Är ju "tvungen" att svara lite i alla fall eftersom jag besökt Lunndörrsstugan och Stensdalsstugorna
sex år i rad (i feb/mar), även om jag inte har så mycket att komma med som inte syns på kartan.

Vid Lunndörrsstugan är toppen Santa det givna målet. Dess fjällsida mot stugan bjuder på en liten bits bra utförsåkningssluttning. Om toppen är i moln är det en trevlig tur att gå runt Santa istället. En speciell känsla nere på den helt platta botten av Lunndörren. Dessa båda turer kan vara lagom att göra efter man skidat upp till Lunndörrsstugan från Vålådalen. Heldagsturer har jag inte gjort.

Vid Stensdalsstugorna finns Lill- och Stor-Stensdalen att utforska i dåligt väder. Stor-Stensdalsfjället har en suverän utsikt mot såväl Helags och Sylarna som Åreskutan. Snön ligger alltid vit på den fina branten ner mot dalgången österut. Den har jag brukat följa förbi sommarledsbron för att komma till leden mot Vålådalen. Alternativt kan man hålla höjd norr ut mot kyrkstenen.
 
Hejsan!

Runt Stensdalsstugorna finns riktigt fina möjligheter till dagsturer. Här borde alla stanna till och göra någon dagstur.

T ex:
- Runda Lillstensfjället, och om man vill klämmer man toppen också.
Ta leden mot Vålåstugorna och sväng höger upp i Tvärån och över fjällplatån mot Stäntja och tillbaka till Stensdalen. Eller tvärtom om det är blåsigt fr väster

- Runda Stäntja
Om det är fint väder åk på fjällkammen Tobbege och bort mot Stäntja. Åk sen tillbaka antingen i Storstensdalen eller Lillstensdalen. Det går att göra turerna både längre och kortare allt efter väder och ork.

- Storstensfjället (som Anders skrev om)

- Fjällen NO om Stensdalen upp mot Kyrkstensfjället. Sen njuter man av fina utförslöpor i Tväråns dalgång till leden från Vålådalen.

- Storstensdalen.
T ex skida nere i dalen västerut och på tillbakavägen hålla lite höjd. Det är ju hur fint som helst.

- Lillstensdalen
Om det är ruggigt väder kan man åka i skyddad terräng i dalen, ev kämpa till vindskyddet och sen tillbaka samma väg.

Kolla bilder på stugplatsen
http://goto.glocalnet.net/ask9d/Stensdalen/

Lycka till! Hoppas vi ses på Stensdalen. I kväll måndag 16/3 drar jag till Stensdalen och ska vara stugvärd där till 19 apr. Det ska bli härligt. Denna vecka(v12) mån-fre blir det trångt där då skolklasser kommer dit

Hälsningar
Sven Envall.
 
God idé

Fler borde se tilll att utforska ett område lite bättre istället för att få så många mil som möjligt på en tur. Båda förslagen är bra och det finns ett annat mycket trevligt alternativ och det är Vålåstugan.

En trevlig ganska lätt topptur från Lunndörrsstugan är Gruvfjället. Då går man in i Vuoinendurre och tar sikte på toppen. Det är bara sista biten som kan vara lite besvärlig utför på turskidor men inte speciellt svår.

Från Vålåstugan når man lätt på en dag en av de finaste och mest lättilgängliga topparna i Jämtland, nämligen Stora Härjångsstöten. En fin dagstur är att runda Vålåsjöfjället. En annan lätt topptur är att gå in mot Tronndalen och därifrån upp på Gråsjöfjället.

Men lyssna inte bara på råd. Halva nöjet är ju att planera själv utifrån kartan.

Ha ne bra tur, Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
monterey Turförslag i Abiskofjällen Turskidåkning 7
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
helmutlotti Turförslag södermanland Turskidåkning 4
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
sara_31 Turförslag norra Västmanland Turskidåkning 3
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
gynner Turförslag början av maj Turskidåkning 9
Norris Turförslag i Fulufjället Turskidåkning 0
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
rannug Turförslag i ödsligt fjällnära skogsområde? Turskidåkning 1
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Jonas.O Turförslag Norefjell? Turskidåkning 0
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
rony Turförslag Turskidåkning 1
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4
Nedar Snöläget i Jämtlandsfjällen v 1 2022? Turskidåkning 1
Picea Vädret i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
Sandra W Snöläget i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
Mangee snöläget i jämtlandsfjällen? Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Vårvinterskidtur Jämtlandsfjällen Turskidåkning 1
seon Snöläget i västra Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 17
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
seon Blött i Jämtlandsfjällen. Turskidåkning 4
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
i95_lab Skoterleder i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 6
ViVi Januaritur i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
jesper.holst Jämtlandsfjällen Turskidåkning 2
Pelle Å Jämtlandsfjällen, 10 personer, påsken 2004 Turskidåkning 3
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.