Vädret i Jämtlandsfjällen

Vi har planerat att gå jämtlandstriangeln på skidor i påskveckan, men jag börjar bli orolig för att det blir varmt och slaskigt, för det är ju läskigt varmt och snöfritt långt norrut i Sverige nu. Är det någon som har varit där nyligen och vet hur det ser ut eller som vet hur det brukar vara, om det är någon risk för att det blir dålig snö 4-7 april?

Det är ju över en månad dit, men närmaste 10 dagarna ska de ju ha -8-9 grader, på bilderna från Storulvån (facebook) så ser det vitt ut. Storlien har ju 125 cm snö just nu.

Men mycket kan hända, åt båda hållen.

Ska själv till Härjedalen veckan före och är inte ett dugg orolig,.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har uppfattningen att det är ganska gott om snö i Jämtlandsfjällen. Här i Östersund har temperaturen pendlat runt nollan i stort sett hela 2020 men kommer man upp lite i höjd så att temperaturen faller lite så har det som fallit som regn här fallit som snö.
Det var ganska gott om snö vid Lunndörrstugan i helgen och lär knappast minskat sedan dess.

Men istället för mina antaganden så kan man ju ringa Storulvån och fråga hur det är i verkligheten :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips