Skoterleder i Jämtlandsfjällen

Hej

Vi har planerat en påsktur i Jämtland på skejtskidor och skulle behöva lite upplyningar om var skoterlederna går (vi är beroende av skoterleder eller bra skare).

Är det någon som har en uppfattning om vilka leder som är skoterkörda väster om Sylarna och Helags samt från Fältjägarstugan och öster upp mot Åre. Vi skall starta i Storlien eller Enafors (beroende på var bäst leder finns) och siktar mot Ramundbergen och sedan upp till Åre.

Tacksam för alla tips!

/Jakob
 
Hej

Mellan Storulvån och sylarna borde det inte vara något problem att kunna skejta. Här har ju STF enligt deras hemsida dagliga turer med "snövessla" som jag tror lämnar fina spår efter sig.

Annars funkar det ju fint om det är skare eller hård vindpackad snö. Värre är kanske om det blir ordentligt varmt...

Har Ni tänkt att starta i Enafors eller i Storulvån?

/J-E
 
Vägval

Vi skall starta i Storlien eller Enafors (beroende på var bäst leder finns) och siktar mot Ramundbergen och sedan upp till Åre.

/Jakob
 
Enafors är inget bra val. Leden därifrån är inte lämplig vintertid. Vid silverfallet skall det gå en hel del laviner har jag hört. Om ni skall starta i Enafors är det bättre att först ta taxi (=buss) till Storulvån. Bokas på telefon i förväg. Kolla på turistföreningens hemsida, Storulvån. Storlien vet jag inget om lederna vintertid.
 
Storlien

Jag skulle rekommendera Storlien.
Kliv av tåget, sätt på skidorna och åk till Blåhammaren. Lättåkt första biten och sedan en "go" stigning till stationen.

/Göran
 
Väster om Sylarna?

Hej

Tack för alla svar. Det jag nu saknar är en eventuell led väster om Sylarna, kanske in på norska sidan, för att sedan komma ut på sylsjön ner till Fältjägarstugan. Finns det någon sådan (skoterkörd)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.