Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen

Hej,

Jag tänkte ge mig ut och åka turskidor mellan den 27 dec till 2 Jan 2014 + - nån dag.

Lite dåligt med öppna stationer men har fått ihop denna rutt där man har öppet från den 28 dec.

Nån som skidat denna rutt? Start vid Vålådalen, Rätt varv? Lönndörrsst på nyårsafton?

Jag åker nog själv, kanske med pulka, sover i tält men vill kunna nyttja service på stationerna.

Se bifogad kartbild hur jag tänkt mig.

45bbda4c8957dfc150e4b28b1e345ed1.jpg


Tacksam för synpunkter.

Mvh /Eric
 
samma här , hade först tänkt jobba alla dagar men tog sen ledigt en, man måste ju finna meningen med livet nuu när frugan stuckit igen, smile
 
Bra tur!

Jag har gått den turen i slutet av februari för ett par år sen. Eller om det var början på mars... Har inte nån stor erfarenhet av vinterturer men tyckte att det var bra och trevligt. Skidade på det hållet som du beskriver.
Från Vålådalen till Stensdalen och från Lunndörrsstugan tillbaks till Vålådalen är det mest ganska skyddad terräng men trevligt med Stensdalsfjället i blickfånget. Mellan Vålåstugan och Lunndörren var det dåligt med snö vissa sträckor, det verkar ofta vara så efter vad jag hört, det var då bättre att ta av skidorna och gå.
Lunndörrsstugan är väldigt trevlig, har nyrenoverad bastu!

Är själv sugen på att fira nyår i Jämtlandsfjällen, får se om jag kommer iväg...

Hälsningar
BrittMarie
 
Tack Bimms för bra info.

Helags vet jag har nått Pkt man kan boka för att enbart fira nyår, eller så var det kanske Jul Afton.

Jag räknar med att vara rätt ensam ute vid den tiden på året men det vore trevligt om man mötte någon på vägen..
 
Nyårsöppet på Helags

Nyår är ju öppet på Helags. Säkert trevligt att boka in sej på deras nyårspaket men det kostar en del... Skulle bli förvånad om man inte blev insläppt om man kommer skidande på egen hand och har egen mat med sej. Personalen där är mkt trevlig! Juldagarna är inga stugplatser öppna (utöver säkerhetsutrymmena, förstås) men vid nyår måste det väl ändå vara lite folk ute eftersom några stugor är öppna.
Hoppas du får en fin tur!
BM
 
Helt rätt tur :)

Hejsan,

Du har enligt min åsikt valt helt rätt tur för den tiden på året. Dels brukar det vara klart mer snö nere i skogen jämfört med kalfjället där det kan vara ganska renblåst. Och dessutom tycker i alla fall jag att det är ganska skönt att hålla sig längre ner under midvintern pga de korta dagarna. Är ju lite "trist" att fastna i en snöstorm uppe på kalfjället då mörkret lägger sig.

En sak som kan vara bra att veta är att de håller på och bygga den nya fjällstationen i Stensdalen. Jag passerade där för någon månad sedan i runda slängar och bygg-gubbarna sade då att det var tveksamt att den nya stationen skullle hinna bli klar till nyår. Förvisso finns det ju fortfarande åtminstone en öppen stuga (den gamla) och ett sådant där stort tält. Men det kan ju bli lite trångt, i alla fall på nyårsafton. Så jag tror du gör rätt i att satsa på Lunndörrsstugorna till nyår.

Nu vet jag inte hur nära stugan du vill tälta, men om du vill ha en trevlig tältplats en liten bit bort kan jag tippsa om platsen i bilden nedan. Det röda strecket är en längsgående ås och vi tältade ungefär i den svarta ringen en mycket blåsig natt förr förra vintern. Trots att det blåste full storm hade vi i princip perfekt lä.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15014&stc=1&d=1384423124

Ett annat litet tipps om vädret är det rätta och du kan tänka dig en natt utan stuga i närheten är att gena förbi Vålåstugorna som det svarta strecket nedan visar. Inte för att det är något fel på Vålåstugorna, tvärtom, men det är en så vacker skog nere i Vålådalens naturreservat.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15015&stc=1&d=1384424035

Ha en fin tur!

/ Stefan
 

Bilagor

  • taltplats_stensdalen.jpg
    taltplats_stensdalen.jpg
    34 KB · Visningar: 1,077
  • detour_valadalens_naturreservat.jpg
    detour_valadalens_naturreservat.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,929
2009 2010 turer i Vålådalen

Färdrapporter Vålådalen 2009 och 2010 som kan vara till hjälp. Kan vara kallt vi hade -25 2009 en dag.... och 2010 var det så vi fick vända vi var typ 20 personer som turades om att spåra från Lunndörren till Vålåstugorna men kom inte fram tom snöskotrarna fick vända.....

2010 http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=923589
sjukt mycket snö så vi fick vända

2009 http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=458928

5318952615_471ab6e379.jpg


Spårning 2010 klarade av typ 6 km på 8 timmar ;-)
5319561028_0c5daa4551_z.jpg
 
Mäktigt!

Hejsan,

Mäktigt mycket snö, men så var ju vintern 2009/2010 den snörikaste sen -85 om jag minns rätt. Kul att se bilderna även om det kanske inte var lika trevligt att vara där just då.

/ Stefan
 
Vålårundan, nyår 2012

Tycker att du väljer rätt håll för din tur, har gjort den åt båda hållen, föredrar utförsbackarna från detta hållet, men jag är ingen speciellt duktig skidåkare. Vi tog två nätter i Stensdalen, två i Vålåstugan, nyårsafton och nyårsdagen, en natt i Lunndörrstugan.
Bild 1; en bit bortanför bastun på leden mot Vålåstugan, bild 2; strax före eller efter Tvärån, bild 3; vi har kommit ut på leden Vålådalen - Vålåstugorna, bild 4, här finns täckning för nyårshälsningar (telia), bild 5; på väg ner mot Lunndörrsån. Som synes dåligt med snö, Stensdalen - Vålåstugorna men det funkade ändå. Klart trevlig runda!

Ha en go tur!

/B
 

Bilagor

  • CIMG2130.jpg
    CIMG2130.jpg
    54.6 KB · Visningar: 889
  • CIMG2135.jpg
    CIMG2135.jpg
    61.5 KB · Visningar: 883
  • CIMG2142.jpg
    CIMG2142.jpg
    19.6 KB · Visningar: 758
  • CIMG2146.jpg
    CIMG2146.jpg
    35 KB · Visningar: 865
  • Nyårstur 2013 036.jpg
    Nyårstur 2013 036.jpg
    32.3 KB · Visningar: 772
Hejsan,

Mäktigt mycket snö, men så var ju vintern 2009/2010 den snörikaste sen -85 om jag minns rätt. Kul att se bilderna även om det kanske inte var lika trevligt att vara där just då.

/ Stefan

Problemet var nog det som i boken Snö av Yngve Ryd betäcknas Åbådahka = tjock vintersnö som är mjuk och lös. För att det skall bli åbåt ska det snöa mycket och ihållande och snön skall vara torr och kall. Dom vi pratade med hade aldrig varit med om något liknande. I sin bok skriver Yngve att rovdjuren rör sig inte vid åbåt och att i gamla tider jagade folk varg när det var åbåt. Då måste de vara flera karlar som turades om att skidra först, för man orkade bara skida en stund.

9789127026865_200_sno-renskotaren-johan-rassa-berattar


Morgon Vålåstugorna
4251549415_ec23b6d840.jpg


Mot Stendalsstugan
4246455298_558f3fa7fd.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.