Januaritur i Jämtlandsfjällen

Hejsan
Vi är 4 st grabbar som tänkte oss ut på en vintertur mellan 5 och 10 januari.(mörkt och kallt :) Vi tänkte ta tåget till Storlien och därifrån ta oss upp mot blåhammaren, sedan fortsätta mot sylarna men inte ända fram utan ta av tidigare mot Gåsen. ev via sommarleden över till vindskyddet spentja(?) och fortsätta ner till stensdalen, varifrån vi går till Vålådalen och får skjuts hem.

Vi har alla varit ute mycket tidigare men inte så mycket i tält på vinterfjäll så jag tänkte be om lite bra tips som man bör tänka på.

Tack på förhand
 
Ännu en januaritur aspirant!

Det var som tusan vad det blivit populärt med midvinterturer! Detta är väl den 5-6:e frågan angående just detta i det här forumet som ställts de senate månaderna. Mycket trevligt!!!

Som vanligt bör man påpeka att vädret definitivt inte är att lita på i början av januari. Visst kan det bli klart och kallt, till och med mycket kallt, men det är minst lika vanligt med milt och blåsigt. Till exempel blåser det för tillfället en 20-25 m/s i Jämtlandsfjällen om man får tro smhi. Så det kan vara lite lurigt att ta det vägvalet som ni gjort eftersom det kräver att man skidar minst en dag uppe på kalfjället.

Nästa sak som i och för sig är självklar men som man trots allt ofta glömmer att planera för är de korta dagarna. Personligen brukar jag köra med termoslunch (=varm dryck i termos + skorpor med mycket smör) på midvinterturer för att slippa lägga tid på att smälta snö under det få timmarna med dagsljus. Dagsetapperna kan ju bli korta nog ändå!

En tredje sak som är speciellt med midvinterturer är att risken för att behöva pulsa fram i näst intill bottenlös snö är betydligt högre än vid senare tid på året. Det finns få skoterspår att följa och det är vanligare med torr och fluffig snö. Så breda och långa skidor kan rädda en från mycket ont slit.

Det enda tippset i övrigt förutom självklara saker som att ta med sig mycket mat och varma kläder, är att det klokt att prova på och slå upp tältet i blåst och snö innan man ger sig av upp på kalfjället om det nu är möjligt. Faktorer som drivande snö och kalla händer alternativt tjocka handskar gör tältuppslagning i snöstorm till en klart spännande historia.

Hur som helst lycka till med turen! Den största "risken" man tar är nog trots allt att man blir fast i midvintertursträsket.
 
Re: Ännu en januaritur aspirant!

Vi är nog väl medvetna om att det vägval vi valt kommer kräva endel skidande uppe på kalfjället, men är vädret jäkligt får man nog tänka om och gå så lågt man kan, men vissa passager måste man ju upp i. Men vi valde att åka från Storlienhållet eftersom vindarna ofta kommer därifrån vilket ökar chansen för medvind vilket är trevligare än motvind.
En fördel med vägen vi valt är att det finns stugor som iofs inte är öppna men som i nödfall kan utnyttjas. + att det finns tillgång till telefon på vissa ställen i fall det skulle skita sig rejält. Dessutom har i allafall jag gått bitar av turen tidigare fast då sovit i stugor (senare på året).
Angående skidorna tror jag det blir lite blandat, några går på hederliga tegsnässkidor medan andra väljer en turskida med stålkant. Vi ska dock inte gå några längre partier på skrå så stålkant lär inte vara till någon stor fördel. Tror vi ställer in oss på att det blir kallt så vi försöker hitta alternativ där man får så mycket värme som möjligt. Fördel med mixade skidor är ju att den som är bäst anpassad får leda :)

Angående att sätta upp tält i snö så tänkte jag höra hur folk brukar göra med tältpinnar. Har snickrat i hop några breda spetsiga pinnar av playwood med ett jack där uppe att sätta snöre i inför förra vintertältturen och det funkade bra.

Tack för tipsen och GOD JUL
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.